ארה"ב לצ. קוריאה: אנו לא אויבים

מזכיר המדינה האמריקני אמר בתדרוך לכתבים כי הוא קורא לצפון קוריאה לפתוח בדיאלוג עם ארה"ב והעיד כי הממשל לא מעוניין להפיל את משטרו של קים ג'ונג-און

מזכיר המדינה טילרסון (רויטרס)

בסוף השבוע האחרון נראה היה שהיחסים בין ארה"ב לצפון קוריאה מידרדרים ומסלימים עוד יותר, אך אמש (שלישי) נראה שיש מי שרוצה להרגיע את הרוחות בממשל. מזכיר המדינה, רקס טילרסון, אמר כי ארה"ב מוכנה לקיים דיאלוג עם פיונגיאנג למרות שיגור הטיל הבליסטי הבין-יבשתי ביום שישי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתדרוך לכתבים שקיים במשרד החוץ האמריקני, אמר טילרסון כי "אנחנו לא מחפשים להחליף את המשטר בצפון קוריאה, ולא מעוניינים בנפילתו". הוא הוסיף כי "איננו מחפשים הסלמה בחצי האי ואיננו מחפשים תירוץ לשלוח את הצבא שלנו לאזור".

טילרסון אף שלח מסר פייסני לצפון קוריאה ואמר כי ארה"ב "אינה האויב שלה" אבל בשל חומרת האיום שהיא מהווה עבורה, ארה"ב חייבת להגיב. המזכיר קרא לפיונגיאנג לשבת ולקיים דיאלוג במקום להסלים את המצב.

הטיל ששיגרה פיונגיאנג (רויטרס)
הטיל ששיגרה פיונגיאנג (רויטרס)

אתמול ארצות הברית החריפה את הטון נגד צפון קוריאה בעקבות הניסוי שביצעה בטיל בין יבשתי לטווח ארוך, שיכול לפגוע בערים אמריקניות מרכזיות. "תם הזמן לדיבורים", אמרה ניקי היילי שגרירת ארה"ב באו"ם על הניסוי שגרר ביקורות רבות גם מצד, סין, יפן, ודרום קוריאה. היילי תקפה את מועצת הביטחון ואמרה שאין טעם בדיון נוסף בעקבות שיגור הטיל הצפון קוריאני. "המדינה כבר הפרה החלטות רבות של המועצה", אמרה ופנתה לסין בדרישה לפעולה. "ביג'ינג צריכה להחליט אם היא מוכנה לקחת סוף סוף צעדים מעשיים".

בתחילת השבוע, שני מפציצים אמריקניים מסוג B1-B טסו מעל דרום קוריאה בתגובה לשיגור. מדובר היה בתגובה לא שגרתית, שכן היא חמורה יותר מפעולות עליהן הורה ממשל טראמפ בתגובה לאירועים קודמים, אך היא לא תקדימית ולאחרונה אף התבצע אימון של מטוסים זהים בחצי האי.

המפציצים האמריקניים בחצי האי
המפציצים האמריקניים בחצי האי

ביום שישי שוגר מחופה המערבי של צפון קוריאה טיל בליסטי בין-יבשתי שנחת במים הכלכליים של יפן. בארה"ב, יפן ודרום קוריאה העריכו כי הטיל, מדגם "הוואסונג-14", שהה באוויר למשך כ-45 דקות, הגיע לגובה 3.7 קילומטרים ועבר מרחק של כאלף קילומטרים.

על-פי ההערכות של מדענים, במצב בו הטיל ישוגר בזווית חדה יותר - הוא יהיה מסוגל לפגוע לראשונה בערים אמריקניות מרכזיות בהן לוס אנג'לס ושיקגו, וכן בוושינגטון, בוסטון ואף ניו יורק. אם ההערכות נכונות מדובר בעליית מדרגה ביכולות של תכנית הטילים הצפון קוריאנית, שכן לפי ההערכות הטיל הקודם ששוגר בהצלחה יכול היה להגיע "רק" עד אלסקה, המרוחקת מחצי האי קוריאה כ-7,000 ק"מ.