לאחר חמישה חודשים: הסתיימה שביתת התסריטאים בהוליווד

בעקבות הסכם שהוגש בין גילדת התסריטאים והאולפנים, תמה השביתה שפגעה בהפקות רבות. בהסכם נקבע בין היתר כי שכר התסריטאים יעלה בשלוש פעימות ועל חברות ההפקה ייאסר השימוש בבינה מלאכותית לצורך כתיבת סדרות וסרטים. רוב מקרב חברי הגילדה יצטרכו לאשר את ההסכם כדי להכניסו לתוקף באופן סופי. במקביל, שביתת השחקנים עדיין נמשכת

תסריטאים ושחקנים מפגינים מחוץ לאולפני וולט דיסני בקליפורניה
תסריטאים ושחקנים מפגינים מחוץ לאולפני וולט דיסני בקליפורניה | צילום: רויטרס

לאחר חמישה חודשים של שיתוק בהוליווד, גילדת התסריטאים האמריקנית הודיעה על סיום השביתה שהובילה - והחל מהיום (רביעי) תסריטאים יורשו לחזור לעבודתם. "חברי הנהלת הגילדה הצביעו פה-אחד בעד הסרת המגבלות וסיום השביתה החל מיום רביעי ה-27 בספטמבר וכותבים רשאים לחזור לעבודה", נמסר בהודעת הארגון, המייצג כ-11,500 תסריטאים ותסריטאיות.

סיום השביתה מגיע בעקבות הסכם שנחתם בין האולפנים ונציגי התסריטאים, שהלינו על תנאי העסקתם. על פי ההסכם החדש, שכונה על ידי הגילדה "יוצא דופן", שכר המינימום של תסריטאים יעלה בשלוש פעימות בשלוש השנים הקרובות - עלייה של 5% עם אישור החוזה, עלייה של 4% ב-2 במאי 2024 ועלייה של 3.5% ב-2 במאי 2025. בנוסף, נקבעו בהסכם החדש הגבלות שיוטלו על שימוש בבינה מלאכותית כחלק מהפקות של תכנים לטלוויזיה ולקולנוע, וזאת בעקבות חשש של תסריטאים מכך שהטכנולוגיה המתקדמת תתפוס את מקומם בעתיד הקרוב.

ההסכם החדש קובע כי ייאסר שימוש בחומר של כותבים אנושיים כדי להכשיר בינה מלאכותית - ותסריטים שיופקו על ידי טכנולוגיה זו לא ייחשבו לחומר מקורי. בנוסף, נקבע כי לא ייעשה שימוש בבינה מלאכותית כדי לכתוב או לשכתב חומר ספרותי. ההסכם מאשר לתסריטאים לעשות שימוש בטכנולוגיה זו כחלק מעבודתם, אך נאסר על חברות שמעסיקות אותם לחייב אותם לעשות כן.

שלט הוליווד
הוליווד | צילום: שאטרסטוק

החוזה שנחתם בין האולפנים וגילדת התסריטאים יצטרך לזכות בתמיכתם של רוב חברי הגילדה בכדי להיכנס לתוקף באופן סופי. במידה והחברים יבחרו לדחות את ההסכמות שהושגו, שני הצדדים יאלצו לשוב לחדר המשא ומתן. ההצבעה צפויה להיפתח ב-9 באוקטובר, אך בינתיים תסריטאים רשאים לשוב לעבודתם כאמור.

בהתייחסות לסיום השביתה, אמרה ראש העיר לוס אנג'לס קארן באס: "לאחר שביתה של חמישה חודשים, אני מברכת על ההסכמות ההוגנות שהושגו, ומקווה שאותו הדבר יקרה בקרוב גם עם שחקני הקולנוע". דבריה של ראש העיר מגיעים על רקע המשך שביתת גילדת שחקני המסך האמריקנית, המייצגת כ-160,000 שחקניות ושחקני קולנוע. עד שיושגו הסכמות עם השחקנים, העיכובים בהפקות של סרטים בתעשיית הקולנוע האמריקנית צפויים להימשך.