ארה"ב על הניסוי הכושל בקוריאה הצפונית: "לא הופתענו משיגור הטיל"

אחרי עוד ניסוי של צפון קוריאה בטיל בליסטי ובצל המתיחות הגוברת באזור, אומר יועץ בבית הלבן שמתלווה לסגן הנשיא פנס בביקורו בסיאול: "צפינו שיבצעו את השיגור"

שיגור טיל בצפון קוריאה. ארכיון. ניסוי טילים צפון-קוריאני
שיגור טיל בצפון קוריאה. ארכיון. ניסוי טילים צפון-קוריאני | צילום: רויטרס

המתיחות במזרח הרחוק הולכת ומחריפה: אחרי שיריבתה מצפון ביצעה ניסוי כושל בשיגור טיל בליסטי, קוריאה הדרומית גינתה הבוקר (ראשון) את המהלך. "מגוון היכולות שהוצגו אתמול במצעד הצבאי ושיגור הטיל היום הם מפגן כוח שמאיים על העולם כולו", אמר שר החוץ של קוריאה הדרומית. יועץ בבית הלבן הבהיר: "היינו מודעים לתרחיש".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הבית הלבן טרם פרסם תגובה רשמית לשיגור הכושל, אולם אחד מיועציו של סגן הנשיא מייק פנס, שהגיע הבוקר לסיאול במסגרת ביקורו במספר מדינות באסיה, טען כי האמריקנים לא הופתעו מהמהלך. "אנחנו לא צריכים להשקיע משאבים נוספים באיום הזה", אמר היועץ תוך שהוא מתייחס לקוריאה הצפונית. "לא הופתענו וציפינו שזה יקרה".

''איום על העולם כולו''. צפון קוריאה
''איום על העולם כולו''. צפון קוריאה

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס פרסם הצהרה לפיה הנשיא דונלד טראמפ עודכן בהתרחשויות. "הנשיא וצוותו הצבאי מודעים לשיגור האחרון של צפון קוריאה", נכתב בהודעת שר ההגנה האמריקני. "לנשיא אין תגובה נוספת".

מוקדם יותר אישר צבא ארצות הברית כי הניסוי של שערכה קוריאה הצפונית אכן התקיים בעיר הנמל סינפו, הממוקמת בחופה המזרחי של קוריאה הצפונית.

האמריקנים עדכנו כי הטיל ששוגר התפוצץ כמעט באופן מיידי. "עדיין לא ברור מהו סוג הטיל", אמר גורם בצבא האמריקני והוסיף כי ארצות הברית מחויבת באופן מלא לעבודה משותפת עם בעלות בריתה, דרום קוריאה ויפן, כדי לשמור על הביטחון באזור.

לא ברור מהו סוג הטיל. המצעד הצבאי אמש
לא ברור מהו סוג הטיל. המצעד הצבאי אמש | צילום: רויטרס

המצעד חשף: טילים בליסטיים חדשים

הניסוי הבליסטי הכושל מגיע יום לאחר שפיונגיאנג קיימה מצעד צבאי נרחב לכבוד ציון הולדתו של מייסד האומה הצפון קוריאנית, קים איל סונג, ובו הציגה לעולם טילים בליסטיים חדשים.

בסוף השבוע האחרון איים הצבא הצפון קוריאני כי אם ארצות הברית תתקוף בשטחה, הוא "ינקוט בתגובה חריפה וחסרת רחמים". איום זה מגיע על רקע הדיווחים כי ארצות הברית בוחנת אופציות למתקפת מנע בצפון קוריאה. לפי סוכנות הידיעות המקומית, בפיונגיאנג הצהירו כי "פעולות הנגד שלנו מול ארצות הברית לא יאפשרו לתוקפים לשרוד".

בניסוי הבליסטי הקודם שביצעה פיונגיאנג שוגר טיל לטווח של 60 ק"מ ונפל בשטחה הימי של יפן. הצעד גרר תגובה חריפה מהממשלה בטוקיו: "לא נוכל להיות סבלניים כלפי מעשיה הפרובוקטיביים של פיונגיאנג".