ראש ממשלת ספרד: "לא היה משאל עם"

לאחר שכ-844 איש נפצעו במהומות בקטלוניה, ראש הממשלה הספרדי ראחוי טען כי ההצבעה לא תקפה: "מנהיגי קטלוניה ידעו שהם פועלים נגד החוק". ראחוי אף שיבח את השוטרים

הקלפיות במשאל העם בקטלוניה נסגרות, ובתי החולים התמלאו בפצועים: 844 בני אדם לפחות פונו במהלך היום (ראשון) לבתי החולים בעקבות העימותים שפרצו עם המשטרה במהלך ההצבעה. למרות המהומות שגררו ביקורת בינלאומית רבה, ראש ממשלת ספרד ראחוי שיבח את השוטרים והבהיר: "הם ביצעו את משימתם - לשמור על החוק". הערב הוא טען כי "לא התקיים משאל עם - אנשי קטלוניה הוטעו כדי שיקחו חלק בהצבעה בלתי חוקית".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי ההערכות, כשלושה מיליון בעלי זכות הצבעה הגיעו לקלפיות למרות ניסיונותיה של ממשלת ספרד למנוע את קיומו. מאות שוטרים נלשחו לקטלוניה על מנת לסגור קלפיות ולמנוע את הגעת המצביעים.

ראחוי אמר כי משאל העם הוא חלק מ"אסטרטגיה נגד החוקיות של השלטון והדמוקרטיה הספרדית". לדבריו, הציבור הקטלוני "לא רצה להשתתף במשאל העם". הוא הוסיף כי "המנהיגים ידעו שמשאל העם לא חוקי, אבל המשיכו בכל זאת. צריך להחזיר את ההרמוניה למדינה".

[brightcove_iframe video_id='catalunia_alimut_vtr2_n20171001_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='1929'']

כוחות משטרה גדולים פרצו במהלך היום לאחד מבתי הספר בברצלונה בו הוצבה תחנת הצבעה, במטרה לעצור את משאל העם שמוגדר על ידי ממשלת ספרד כ"לא חוקי". "אנו אנשי שלום, אנחנו לא פוחדים", צעקו המצביעים, שנאלצו להתמודד בתגובה עם דחיפות, בעיטות, ועל פי הדיווחים גם ירי של כדורי גומי לעברם. ראש עיריית ברצלונה אדה קולאו קראה למשטרה להפסיק עם הפעולות נגד "אוכלוסייה חסרת הגנה".

[brightcove_iframe video_id='20arad_vtr2_n20171001_v1' autoplay='0' credit='' desc='קטלוניה נגד ספרד: שורשי הסכסוך' kid='' duration='1929'']

הבוחרים ניסו לעצור את פעולת המשטרה ומהר מאוד התפתחו אירועים אלימים במקום. המשטרה הלאומית הספרדית והמשמר האזרחי השתלטו על חלק מהקלפיות ותחנות ההצבעה, אך המצביעים הקטלונים ניסו לעצור אותם כשניסו לחסום את הכניסות באמצעות שקי מלט.

בעיטות וכדורי גומי (רויטרס)
בעיטות וכדורי גומי (רויטרס)

המשטרה עברה לשימוש בכדורי גומי ואלות כדי לפזר את ההפגנות ומה שהחל כביטוי דמוקרטי - הפך חלקים מהעיר לשדה קרב אלים מאוד. שעות לאחר מכן הודיע משרד הפנים הספרדי כי עד כה עצרה המשטרה המקומית 3 מפגינים, בהם נערה צעירה, בגין "אי ציות לחוק ותקיפה".

[brightcove_iframe video_id='20jordi_vtr2_n20171001_v1' autoplay='0' credit='' desc='מה חושבת קבוצת ברצלונה על משאל העם?' kid='' duration='0'']

"סבים וסבתות, ילדים, נשים - כולם בוכים, כולם סובלים, ולמה? רק בגלל שהם רוצים להצביע? בגלל שהם רוצים דמוקרטיה?", אמר מפגין בשם ארנסטו. "הם חוטפים מכות כי הם דורשים את הזכויות שלהם". במדריד הדגישו היום כי "משאל העם הוא בלתי חוקי", וכי "החוקה קובעת שהמדינה בלתי ניתנת לחלוקה". אלפי שוטרים זרמו בימים האחרונים מרחבי ספרד לקטלוניה כדי למנוע את ההצבעה - בכל הכוח.

פצועים פונו לבתי החולים
פצועים פונו לבתי החולים

מנהיג האזור הקטלני קרלס פיגדמונט האשים את השלטונות הספרדים בשימוש מוגזם באלימות. "זו אלימות לא מוצדקת, לא פרופורציונלית וחסרת אחריות", אמר. על פי הודעת שירותי החירום הקטלניים, כ-460 בני אדם נפגעו במהומות ופונו, בעיקר עם פציעות קלות, כתוצאה של פעילות המשטרה. על פי הדיווחים - רוב הפצועים הם קטינים.

''משאל לא חוקי'' (SKY NEWS)
''משאל לא חוקי'' (SKY NEWS)