"שופטת בכל רמ"ח איבריה": במערכת הפוליטית סופדים למרים נאור

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס הלכה לעולמה הבוקר בגיל 74, רה"מ בנט הספיד: "משפטנית מוערכת אשר מאחוריה שנים ארוכות של עשייה". הנשיא הרצוג כתב: "תיזכר בקורות ישראל כמלכת הצדק"; שר המשפטים סער: "עשתה את כל הדרך מביהמ"ש השלום ועד לפסגה"

זמן צפייה: 05:40

במערכת הפוליטית סופדים הבוקר (שני) לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, שהלכה לעולמה בגיל 74. ראש הממשלה נפתלי בנט מסר: "ברוך דיין האמת. קיבלתי בצער רב את הבשורה על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור ז"ל".

"נאור הייתה משפטנית מוערכת אשר מאחוריה שנים ארוכות של עשייה", הוסיף רה"מ, "בפסיקותיה הקפידה לשמור על האיזון המתבקש בין ערכיה השונים של החברה הישראלית, ועל חיזוק אופיה הלאומי והציוני של מדינת ישראל. מעל הכל, היא הייתה אדם של אנשים. נעימת הליכות, מתייחסת בכבוד לכל אדם ומקפידה לומר את דבריה בשלווה".

"דבריה היו דברי חכמים, ובנחת נשמעו", סיכם בנט, "שיחתנו האחרונה, עם הגשת דוח הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון בראשה עמדה, התקיימה בטלפון. מרים ז"ל נקטה משנה זהירות בתקופת הקורונה אך לא ויתרה על עמידה במשימה החשובה שהוטלה עליה. על קצה המזלג, זה מלמד יותר מכל על דמותה ועל דרכה. יהי זכרה ברוך".

מרים נאור
מרים נאור | צילום: פלאש 90

נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג ספד לנאור בחשבון הטוויטר שלו: "השופטת מרים נאור תיזכר בקורות ישראל כמלכת הצדק וכאחת מהענקיות במשפט הישראלי - נבונה, ידענית ורגישה, חזקה ועצמאית, אשר ליבה לא גבה גם בשבתה בערכאות הגבוהות ביותר".

"מיכל ואני זכינו להכיר באופן אישי אותה ואת בעלה אריה באירועים ומפעלים רבים", הוסיף הרצוג, "ברמה המקצועית, זכיתי להכיר אותה בפעילותה כשופטת, שם נוכחתי מקרוב בכושר השיפוט המדהים וחדות המחשבה שלה, ביושרה הקיצונית ובמחויבות שלה ל'צדק צדק תרדוף' ו'צדק לכל', שאפיינו את דרכה".

יו"ר הכנסת מיקי לוי כתב: "עצוב לשמוע הבוקר על לכתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור. נאור היתה משפטית דגולה, עניינית וישרה בכל פסיקותיה ודרכה בעולם המשפט. עד ימיה האחרונים היא פעלה ועבדה במסירות לטובת החברה הישראלית. בשמי ובשם הכנסת אני מבקש לשלוח תנחומים לפרופ׳ אריה נאור ולמשפחה. יהי זכרה ברוך".

שר המשפטים גדעון סער ספד לנשיאת ביהמ"ש בדימוס בחשבון הטוויטר שלו: "שופטת בכל רמ"ח איבריה ושס"ה גידיה שעשתה את כל הדרך מביהמ"ש השלום ועד לפסגה. שופטת ומשפטנית מעולה, אנליטית, יסודית, חרוצה, שולטת בפרטים. 'הדין נגזר מהעובדות'".

שר החוץ יאיר לפיד ספד גם הוא לנאור: "איבדנו אישה חזקה, שהקדישה את שנות חייה, את חוכמתה וניסיונה, למען הצדק והחוק במדינת ישראל. היא הובילה את ועדת החקירה על אסון במירון במסירות, רגישות ומקצועיות כפי שנהגה כל חייה".

נשיאת ביהמ''ש העליון, מרים נאור
מרים נאור

שר הביטחון בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מבקש להביע צער עמוק על לכתה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור ז"ל. נאור פעלה לאורך עשרות שנים למען הצדק, ובחוכמה תרמה רבות למערכת המשפט, תוך הפניית קשב רב לצורכי החברה הישראלית".

עוד כתב שר הביטחון: "במסגרת פעילותה לאורך השנים, ביססה נאור את הקו החשוב של בג"ץ בתמיכה בצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל, תוך שמירה על זכויות האדם והפרט ומציאת האיזונים הנכונים. בכך תרמה גם לאופיה של המדינה כיהודית ודמוקרטית, וגם לביטחונה, אותו שאבה מכור מחצבתה".

"נאור עמדה כחומה בצורה מול ניסיונות לפגוע בשלטון החוק ובמערכת המשפט כנשיאה, בדרכה הממלכתית והבלתי מתפשרת", סיכם גנץ, "גם לאחר פרישתה המשיכה בפעילותה למען החברה, ולקחה על עצמה את המשימה לעמוד בראש ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. אני שולח תנחומים מעומק ליבי לבני משפחתה. שלא תדעו עוד צער".

מרים נאור מרב מיכאלי
מרים נאור ומרב מיכאלי | צילום: מתוך הטוויטר של מרב מיכאלי

שרת התחבורה מרב מיכאלי כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "מרים היתה אשה אכפתית במיוחד, בעלת מזג שיפוטי במובן הכי טוב של המילה. היה לה אכפת שכל אחד ואחת תקבל את הזכות לראות שופט.ת והיתה קשובה מאוד למי שהופיעו בפניה. היא שמרה על ביהמ"ש העליון בתקופה מאתגרת והיא תחסר מאד".

שר האוצר אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הכרתי אותה ואת פועלה במערכת המשפט במרוצת השנים, הכרתי אישה חזקה שהקדישה את חייה למען הצדק והחוק במדינת ישראל. עד אתמול עמדה בראש ועדת החקירה לאסון מירון שם פעלה במקצועיות וערכיות".

שר הבריאות ניצן הורוביץ ספד: "אובדן כבד למערכת הצדק הישראלית. נשיאת העליון לשעבר מרים נאור היתה ותשאר מעמודי התווך של מערכת המשפט הישראלית. אשת משפט מבריקה, רגישה ואמיצה. תנחומים למשפחתה ולקרוביה, היא תחסר לכולנו".

מרים נאור ואיילת שקד
מרים נאור ואיילת שקד

שרת הפנים איילת שקד כתבה על פטירתה של נאור: "מסלול חייה של מרים, החל מלידתה ערב הקמת המדינה, השתלב בהרמוניה עם מסלול חייה של מדינת ישראל. כבת לאמא מהאצ"ל ואבא מההגנה, קשרה עצמה מרים בעבותות לסיפור הציוני".

על עבודתה מול נאור כשכיהנה כשרת המשפטים כתבה שקד: "אין זה סוד שהיו לנו לא מעט מחלוקות, אך תמיד ידענו להתעלות מעליהן ולנהל אותן בדרך טובה ומכבדת כאשר טובתה של מדינת ישראל לנגד עינינו. מאז, כמעט ולא עבר שבוע שלא הסתמסנו".

"לכל תיק שהונח לפתחה של מרים הגיעה בדעה נקיה ובראש פתוח ולא הניחה אבן אחת בלי שהפכה אותה", סיכמה שקד, "גם כאשר לא הסכמתי עם פסקי דינה, תמיד ידעתי שמניעיה טהורים וזוהי התוצאה המשפטית הנכונה ביותר בעיניה".

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור
מרים נאור | צילום: ארן דולב

שר התרבות והספורט חילי טרופר הספיד: "קיבלתי בצער את ההודעה על לכתה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור. נאור היתה משפטנית דגולה וכנשיאת בית המשפט העליון הובילה את עולם המשפט בתקופה מאתגרת ועשתה זאת בצורה מאוזנת וממלכתית. אני מבקש למסור את תנחומיי הכנים למשפחתה".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הספידה גם היא: "מרים נאור ז"ל הייתה מעמודי התווך של מערכת המשפט בישראל. הקדישה את חייה לעשיית משפט צדק בחוכמה, בענווה, במסירות ובתחושת שליחות. אני משתתפת בצערה הגדול של משפחתה. יהי זכרה ברוך".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב כתב: "הנשיאה נאור אמרה פסיקותיה ודבריה קידמו את מדינת ישראל רבות לאורך השנים. ואף עלינו, הפוליטיקאים, היא הרעיפה חוכמה כשפסקה כי המוסר וטוהר המידות אינם ניתנים לחלוקה על פי שיקולים פוליטיים'".

מרים נאור לצידם של רה''מ לשעבר בנימין נתניהו והנשיא לשעבר ראובן ריבלין, בטקס יום הזיכרון בהר הרצל ב-2016
מרים נאור לצידם של רה''מ לשעבר בנימין נתניהו והנשיא לשעבר ראובן ריבלין, בטקס יום הזיכרון בהר הרצל ב-2016 | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ספד גם הוא לנאור: "בבית הוריה היא התחנכה על ערכים של שליחות ומצוינות, ערכים שהיו נר לרגליה במשך שנים. רעייתי שרה ואני זוכרים בחום את פגישותינו הנעימות בבתינו בהן יכולנו לעמוד על אישיותה הייחודית ועל הקשר העמוק שלה עם אריה, שותפה לחיים רבי מעש. יהי זכרה ברוך".