לוין ליועמ"שית: דורש ייצוג פרטי בעתירה על הוועדה לבחירת שופטים

לאחר העימות המתוקשר והחלפת המכתבים בין שר המשפטים ליועצת המשפטית לממשלה, לוין דורש לקבל ייצוג פרטי בעתירה על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. במכתב, הוא תקף את בהרב-מיארה: "בשל עמדותייך הקיצוניות והלעומתיות כדבר שבשגרה לעמדת הממשלה"

זמן צפייה: 00:19

שר המשפטים יריב לוין פרסם הבוקר (ראשון) מכתב ובו הוא דורש מהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ייצוג פרטי בעתירה בנושא כינוס הוועדה לבחירת שופטים. לוין טען רק בשבוע שעבר שהוא אינו מעוניין בייצוג פרטי בעניין זה, אך במכתב תקף את בהרב-מיארה: "בשל עמדותייך הקיצוניות והלעומתיות כדבר שבשגרה לעמדת הממשלה, אני אדרש לייצוג עצמאי". לאחר כמה שעות אישרה היועמ"שית את הבקשה לייצוג פרטי.

לוין הגיב למכתבה של היועמ"שית משבוע שעבר, בו כתבה לו: "דבריך אינם תואמים את העובדות. חובתנו היא להתריע ממהלכים מנוגדים לחוק". לוין תקף את בהרב-מיארה: "בשל עמדותייך הקיצוניות והלעומתיות כדבר שבשגרה לעמדת הממשלה, ובמענה לשאלה שהפנית אליי לעניין אופן ייצוגי בעתירות שבנדון, אני נאלץ להודיעך כי גם הפעם הזו אדרש לייצוג עצמאי".

עוד הוסיף: "מצב הדברים אותו את יוצרת הוא בלתי תקין, וכי תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא לייצג את הממשלה ואת חבריה ולא לאלץ אותם להזדקק פעם אחר פעם לייצוג עצמאי". לוין גם ביקש במכתב לדחות את הדיון שקבוע ליום חמישי הקרוב.

יואב גלנט בוויכוח עם יריב לוין
יואב גלנט בוויכוח עם יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפלגת יש עתיד הגיבה לדברי לוין: "שר המשפטים יעשה הכל כדי לא לכנס את הוועדה למינוי שופטים ולמלא את אחריותו כשר. אלפי תיקים נערמים, האזרחים נפגעים אבל את לוין מעניין רק דבר אחד - להרוס את בית המשפט, להפוך את הכל לפוליטי ולקרוע את החברה הישראלית. אנחנו הגשנו את העתירה ולא נסכים לדחות את הדיון, התרגילים של לוין הם פגיעה אנושה במערכת המשפט ובאזרחי ישראל".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

את העתירות נגד אי-כינוס הוועדה הגישה מפלגת יש עתיד בסוף יולי. בתגובתה לבג"ץ היועמ"שית צפויה לומר כי יש לכנס את הוועדה. לפי העתירה, "ההחלטה לא לכנס את הוועדה מנוגדת לדין ומהווה ניסיון לשתק את הרשות השופטת. מדובר גם בהחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני. אך משום שבעת הזו גורלה של עילת הסבירות מצוי אף הוא בידי הממשלה, מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות".

בשבוע שעבר כאמור, שיגרה היועמ"שית מכתב ללוין ובו הבהירה: "איומים בפיטורים לא ירתיעו אותי. דבריך אינם תואמים את העובדות. חובתנו היא להתריע ממהלכים מנוגדים לחוק". עוד כתבה היועמ"שית: "השתקת מערך הייעוץ המשפטי היא פגיעה קשה בשלטון החוק. אתה נמנע מכינוס הוועדה לבחירת השופטים - חרף העומס החריג על מערכת המשפט".

במכתב פירטה בהרב-מיארה: "איומים בפיטורים הנשמעים באמצעי התקשורת לא ירתיעו אותי ואת אנשיי מלהמשיך ולמלא את תפקידנו". היא הוסיפה כי "הציפייה שלפיה הייעוץ המשפטי לממשלה יחטא לתפקידו ויימנע מלשקף לדרג המדיני את המצב המשפטי לאשורו, יחריש קולו במסגרת בירור עתירות בבית משפט או יירתע מלשמש כשומר סף - לא לגיטימית".

יום קודם לכן כתב לוין לבהרב-מיארה: "צר לי לקבוע כי התנהלותך מותירה פעם אחר פעם את הממשלה ואת שריה ללא ייעוץ משפטי וללא הגנה משפטית באופן שהביא לאובדן אמון ולפגיעה קשה בעבודת הממשלה. אני רואה את עצמי כמי שאינו מיוצג בהליך, וכמי שעמדתו אינה מובאת כנדרש בפני בית המשפט".