ביידן במסר לאוקראינה: "הבהרתי לפוטין שרוסיה לא יכולה לפלוש"

נוכח המתיחות והחשש הגובר מפני פלישה צבאית רוסית לשכנתה, הנשיא האמריקני יביע היום תמיכה באוקראינה, כשבמקביל ייבחן דרכים דיפלומטיות להורדת המתיחות בין הצדדים ובאזור כולו. "נגיב באופן נחרץ עם סנקציות"

זלנסקי, ביידן, אוקראינה, ארה"ב
נשיא אוקראינה זלנסקי, נשיא ארה"ב ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי צפויים לשוחח היום (ראשון) ברקע ההסלמה בגבולות מזרח אירופה. גורם רשמי בבית הלבן מסר כי בכוונת ביידן להביע תמיכה באוקראינה נוכח האגרסיה הרוסית, וכן לבחון תוכניות דיפלומטיות להורדת המתיחות בין הצדדים ובאזור כולו. "הבהרתי לפוטין שרוסיה לא יכולה לפלוש לקייב", אמר הנשיא ביידן.

עוד מאמר הנשיא ביידן בתדריך לעיתונאים: "הייתי ברור מאוד, אמרתי לפוטין שנפעל באופן נחרץ עם סנקציות חדשות וכואבות. אני נגביר את הנוכחות שלנו באירופה יחד עם ידידינו בברית נאט"ו". כשנשאל הנשיא האמריקני לגבי דרישותיה הביטחוניות של רוסיה: "זה יעבוד רק אם הקרמלין יוריד את המתיחות האזורית".

חייל רוסי חמוש בגבול אוקראינה
חייל רוסי חמוש בגבול אוקראינה | צילום: ארכיון / רויטרס

כזכור, בשבוע שעבר שוחחו נשיא ארה"ב ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחר שהאחרון יזם את השיחה מול האמריקנים, סביב המתיחות בגבולות מזרח אירופה. במהלך השיחה, הבהיר ביידן לפוטין כי פלישה צבאית רוסית לאוקראינה תגרור סנקציות חדשות נגד הקרמלין. בתגובה, השיב פוטין כי "הטעות הענקית הזו תוביל לניתוק קשרים מוחלט בין המדינות".

כמו כן, זאת הייתה שיחת הטלפון השנייה שקיימו השניים במהלך חודש דצמבר אשתקד, כאשר שיחות רישמיות בין המדינות צפויות להתקיים ב-9 ו-10 בינואר בג'נבה שבשווייץ. לאחר מכן, ב-12 בינואר, תתקיים שיחה רשמית בין רוסיה למועצת נאט"ו, ובהמשך שיחה נוספת עם מועצת הביטחון ושיתוף הפעולה באירופה שתקיים ב-13 בינואר.

במקביל, מוקדם יותר בשבוע שעבר כ-10,000 חיילים רוסים עזבו את גבול אוקראינה, זאת לאחר תרגיל צבאי שנמשך חודש בגבול. לפי הקרמלין, החיילים חזרו לבסיסי הקבע שלהם. הדיווחים מרוסיה מגיעים ברקע החשש של המערב מפלישה צבאית רוסית לאוקראינה כבר בתחילת השנה האזרחית החדשה.

כוחות צבא רוסיים בגבול אוקראינה
כוחות צבא רוסיים בגבול אוקראינה | צילום: MAXAE / REUTERS

לפי צילומי לווין חדשים שפורסמו על ידי חברת צילומי הלוויין הפרטית "MAXAR" המבוססת בארה"ב, רוסיה ממשיכה לבנות את כוחה הצבאי בגבול עם אוקראינה, כאשר בבסיס חצי האי קרים, אותו כידוע סיפחה רוסיה באלימות ובניגוד לחוק הבינלאומי ב-2014, נצפו מאות כלי רכב משוריינים וטנקים.

במקביל, רוסיה ממשיכה לדרוש ערבויות ביטחוניות מהמערב, בין היתר פיחות הנוכחות הצבאית של נאט"ו במזרח אירופה, על רקע תחושת "האיום" עקב הקשרים של קייב עם בני בריתה והאפשרות להצבת טילים בשטחה של אוקראינה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס