ביידן לרפובליקנים בנאום "מצב האומה": "אין סיבה שלא נעבוד יחד"

בלי מילה על ישראל ואיראן. בנאומו השנתי התייחס נשיא ארה"ב לעניינים פנים-מדינתיים, ושיגר מסר לרפובליקנים: "בואו נסיים את העבודה". הוא קרא לרפורמה במשטרה וחזר על נושא התמיכה האמריקנית באוקראינה. עוד התייחס ביידן לאלימות משטרתית גזענית, כשבקהל נכחו הוריו של טיירי ניקולס מטנסי שנרצח על-ידי שוטרים בעודו ברכב

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא את נאום מצב האומה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא את נאום מצב האומה | צילום: מתוך עמוד הטוויטר של ג'ו ביידן

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הבוקר (רביעי, שעון ישראל) את נאום "מצב האומה" השנתי, על פי הנוהג של נשיאי ארה"ב, ובו פנה למתנגדיו במפלגה הרפובליקנית לעבוד יחד "במקום לריב בשם המריבה בלבד". ביידן התייחס בנאומו לנושאים פנים מדינתיים, קרא לרפורמה במשטרה בארצו, וכן חזר על נושא התמיכה האמריקנית באוקראינה.

הנשיא ביידן נאם במשך יותר משעה, וניצל את הבמה כדי להתייחס לנושאים שחשובים למצביעיו הדמוקרטים, כאלה שהם אנטי-תזה לצד הרפובליקני של הקונגרס. כך למשל קרא הנשיא לרפובליקנים להגביה את גובה תקרת החוב של ארה"ב, ולתמוך במדיניות מסים ידידודית יותר למעמד הביניים האמריקני. בנוסף, העביר הנשיא ביקורת על חברות הנפט ותאגידי הענק בארה"ב, על כך שהם "מנצלים את הצרכנים שלהם".

ביידן התייחס לאלימות המשטרתית כנגד בעלי עור כהה, כשבקהל נכחו הוריו של טיירי ניקולס בן ה-29, שנורה למוות על ידי שוטרים בעת שנהג במכוניתו. "כולנו רוצים את אותו הדבר", אמר ביידן בנאום, "שכונות נקיות מאלימות, אוכפי חוק שהרוויחו את אמון הקהילה בהם. כמו שלכל שוטר שלובש מדים בבוקר יש את הזכות להגיע לביתו בערב - ככה מגיע לכולם. לילדינו מגיעה הזכות להגיע הביתה בשלום".

במשך הנאום נשמעו מעת לעת קריאות מהקהל, כאשר בלטה במיוחד נציגת ג'ורג'יה בקונגרס, הרפובליקנית מרג'ורי טיילור גרין, שצעקה לעבר ביידן "שקרן" וקריאות בוז. רפובליקנים נוספים צעקו לעברו כי הוא משקר כשאמר שמספר מועט מחברי הרפובליקנים פנה אליו בבקשה לקצץ בתקציב ביטחון המולדת, עניין שנמצא בקונצנזוס האמריקני.

רשת CNN ערכו סקר קצר לאחר נאום "מצד האומה", ומצאו שמרבית האזרחים האמריקנים, 72%, חשבו דברים טובים על נאומו של ביידן, זאת בהמשך לשנה שעברה כאשר 71% מהאמריקנים הגיבו באופן דומה.