לפחות 143 נרצחו בפיגוע ליד מוסקבה; פוטין: "האחראים ייענשו"

ברוסיה דיווחו כי מניין הנרצחים בפיגוע באולם הקונצרטים ליד מוסקבה עלה ל-143. פוטין הכריז על יום אבל לאומי מחר: "התוקפים ניסו להימלט לכיוון אוקראינה". ארה"ב הזהירה את הקרמלין מפני פעולת טרור. דאעש קיבל אחריות ופרסם תמונה של המחבלים

זמן צפייה: 06:03

עלה ל-143 מניין ההרוגים בפיגוע הירי שהתרחש אמש (שישי) באולם הקונצרטים "קרוקוס סיטי הול" הסמוך למוסקבה, בירת רוסיה, כך לפי התקשורת הרוסית. בנוסף, הרשויות במוסקבה הודיעו כי נעצרו 11 חשודים במעורבות באירוע, בהם 4 חשודים בביצוע הירי - אשר אינם אזרחי רוסיה, כך לפי משרד הפנים הרוסי. דאעש קיבל אחריות על המתקפה בחשבון הטלגרם של הארגון.

לפי המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, האמריקנים הזהירו את רוסיה מוקדם יותר החודש מפני פעולת טרור קטלנית אפשרית. רשת NBC האמריקנית דיווחה כי שגרירות ארה"ב ברוסיה הזהירה ב-7 במרץ את אזרחיה שנמצאים במדינה מפני התקהלות, ומסרה כי היא עוקבת אחרי דיווחים על אודות גורמים קיצוניים המתכננים לפגע במהלך התכנסויות.

"מוקדם יותר החודש, לממשל ארה"ב היה מידע על מתקפת טרור מתוכננת במוסקבה - שעלולה לפגוע להתקהלויות גדולות, כולל בקונצרטים - דבר שגרם למשרד החוץ להזהיר את הציבור האמריקני ברוסיה", אמרה דובר המועצה לביטחון לאומי, אדריאן ווטסון. "הממשל האמריקני גם שיתף את המידע הזה עם הרשויות ברוסיה בהתאם למדיניות 'החובה להזהיר' שלנו", אמר ווטסון.

איזור הפיגוע סמוך למוסקבה, רוסיה
איזור הפיגוע סמוך למוסקבה, רוסיה | צילום: רויטרס
איזור הפיגוע סמוך למוסקבה, רוסיה
איזור הפיגוע סמוך למוסקבה, רוסיה | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס לפיגוע, ואמר כי "מי שהזמין את הפיגוע הזה, ייענש. האחראים ייענשו". פוטין הוסיף כי כל התוקפים אותרו ונעצרו, ואמר: "התוקפים ניסו להימלט דרך הגבול עם אוקראינה". בנוסף הכריז פוטין כי מחר יחול יום אבל ברוסיה, בעקבות הפיגוע.

דאעש, שקיבל אחריות על התקיפה, פרסם הודעה רשמית מטעם הארגון: "המדינה האיסלאמית הנחיתה מהלומה כואבת על רוסיה בהתקפה הקשה ביותר מזה שנים". לפי דיווחים, הפיגוע בוצע על ידי ארבעה פעילי הארגון שהיו חמושים במקלעים, אקדחים, סכינים ובקבוקי תבערה. שלושה פעילים תקפו את האולם והחלו לפתוח באש לעבר הקהל בעוד שהרביעי הצית אש באולם באמצעות בקבוקי תבערה. הארגון פרסם את תמונת של הארבעה טרם ההתקפה.

תמונת המחבלים שביצעו את הפיגוע ברוסיה, שפרסם דאעש
תמונת המחבלים שביצעו את הפיגוע ברוסיה, שפרסם דאעש

את פיגוע הירי ביצעו אלמונים חמושים, לפחות 100 בני אדם פונו מהאולם - ובמקום פרצה שריפה. על פי הדיווחים בסוכנויות הידיעות ברוסיה, המוזיקאים שהופיעו על הבמה לא נפגעו מהירי. בתיעוד שהופץ ברשתות ניתן לראות עשן סמיך מעל לאולם הקונצרטים, שבו 6,200 מקומות, והכרטיסים להופעה הערב - נמכרו כולם. בתיעוד נוסף נראים חמושים עם נשק כשהם יורים לכל עבר.

זמן קצר לאחר שנשמע ירי במקום דווח על פיצוץ נוסף, ולאחר מכן מסרו ברוסיה כי גג האולם החל לקרוס. כוחות הביטחון המקומיים חושדים שמבצעי הירי נמלטו מהזירה, וסורקים אחר ארבעה גברים בבגדי הסוואה. בכיר רוסי מסר: "נעניש את הרוצחים ואת מי שעומד מאחוריהם". כוחות כיבוי והצלה הוזעקו למקום, כשלפי הדיווחים, 70 אמבולנסים הגיעו לאזור האולם. "ראיתי טרוריסטים נכנסים פנימה ומתחילים לראות", סיפר עד ראייה למתקפה.

איזור הפיגוע סמוך למוסקבה, רוסיה
כוחות ההצלה באיזור הפיגוע סמוך למוסקבה, רוסיה | צילום: רויטרס
האולם במוסקבה עולה בלהבות
האולם במוסקבה עולה בלהבות | צילום: רויטרס

במוסקבה הפנו אצבע מאשימה לשני כיוונים - מחבלים איסלאמיסטיים או לאומנים אוקראינים. בכיר הבית הלבן ג'ון קירבי מסר כי לארצות הברית אין אינדיקציה לכך שמדובר בפעולה בעלת קשר לאוקראינה. יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי "לאוקראינה אין שום קשר לאירועים במוסקבה".

ניצולי תקרית הירי במוסקבה
ניצולי תקרית הירי במוסקבה | צילום: רויטרס

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "אני מגנה נחרצות את פיגוע הטרור הברברי ליד מוסקבה אתמול שגבה קורבנות רבים. שוחחתי כעת עם השגריר הרוסי והעברתי תנחומים בשם העם בישראל ובשמי למשפחות, לעם הרוסי ולהנהגתו על אובדן החיים הנורא ואיחלתי החלמה מהירה לפצועים בגוף ובנפש".

הוא הוסיף: "הדגשתי שהטרור באשר הוא, ובייחוד הטרור הג'יהאדיסטי, פועל ללא הבחנה כנגד אמונות, עמים ודתות, תוך זריעת אימה וחורבן. זהו אתגר בין-לאומי עצום ועל מדינות העולם לעמוד כנגדו יחד בצורה נחושה ולהלחם בו ביד קשה". משרד החוץ מסר את תנחומיו הכנים למשפחות הנפגעים באירוע.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הצהיר כי "ארצות הברית מגנה באופן נמרץ את מתקפת הטרור הרצחנית במוסקבה. אנחנו שולחים את תנחומינו הכנים למשפחותיהם ויקיריהם של נפגעי האירוע. אנו מגנים טרור על כל סוגיו ועומדים לצד תושבי רוסיה".