עכשיו זה רשמי: ביידן וטראמפ יתמודדו בקרב חוזר על הנשיאות

לראשונה מאז 1956, אזרחי ארה"ב יחזרו לקלפי ויבחרו בין אותם מועמדים בפעם השנייה ברציפות, לאחר שהנשיא המכהן והנשיא לשעבר זכו במספיק צירים בפריימריז של מפלגותיהם כדי להבטיח את מועמדותם - ויתחרו ראש בראש על התפקיד. השניים לא פספסו הזדמנות להחליף עלבונות רגע לפני ההכרזה, כאשר טראמפ קרא לביידן "בלתי כשיר, מושחת והרסני", והנשיא השיב: "האיום שמציב טראמפ על הדמוקרטיה גדול מתמיד"

זמן צפייה: 03:05

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ זכו במספיק צירים כדי להפוך למועמדים של מפלגותיהם בסבב האחרון של הפריימריז שהתקיים הלילה (בין שלישי לרביעי), ובאופן רשמי מתחילים במירוץ של שמונה חודשים בדרך להתחרות ראש בראש על הנשיאות בבחירות שיתקיימו בחודש נובמבר - בקרב חוזר של הבחירות ב-2020.

שני המועמדים לנשיאות השיגו הלילה את כמות הצירים הנדרשת לאחר ששניהם זכו בפריימריז של מפלגותיהם במדינות וושינגטון, ג'ורג'יה ומיסיסיפי. ביידן וטראמפ יתמודדו בבחירות הראשונות מאז שנת 1956, בהן אותם המועמדים מתחרים ראש בראש בפעם השנייה ברציפות. בפעם הקודמת, היו אלו נשיא ארה"ב לשעבר, דווייט אייזנהאואר מהמפלגה הרפובליקנית, ומושל אילינוי לשעבר עדלי סטיבנסון מהמפלגה הדמוקרטית, שהתחרו אחד מול השני גם בבחירות לנשיאות שהתקיימו בשנת 1952. הנשיא לשעבר אייזנהאואר ניצח בשתי מערכות הבחירות בפער גדול.

הנשיא ביידן לא התמודד מול תחרות ממשית בקרב על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, והצליח להשיג 2,099 צירים בפריימריז, כאשר היה זקוק ל-1,968 צירים בלבד כדי לזכות במועמדות. טראמפ היה צריך לפחות 1,215 צירים כדי לזכות במועמדות הרפובליקנית, ועבר מספר זה כאשר זכה ל-1,228 צירים בפריימריז. עד לאחרונה, בקרב על ראשות המפלגה הרפובליקנית התמודדה מולו שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, שהכריזה על הסרת מועמדותה בפריימריז הרפובליקניים, אחרי שהפסידה לטראמפ ב-14 מתוך 15 המדינות בהן נערכו הבחירות המקדימות ב"סופר טיוזדיי".

מדבקת "הצבעתי
צילום: רויטרס

ביידן וטראמפ לא פספסו הזדמנות להחליף עלבונות רגע לפני ההכרזה על ניצחונם. טראמפ כתב ברשת החברתית שלו "טרות' סושיאל": "זה הכבוד הגדול שלי לייצג את המפלגה הרפובליקנית כמועמד הנשיאות שלה", ובמקביל כינה את ביידן "בלתי כשיר, מושחת והרסני". בהצהרה שנשא לאחר הזכייה, השיב הנשיא ביידן: "אני מתכבד מכך שהמצביעים המייצגים את המגוון העשיר של המפלגה הדמוקרטית נתנו בי שוב את האמון כדי להנהיג את המפלגה שלנו - ואת המדינה שלנו - בשעה בה האיום שמציב טראמפ על הדמוקרטיה גדול מתמיד".

כמו כן, שני המועמדים החליפו עלבונות חריפים גם בפריימריז שנערכו במדינת ג'ורג'יה, בהם טראמפ בן ה-77 לעג לגמגום של ביידן ולבריאותו הנפשית והפיזית, וכינה אותו "נשיא חלש, כועס, ומתנודד". בתגובה, ביידן בן ה-81 אמר על טראמפ: "כשהוא אומר שהוא רוצה להיות דיקטטור, אני מאמין לו".

מפת המדינות שצפויות להכריע את הבחירות לנשיאות קטנה יחסית, וכוללת מדינות צפוניות כמו פנסילבניה, מישיגן וויסקונסין, ומדינות בדרום ומערב ארה"ב כמו ג'ורג'יה, צפון קרוליינה, נבאדה ואריזונה. בבחירות שנערכו בשנת 2020, הנשיא ביידן נבחר לנשיאות לאחר שזכה ב-306 קולות אלקטורים - הרבה מעל ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות. בבחירות שיתקיימו בחודש נובמבר הקרוב, נראה כי הנשיא עלול להפסיד לטראמפ במדינות כמו ג'ורג'יה, אריזונה ונבאדה - אך עדיין עשוי לזכות בכהונה שנייה על-ידי שמירה על שאר המדינות בהן זכה בבחירות הקודמות, כולל מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה המכונות "החומה הכחולה", ותומכות בדרך בכלל במועמד הדמוקרטי לנשיאות.