בדרך לנסיגה? ר"מ עיראק ביקש מארה"ב תוכנית להוצאת כוחותיה

אל-מהדי שוחח עם שר החוץ האמריקני וביקש ממנו לשלוח נציגים לבגדד, לצורך מו"מ לנסיגת חיילי צבא ארצות הברית מהמדינה. משרד החוץ בוושינגטון: "מעוניינים לתמוך בעיראק כמדינה ריבונית"

זמן צפייה: 02:26

ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, שוחח אמש (חמישי) עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וביקש ממנו לשלוח נציגים אמריקנים לבדד על מנת לבנות תוכנית להוצאת כוחות צבא ארצות הברית מהמדינה.

על פי ההודעה מטעם משרד ר"מ עיראק, אל-מהדי הדגיש בפני פומפאו כי הוא נחוש בדעתו בכך שהכוחות האמריקנים צריכים לסגת ממדינתו, וכי הוא מגנה כל הפרה של ריבונותה, מהצד האמריקני ומצד האיראני. בהודעה נכתב כי "ראש הממשלה אמר כי כוחות אמריקנים נכנסו לעיראק, ומל"טים טסים מעל השטח האווירי של המדינה ללא אישור מהרשויות – וזאת הפרה של ההסכמים בנינו".

ממשרד החוץ האמריקני נמסר כי "ארצות הברית היא כוח חיובי במזרח התיכון, והנוכחות הצבאית בעיראק מסייעת במאבק נגד דאע"ש. אנו מחויבים להגן על אמריקנים, עיראקים ויתר בנות בריתנו באזור. עם זאת, יש צורך לחדש את השיח בין ארצות הברית לממשל העיראקי, כדי לדון לא רק בקשר הביטחוני, אלא גם הדיפלומטי והכלכלי בין שתי המדינות. אנו מעוניינים להיות שותפים של עיראק כמדינה ריבונית, יציבה ומשגשגת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טראמפ: "ארצה להחזיר כוחות אמריקניים מעיראק בשלב מסוים"

דיווח: עובדי נמל התעופה בבגדד סייעו לארה"ב בחיסול סולימאני

דיווח: 3 שעות לפני הירי – ארה"ב גילתה שאיראן מתכננת לתקוף

עאדל עבד אל-מהדי ראש ממשלת עיראק
עאדל עבד אל-מהדי ראש ממשלת עיראק | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהיר ביום שלישי כי ירצה להסיג כוחות אמריקניים מעיראק בשלב מסוים. זאת, ברקע הסערה סביב המכתב שנשלח לממשלת עיראק מצבא ארה"ב, בדבר נסיגה אמריקנית מהמדינה.

"אנחנו לא רוצים להיות בעיראק לנצח", הצהיר הנשיא. "אני לא רציתי להיות שם מלכתחילה וכולם יודעים את זה, אבל עשינו החלטה ואנחנו שם. אני חושב שעשינו עבודה נפלאה, אבל בסופו של דבר נראה לצאת משם". עם זאת, הזהיר, "אני חושב שזה הדבר הכי גרוע שיכול להיות בשביל עיראק. זה אומר שלאיראן תהיה טביעת רגל גדולה יותר ואנשי עיראק לא רוצים את זה. בשבילנו זה יעבוד טוב".

בהתייחס למכתב, אמר טראמפ: "אני מבין שהיה מכתב לא חתום. אני לא יודע אם זה היה אמיתי או לא". טראמפ הוסיף כי "ארצות הברית רוצה שעיראק תדאג לביטחון של עצמה, ותשקול הטלת סנקציות עליה רק אם היא לא תנהג בכבוד כלפי ארה"ב".

עאדל עבד אל-מהדי, ראש ממשלת עיראק ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
עאדל עבד אל-מהדי, ראש ממשלת עיראק ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס
מוקדם יותר באותו הים, התייחס ראש ממשלת עיראק למכתב שנשלח אתמול מצבא ארצות הברית לממשלתו, ואמר כי קיים חוסר התאמה בין הגרסה הערבית והאנגלית של המכתב, ולכן מדינתו מבקשת הבהרה מארצות הברית.