דיווח: ארה"ב ניהלה שיחות חשאיות עם איראן בנוגע למתקפות החות'ים

על-פי פייננשל טיימס הבריטי, משלחת אמריקנית בראשות שליחו של הנשיא ביידן למזרח התיכון דנה עם משלחת איראנית על הפסקת אש בים האדום - במסגרת שיחות סודיות ולא ישירות שנערכו בעומאן. מדובר במגעים הראשונים בין שתי המדינות ב-10 החודשים האחרונים

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

על-פי העיתון הבריטי פייננשל טיימס, ארצות הברית ניהלה שיחות חשאיות ולא ישירות עם איראן במטרה להביא להפסקת תקיפות החות'ים בים האדום. שיחות המו"מ נערכו בסולטנות עומאן, והמסרים בין הצדדים, שאלו המגעים הראשונים בניהם בעשרת החודשים האחרונים, הועברו באמצעות מתווכות.

לפי הדיווח, בראשות המשלחת האמריקנית לשיחות עמד שליחו של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון, ברט מקגורק. בראשות המשלחת האיראנית עמד סגן שר החוץ עלי באגרי קאני, הממונה מטעם טהרן גם על המו"מ הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית.

בכיר אמריקני שצוטט בדיווח ציין כי השיחות עם איראן נועדו ללחוץ עליה במטרה שתמנע את הסלמת המלחמה במזרח התיכון - וזאת בניגוד להצהרות לוחמניות שנשמעו מכיוון משטר האייתוללות עד כה.

המורדים החות'ים בתימן
המורדים החות'ים בתימן | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, שלושה אנשי צוות נהרגו על ספינה שתקפו החות'ים בים האדום, באזור תימן. בנוסף להרוגים, ארבעה מלחים נפצעו על סיפון הספינה, שיצאה לדרכה מברבדוס - ולה נגרם "נזק משמעותי". שעות לאחר מכן דווח על תקיפות המיוחסות לארה"ב ולבריטניה נגד נמל-התעופה הבינלאומי באל-חודיידה שבמערב תימן.

החות'ים לקחו אחריות על ההתקפה זמן קצר לאחר שביצעו אותה, ודובר הארגון יחיא סריע אמר בהודעה מצולמת כי אנשי ארגונו "ביצעו תקיפה נגד הספינה האמריקאית TRUE CONFIDENCE במפרץ עדן וזאת באמצעות טילים ימיים". לדבריו, הפגיעה מדויקת והביאה לפריצתה של שריפה על הסיפון.

הספינה שהותקפה על ידי החות'ים ליד תימן
הספינה שהותקפה על ידי החות'ים ליד תימן. ארכיון | צילום: רויטרס

בתקרית נוספת, מתאריך 19 בפברואר, ספינה בבעלות בריטית בשם "RUBYMAR" הותקפה על-ידי החות'ים במפרץ עדן, סמוך לחופי תימן. רשות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) דיווחה כי הצוות נאלץ לנטוש את כלי השיט, שנפגע באופן קשה והיה בסכנת טביעה.