הזיגזג של היועמ"שית: בהרב-מיארה הכתיבה לנציג שלה נוסח הבהרה

11 שופטי העליון דנו בחוק הנבצרות, כאשר נציג היועמ"שית אמר כי היא לא חושבת שהפרת ניגוד העניינים של נתניהו מביאה לנבצרות, אך כמה שעות לאחר מכן הוא חזר מההפסקה עם דף - ומיהר לקרוא ממנו תיקון | כל הפרטים מאחורי הקלעים

זמן צפייה: 16:28

במלחמה המתמשכת בין הממשלה לבג"ץ התנהל היום (חמישי) יום קרב נוסף, הפעם על חוק הנבצרות. בהרכב מורחב, 11 שופטי בית המשפט העליון דנו במשך 8 שעות בשאלה האם החוק שימנע את הוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות יחול כבר בכנסת הנוכחית או לא. השופט יצחק עמית, ככל הנראה נשיא העליון הבא, רמז לפרנויה של נתניהו ואמר כי ההוצאה לנבצרות היא "חשש מדומיין שלו". הנשיאה אסתר חיות חיזקה אותו ואמרה כי "היועמ"שית אמרה בעצמה שאין לה סמכות להכריז על נבצרות", אך אז הגיע נציג היועמ"שית ענר הלמן - והציג עמדה בזיגזג. תחילה הוא אמר כי בהרב-מיארה לא חושבת שהפרת ניגוד העניינים של נתניהו מביאה לנבצרות, אך כמה שעות לאחר מכן הוא חזר מההפסקה עם דף - ומיהר לקרוא ממנו תיקון: "שלא יישמע כאילו שאמרתי שלעולם ניגוד עניינים לא יכול להביא לנבצרות - אי אפשר לשלול את זה בצורה קטגורית".

בין גרסה אחת לאחרת, ניתן היה לראות כי מאחורי הקלעים התרחשה דרמה.לאחר שהיועמ"שית ואנשי לשכתה נחשפו לדיווחים מהדיון בבג"ץ, הם הבינו כי עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה לא הובנה כראוי ונאמרה בצורה שגויה. בעקבות זאת, באחת ההפסקות של הדיון, התקיימה שיחת טלפון בין בהרב-מיארה ואנשיה לעו"ד הלמן - במסגרתה נאמר לו כי עליו להבהיר את דבריו בפני בית המשפט, בכדי להעביר את עמדתה של היועצת בצורה מדויקת.

הלמן כתב את הדברים על דף ואמר אותם במהלך הדיון פעמיים. הדבר משמעותי, שכן במידה ולא ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות בעקבות ניגוד עיניים - ההליך שהתקיים היום בבג"ץ מתייתר לחלוטין. הלמן הבהיר כי ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות, ובכך ייתכן כי הוא רמז שהפרה גסה של הסכם ניגוד עניינים מצד ראש ממשלה בעתיד עשויה להביא להוצאתו לנבצרות

שופטי בג"ץ בדיון חוק הנבצרות
שופטי בג"ץ בדיון חוק הנבצרות | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הדיון הטעון בבג"ץ נע בדבר שאלה חשובה בדבר גבולות כוחן של הממשלה והכנסת שחוקקו חוק כדי לחסן ראש ממשלה נאשם בפלילים מפני החשש שהיועמ"שית תוציא אותו לנבצרות בשל הפרת הסדר ניגוד לעניינים, לבין השאלה הפרקטית - מה הסיכוי שזה יקרה?

נציג הכנסת, שהיה חלוק על עמדת היועצת המשפטית לממשלה, ניסה להבדיל בין מניע לתכלית. "גם אם המניע פרסונלי - התכלית ראויה", הוא טען, והסביר כי התכלית היא להגדיר בדיוק מהי נבצרות - מה שלא הוגדר בחוק המקורי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

התיקון לחוק, נזכיר, קבע כי ראש הממשלה ייצא לנבצרות רק מטעמים רפואיים, ולא בשל אף עילה אחרת, כולל ההפרות החוזרות והנשנות של הסדר ניגוד העניינים. על דבר אחד כמעט ולא הייתה מחלוקת - המניע לחקיקת החוק הזה הייתה פרסונלית.