בבריטניה זועמים על ההדלפה: "נפסיק לשתף מודיעין עם ארה"ב"

יממה לאחר שהודלפו תמונות מזירת הפיגוע במנצ'סטר, בבריטניה נוקטים צעדים בכדי למנוע את ההדלפה הבאה והבהירו כי יפסיקו לחלוק מידע מודיעיני בנוגע לחקירה עם ארה"ב

המתג שבאמצעותו הופעל המטען
המתג שבאמצעותו הופעל המטען | צילום: The new York Times

בעקבות הדלפות המידע בימים האחרונים מחקירת הפיגוע במנצ'סטר, בבריטניה הודיעו כי יפסיקו לחלוק מידע מודיעני הנוגע לפיגוע עם ארה"ב. "ההדלפות מערערות את מהלך החקירה", אמר גורם במשטרת בריטניה הבוקר (חמישי).

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אתמול נחשפו תמונות מזירת הפיגוע המעידות על אופן פעולת המחבל, וככל הנראה הודלפו לאחר שגורמי הביון בבריטניה שיתפו את הממצאים עם מקביליהם האמריקנים. מפרטי החקירה עלה כי המחבל שביצע את הפיגוע באולם הקונצרטים במנצ'סטר בתחילת השבוע השתמש ככל הנראה במטען רב עוצמה שהופעל באמצעות מתג זעיר. המטען הוסתר בתיק גב כחול, אותו נשא עמו המחבל לתוך אולם הקונצרטים. לאחר שהמתין זמן מה כדי לבצע את הפיגוע, הוא הפעיל את המטען באמצעות המתג שאחז בידו.

בנוסף תועדו ברגים ואומים שהוטמנו אף הם במטען, כדי להעצים את גודל הנזק. ב"ניו יורק טיימס" טענו כי בזירה נמצאו סימנים המעידים כי המטען הורכב בידי גורם בעל ידע, וכי הוא תוכנן בקפידה. הערכה זו זוכה לתמיכה מעצם העובדה שמרבית ההרוגים נמצאו במעגל סביב המקום שבו התפוצץ המחבל. מלבד זאת, בזירה נמצאה סוללת 12 וולט - חזקה בהרבה מסוללות בהן נעשה שימוש במטענים נישאים.

התמונות שהודלפו
התמונות שהודלפו | צילום: The new York Times

על אף שבבריטניה ניסו לשמור על סודיות מוחלטת בכל הקשור לחקירת הפיגוע, התמונות הודלפו ופורסמו לראשונה בארצות הברית, כמו גם את שמו של המחבל. ה"טלגרף" הבריטי דיווח כי התיעוד הודלף ל"ניו יורק טיימס", לאחר שהממצאים הועברו על ידי גופי הביטחון בבריטניה לידי גורמי הביון האמריקנים. הפרסום עורר תגובות קשות בבריטניה, שהזהירה מוקדם יותר את האמריקנים מפני הדלפות חומרים רגישים.

שרת הפנים של בריטניה אמבר רוד מתחה ביקורת חריפה נגד האמריקנים וציינה כי הזהירה אותם מפני הדלפה. "הבהרתי לאמריקנים שזה לא צריך לקרות שוב", אמרה. למרות זאת, זמן מה לאחר מכן פורסמו ב"טיימס" התמונות מזירת הפיגוע שבמהלכו נהרגו 22 איש, בהם ילדים.

המחבל
המחבל | צילום: The Sun

הבוקר דיברה לראשונה אחותו של סלמן עבדי, המחבל האחראי לפיגוע הקטלני במנצ'סטר, ואמרה כי אחיה ביקש לנקום על מותם של ילדים סורים במתקפות אמריקניות. "אני חושבת שהוא ראה ילדים מוסלמים מתים בכל מקום, ורצה נקמה", הסבירה בראיון לוול סטריט ג'ורנל. "האם השיג זאת זה דבר שבינו לבין אלוהים". בתוך כך, המשטרה הבריטית הודיעה כי אישה נוספת שנעצרה בחשד למעורבות בפיגוע שוחררה לביתה ולא יוגש נגדה כתב אישום.

משפחת עבדי נמצאת מאז הפיגוע תחת אור הזרקורים, כאשר נחשף שאביו של המפגע, רמדאן, נעצר בטריפולי בשנות ה-90 וחשוד כי היה חבר בארגון הטרור אל-קעידה. הוא עצמו מכחיש את הדבר. גם אחיו הצעיר של סלמן, האשים, נעצר בטריפולי, ועל פי החשד ידע על כוונתו של אחיו הגדול לבצע פיגוע במנצ'סטר. כמו כן נחשף כי משפחתו של החבל אף התריעה בפני המשטרה מספר פעמים בעבר, אך לא זכתה להתייחסות.