ניסיון למנוע כאוס חוקתי: הקווים האדומים של מערכת המשפט

במשרד המשפטים נערכים לקראת החקיקה שנועדה לפגוע במעמדה של מערכת המשפט, אך ברקע הניסיונות להגיע לפשרה ישנם צעדים שהם לא יוכלו לקבל: רוב לפוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים, פסקת התגברות ברוב קואליציוני רגיל - וביטול עילת הסבירות

זמן צפייה: 01:53

במשרד המשפטים נערכים לקראת חקיקת צבר חוקי הקואליציה שנועד לפגוע במעמדה של מערכת המשפט הישראלית, במסגרת "רפורמת המשילות" של שר המשפטים יריב לוין. במשרד כבר החלו לפעול בנידון, תוך שהם מנסים למנוע את אותו כאוס חוקתי. זאת, ברקע לניסיונות התיווך של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, וניסיונותיו לקדם פגישה משולשת יחד עם השר לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי במשרד המשפטים הציבו מעין "קו אדום": נושאים שבמחינתם, אסור שיעלו במשא ומתן עתידי פוטנציאלי. אותם סעיפים שבמערכת המשפט לא מתכוונים להתפשר עליהם ולדון בעניינים הם: מתן רוב לפוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים, גם לערכאות הנמוכות, חקיקה של פסקת התגברות ברוב קואליציוני רגיל, וגם - ביטול מלא של עילת הסבירות.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: שיר תורם, פלאש 90

כאמור, מבחינת המערכת המשפטית, על שלושת הנושאים האלו, אין לקיים משא ומתן ובטח שלא להתפשר בהם. בנוגע ליתר החוקים והרפורמות המשפטיות והחוקתיות אותם רוצים לקדם בקואליציה, במשרד המשפטים מוכן לדון, ובעת הצורך גם להגיע לפשרות.

עם זאת, במערכת המשפט ובפרט בבית המשפט העליון נערכים לאפשרות שאותם חוקים יאושרו בכנסת, ולפי מידע שהגיע לידי חדשות 13, בביהמ"ש העליון הבהירו כי לא יהססו להוציא צווים ופסיקות בהם יטענו כי החוקים נוגדים את עקרונות השיטה הדמוקרטית של מדינת ישראל.

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, ב-4 בינואר הציג שר המשפטים יריב לוין את עיקרי השלב הראשון של "רפורמת המשילות" שהוא מתכנן למערכת המשפט. שלושת הצעדים המשמעותיים ברפורמה: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ומתן "ייצוג שווה" לשלוש רשויות השלטון בוועדה, הסדרת פסילת חוקים על ידי ביהמ"ש העליון וחקיקת פסקת ההתגברות, וביטול עילת הסבירות: "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט". כל אלו ייכנסו למה שיכונה "חוק יסוד: השפיטה".

לא זו בלבד, בשבוע שעבר פרסמנו במהדורה המרכזית כי השר לוין מקדם חקיקה שתאפשר "הנחתת" נשיא לבית המשפט העליון, נשיא שיגיע מחוץ למערכת. לשר המשפטים לוין יש תזכיר חוק מוכן, שלפיו "נשיא או סגן נשיא של בית המשפט העליון יתמנו באותה דרך שבה מתמנים שופטי בית המשפט העליון, בין אם כיהנו תחילה כשופטים של בית המשפט העליון, ובין אם לא". עבור חוק היועמ"שים, בקואליציה יגבשו תזכיר חוק נפרד.

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה בת''א
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה בת''א | צילום: רויטרס

"רפורמת המשילות" של השר לוין עוררה סערה ציבורית נרחבת בין תומכי התוכנית למתנגדיה. יצוין כי אמש, התקיימה הפגנת ענק בכיכר הבימה שבתל אביב, כש-80 אלף בני אדם מחו נגד המהפכה המשפטית. מחאות מצומצמות יותר נערכרו גם בירושלים וחיפה.