עתירת ניגוד העניינים: היועמ"שית תטען שנתניהו מפר את ההסדר

לאחר שהוגשה עתירה לפיה נתניהו הפר את הסדר ניגוד העניינים, בתחילת השבוע הבא תגיש בהרב-מיארה את עמדתה לבג"ץ וככל הנראה היא תטען כי רה"מ הפר וממשיך להפר את הסדר ניגוד העניינים

זמן צפייה: 03:04

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה ביום ראשון הקרוב להגיש את עמדתה לבג"ץ בנוגע לעתירת ניגוד העניינים - והיא צפויה לטעון שאכן הופר הסדר ניגוד העניינים. לפי העתירה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הפר את הסדר ניגוד העניינים ולפיכך יש להעביר אותו מתפקידו.

את העתירה הגישה עורכת הדין דפנה הולץ וביום ראשון, אם הדיון לא יידחה, צפויה היועמ"שית לטעון כי נתניהו אכן הפר את הסדר ניגוד העניינים - ושהוא ממשיך להפר אותו. עם זאת, במשרד המשפטים טרם החליטו כיצד יש לפעול בנושא.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות חוק הנבצרות, ליועצת המשפטית יש מעט כלים לפעול נגד ראש הממשלה בנושא. נשלחו בעבר מכתבים ואיומים בנקיטת צעדים בעקבות הפרת ההסדר, אך צעד כמו העברת נתניהו מתפקידו הוא קיצוני ולא ריאלי.

התפיסה של נתניהו וסביבתו היא שבהרב-מיארה תוציא אותו לנבצרות אם יהיה באפשרותה. הוא מאמין בכך, ואף ואומר את זה בשיחות עם אנשים, שאם בג"ץ יפסול את חוק הנבצרות זאת תהיה בעיה גדולה יותר מאשר אם יפסול את חוק הסבירות. כמו כן, החשש הזה של נתניהו עלול לפגוע במאמצים להוביל לפשרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כחודש הוציא בג"ץ צו על תנאי לחוק הנבצרות והודיע כי ב-28 לספטמבר יתקיים דיון בהרכב מורחב של 11 שופטים. צו על תנאי אינו מקפיא את כניסת החוק לתוקף, והוא ניתן רק על עניין התחולה המיידית, ומשמעותו היא שכעת החובה מוטלת על הכנסת לנמק מדוע החוק צריך להיכנס מיד לתוקף ולא בכנסת הבאה, במקום שהחובה תהיה על העותרים.

השבוע פורסם בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה להחריג את חוק הנבצרות מהקפאת החקיקה - כדי שאם בג"ץ יפסול אותו הוא יוכל לחוקק פסקת התגברות ולהשאיר את החוק על כנו. במסגרת המתווה, הייתה אמורה להתקיים הקפאה של החקיקה - אלא אם יש רוב של 80 חברי כנסת. בקואליציה דרשו להחריג את חוק הנבצרות ולאפשר חקיקת פסקת התגברות אם בית המשפט יפסול את החוק.