סנקציות על צפון קוריאה אושרו באו"ם

15 המדינות החברות במועצת הביטחון אישרו פה אחד את ההצעה האמריקנית להטיל סנקציות נוספות על צפון קוריאה

"נדרשות פעולות נוספות". היילי וקים
"נדרשות פעולות נוספות". היילי וקים | צילום: EPA, רויטרס

המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם הצביעו אמש (שבת) פה אחד בעד ההצעה האמריקנית להטיל סנקציות חדשות על צפון קוריאה בתגובה לשני הניסויים האחרונים שערכה המדינה המסוגרת בטילים בליסטיים בין-יבשתיים לטווח ארוך, שעל פי ההערכות יכולים להגיע לכל שטחי ארה"ב.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לפי ההערכות, הסנקציות החדשות שאושרו הערב יביאו לקיצוץ של שליש בהכנסות הייצוא השנתיות של המדינה המסוגרת בהיקף של 3 מיליארד דולר. ההצעה עליה הצביעו 15 המדינות החברות במועצה גובשה בידי ארה"ב. כעת ייאסר על פיונגיאנג לייצא פחם, ברזל, עופרת ומשאבי טבע נוספים ואפילו פירות ים משטחה.

במסגרת הסנקציות החדשות הוטל איסור על מדינות בהן מעסיקים עובדים מצפון קוריאה, כמו גם איסור על ביצוע מיזמים משותפים חדשים עם המדינה המסוגרת ועל כל השקעה חדשה כספית חדשה במיזמים משותפים שכבר יצאו לפועל.

טיל הוואסונג 14 של צפון קוריאה
טיל הוואסונג 14 של צפון קוריאה | צילום: רויטרס

בנוסף, ההחלטה מוסיפה לרשימה השחורה של האו"ם תשעה אנשים וארבע ישויות וחברות, ובראשן הבנק המרכזי של צפון קוריאה למטבע חוץ. גופים שנמצאים ברשימה השחורה חושפת אותם להקפאת נכסים בכל העולם כמו גם איסור נסיעה על אנשים הפועלים מטעם אותם גופים.

ההצעה האמריקנית נוסחה בתגובה לשני הניסויים המוצלחים שערכה צפון קוריאה החודש בטילים בליסטיים בין-יבשתיים (ICBM). לאחר ההצבעה אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי כי "האיום הצפון קוריאני הולך וגדל והופך למאיים ומסוכן ולכן נדרשות פעולות נוספות". עוד הבהירה היילי כי ארה"ב נוקטת בצעדים הגנתיים "מחושבים" ותמשיך לעשות זאת על מנת להגן על עצמה ובנות בריתה מפני האיום. סין מצדה קראה לפיונגיאנג להפסיק לבצע מהלכים שעלולים להביא להחרפת המתיחות בחצי האי הקוריאני.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגדיר אז את הניסוי כ"איום על העולם", וטען, בדומה להיילי הערב, כי ינקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להגן על ארצו ובעלות בריתה. מזכיר ההגנה רקס טילרסון אך הפנה אצבע מאשימה לעבר סין ורוסיה בטענה שאלו מחזיקות ב"אחריות מיוחדת" לפעולותיה של צפון קוריאה. גם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה את הניסוי של המדינה המבודדת.