היועמ"שית אישרה ללוין ייצוג פרטי בבג"ץ בדיון על עילת הסבירות

בהרב-מיארה הודיעה לשר המשפטים שתאפשר ייצוג נפרד בבג"ץ בעתירות נגד התיקון לחוק לביטול עילת הסבירות בשל "פערי העמדות". היועמ"שית צפויה להתנגד לחוק: "אירוע חריג". בכיר בממשלה: "לא הגיע הזמן שלממשלה יהיה יועמ"ש שמסוגל לייצג אותה?"

זמן צפייה: 01:30

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה היום (רביעי) כי תאפשר לשר המשפטים יריב לוין ייצוג פרטי בעתירות בתיקון ל"חוק יסוד: השפיטה" בעניין עילת הסבירות - ורמזה כי היא תתמוך בביטול החוק. בהודעה מטעם היועמ"שית נמסר שללוין הוסבר כי לנוכח "פערי העמדות המסתמנים ביחס לעתירות נגד התיקון ל'חוק יסוד: השפיטה', הממשלה תוכל להסתייע בייצוג נפרד בעתירות אלה". בכיר בממשלה לחדשות 13: "לא הגיע הזמן שלממשלה יהיה יועמ"ש שמסוגל לייצג אותה?".

בהודעתה של בהרב-מיארה נכתב עוד: "החלטת היועצת המשפטית לממשלה מבוססת על כך שמדובר באירוע חריג נוכח העובדה שהעתירות עוסקות בסוגיות חוקתיות משטריות תקדימיות ורגישות במיוחד, שייבחנו על-ידי הרכב מלא של בית המשפט העליון".

בשיחה עם חדשות 13 בכיר בממשלה הגיב: "אם היועצת לא מסוגלת לתת לממשלה ייצוג בשום נושא, לא בנושא תיקון עילת הסבירות, לא בנושא הדואר ולא בנושאים אחרים, לא הגיע הזמן שיהיה לממשלה יועץ משפטי שמסוגל לייצג אותה ולסייע לה?".

בג''ץ דן בחוק הנבצרות, העליון
בג''ץ

לפני שבוע, הוציא בג"ץ צו על תנאי על עילת הסבירות. המשמעות היא שנטל ההוכחה לסיבת חקיקת החוק יוטל כעת הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו - ולא על העותרים.

בהחלטת בית המשפט נכתב: "בטרם תוגשנה התגובות המקדמיות, מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומטעמים אלה בלבד, בלא שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים, החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות". עוד נאמר כי "בהמשך לבקשות שהוגשו בנושא, ובהתאם לסמכות הנתונה לבית המשפט, אנו בוחנים אפשרות לקיים שידור ישיר של הדיון בהליכים שבכותרת שיתקיים ב-12 בספטמבר 2023. ככל שיש למי מהצדדים הסתייגות מקיום השידור כאמור, עליו להודיע על כך עד ליום 24 באוגוסט 2023".

נזכיר, בסוף החודש שעבר קבע בג"ץ כי הדיון בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות ייערך בהרכב של 15 שופטים. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה בית המשפט העליון ידון בהרכבו המלא. הדיון ייערך ב-12.9 ב-10:00.

הפגנה, מחאה, המהפכה המשפטית
מפגינים מול הכנסת בזמן ההצבעה על ביטול עילת הסבירות | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים נגד המהפכה המשפטית הבוקר מול הכנסת
מפגינים נגד המהפכה המשפטית, בזמן אישור החוק לביטול עילת הסבירות | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

החוק לביטול עילת הסבירות, שאושר ברוב של 64 תומכים מול אפס מתנגדים, פורסם בחודש שעבר ברשומות ונכנס לתוקף.  עוד קבע בית המשפט העליון כי הדיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד שר המשפטים יריב לוין, על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים יתקיים במהלך חודש ספטמבר גם כן, וכי על המדינה להגיש את נימוקיה עד לעשרה ימים לפני מועד הדיון.

נזכיר, בתחילת השבוע שעבר בג"ץ גם הוציא צו על תנאי לחוק הנבצרות והודיע כי ב-28 לספטמבר יתקיים דיון בהרכב מורחב של 11 שופטים. הצו לא הקפיא את כניסת החוק לתוקף, והוא ניתן רק על עניין התחולה המיידית, ומשמעותו היא שכעת החובה מוטלת על הכנסת לנמק מדוע החוק צריך להיכנס מיד לתוקף ולא בכנסת הבאה, במקום שהחובה תהיה על העותרים.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת העליון אסתר חיות בדיון על חוק הנבצרות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, מסרה: "כל יום נוסף שהוועדה לא מתכנסת לבחור שופטים נוספים מתגבר העומס על בתי המשפט ופוגע באזרחי המדינה. נראה כי שר המשפטים עושה שימוש לרעה בסמכותו ולמען השיקולים הפוליטיים האישיים שלו – אנחנו נתייצב בבית המשפט העליון להגן על הדמוקרטיה הישראלית, ונעשה כל שביכולתנו כדי לעצור את ההפיכה המשטרית".