ההרשעה - והסקרים הצמודים: תמונת מצב מהמרוץ לבית הלבן

ב-5 בנובמבר ייצאו מיליוני אמריקנים לקלפיות בסיומה של מערכת בחירות דרמטית, במטרה לבחור את נציגיהם בבית הלבן, בקונגרס ובשלל משרות שונות. מרבית העיניים בארצות הברית ובעולם נשואות לבחירות הגורליות לנשיאות - שמסתמנות כצמודות במיוחד. מה המסלול של הנשיא המכהן ל-4 שנים נוספות בבית הלבן - ומה המסלול של יריבו הרפובליקני?

אמריקה בוחרת: הנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ
אמריקה בוחרת: הנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בעוד חמישה חודשים תגיע מערכת הבחירות הגורלית בארצות הברית לסיום, וקרוב ל-240 מיליון אמריקנים יוכלו לגשת לקלפיות כדי לבחור את נציגיהם ברמות השונות - מהבית הלבן, דרך גבעת הקפיטול, אחוזות המושלים ועד למשרות הנבחרות בדרגות נמוכות יותר. על-פי הסקרים, לא ניתן לקבוע מי ינצח במרוץ שמושך את תשומת הלב המרבית, בו ניצבים בקרב חוזר על הנשיאות, ראש בראש, הנשיא ג'ו ביידן וקודמו בתפקיד דונלד טראמפ.

מזה חודשים טראמפ נחשב למועמד המוביל לניצחון, ברקע סקרים שחשפו את מצבו העגום של הנשיא המכהן במרוץ לכהונה שנייה. בקמפיין הדמוקרטי קיוו כי הפיכתו של המועמד הרפובליקני לעבריין מורשע, בעקבות הרשעתו ההיסטורית במשפט דמי השתיקה בניו יורק, תפגע בו באופן משמעותי. על-פי 729 סקרים שרוכזו באתר Decision Desk, התקוות לא התממשו. חרף ירידה קלה, ממוצע התמיכה בטרמאפ נכון להיום עומד על 45.1% - שהם 1.1% יותר מהתמיכה שגורף הנשיא ביידן, הזוכה ל-44%.

לצד זאת יש לציין כי המנצח בבחירות הנשיאותיות הוא אינו המועמד שזוכה במספר הקולות הרב ביותר מקרב כלל הבוחרים, אלא המועמד שזוכה לרוב קולות בחבר האלקטורים. כלומר, מבטיח לעצמו 270 אלקטורים מתוך 538 בסך הכול. במסגרת שיטה זו, כל אחת מ-50 המדינות בארה"ב, יחד עם מחוז קולומביה בו שוכנת וושינגטון הבירה, מחלקת בבחירות מספר מסוים של אלקטורים, הנע בין 3 במדינות הקטנות ביותר - ו-54 במדינה הגדולה ביותר, קליפורניה. בכל מדינה (מלבד נברסקה ומיין), המועמד שקיבל את רוב הקולות זוכה בכל האלקטורים שברשותה.

עצרת בחירות של קמפיין ביידן
עצרת בחירות של קמפיין ביידן | צילום: רויטרס
עצרת בחירות של טראמפ
עצרת בחירות של טראמפ | צילום: רויטרס

הבחירות הנוכחיות יוכרעו בשש מדינות "מתנדנדות", בהן לא מסתמן יתרון משמעותי לאף אחד מהמועמדים. בכך, מספר מצומצם של בוחרים בלתי מחויבים בוויסקונסין, מישיגן, פנסילבניה, אריזונה, נבדה וג'ורג'יה יקבעו את זהותו של מנהיג העולם החופשי בארבע השנים הבאות. יש לציין כי בבחירות בשנת 2020 ביידן ניצח בכל שש המדינות הללו בפערים קטנים.

יתרונו המרכזי של טראמפ, שסיכויו לנצח בנובמבר על-פי המודל של Decision Desk עומד נכון להיום על 55%, נובע בעיקר ממספריו הטובים בסקרים הנערכים בשלוש המדינות הדרומיות יותר מבין שש המדינות המתנדנדות, אלו שנמצאות באזור הגאוגרפי המכונה "חגורת השמש" - אריזונה, ג'רג'יה ונבדה.

המסלול של טראמפ לניצחון
המסלול של טראמפ לניצחון | צילום: 270 to win
טראמפ מחוץ לבית המשפט בניו יורק, לאחר הרשעתו
טראמפ מחוץ לבית המשפט בניו יורק, לאחר הרשעתו | צילום: רויטרס

על בסיס עשרות סקרים שנערכו לאחרונה ורוכזו באתר The Hill, טראמפ מוביל על ביידן ב-3.3% באריזונה בעלת 11 האלקטורים (47.6% לעומת 44.3%), ב-4.5% בג'ורג'יה בעלת 16 האלקטורים (48.9% לעומת 44.4%) וב-3.3% בנבדה בעלת 6 האלקטורים (48.7% לעומת 45.4%).

במידה וטראמפ אכן יזכה בשלוש המדינות המתנדנדות בחגורת השמש, הוא צפוי לגרוף ב-268 אלקטורים, שניים בלבד מתחת לרף הדרוש לזכייה בנשיאות. בכך, ניצחון בכל אחת משלוש המדינות המתנדנדות באזור המכונה "חגורת החלודה" (ויסקונסין, פנסליבניה ומישיגן) תכריע את הכף ותבטיח את חזרתו לחדר הסגלגל. כך למשל, ניצחון בוויסקונסין, בעלת המספר הנמוך ביותר של אלקטורים מבין שלוש המדינות המתנדנדות בחגורת החלודה, תציב את טראמפ על 278 אלקטורים, לעומת 260 לביידן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן
הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן | צילום: רויטרס

מנגד, דרכו הטובה ביותר של ביידן לניצחון מתבססת על זכייה בוויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה - שעשויות ביחד להביא את ביידן למינימום הנדרש של אלקטורים לניצחון. תקוותו של הנשיא המכהן לניצחון במדינות אלו מתבסס על המרוצים הצמודים יותר שצפויים בהן, וכן לנוכח העובדה שהדמוקרטים רשמו שורת הישגים בבחירות שנערכו בשלוש המדינות מאז שבית המשפט העליון ביטל בשנת 2022 את פסיקת "רו נגד ווייד", שקיבעה את זכותן של נשים לבצע הפלה מלאכותית. ביטול פסק הדין עורר זעם בקרב קהל גדול של מצביעים, ותרם לקמפיינים של מועמדים דמוקרטים שהבטיחו לקדם את זכויותיהן של נשים על גופן.

על בסיס ממוצע של עשרות סקרים, טראמפ מוביל על ביידן ב-1.7% בלבד בפנסילבניה בעלת 19 האלקטורים (47.7% לעומת 46.1%) וב-0.6% בלבד במישיגן בעלת 15 האלקטורים (47.6% לעומת 47%). בוויסקונסין בעלת 10 האלקטורים, ביידן מוביל על טראמפ ב-1.3% (45.7% לעומת 44.4%). כאמור, ניצחון בשלוש המדינות צפוי להעניק לביידן את 270 האלקטורים הנכספים.

המסלול של הנשיא ביידן לניצחון
המסלול של הנשיא ביידן לניצחון | צילום: 270 to win
עמדות הצבעה בבחירות בארצות הברית
עמדות הצבעה בבחירות בארצות הברית | צילום: רויטרס

בפני שני המועמדים ניצבים שלל אתגרים בקמפיין הנוכחי. טראמפ, שהפך לנשיא האמריקני הראשון בהיסטוריה שהורשע בפלילים, ניצב בפני שלושה תיקים פליליים נוספים בבתי משפט פדרליים ובבית המשפט של ג'ורג'יה, בהאשמות חמורות של שיבוש בחירות, קשירת קשר לביצוע פשע וטיפול לא ראוי במסמכים מסווגים שנטל מהבית הלבן בסיום כהונתו.

ביידן מצידו סופג ביקורת רבה על גילו, בעת בה התקשורת וחלקים בציבור מעלים תהיות בנוגע ליכולותיו הקוגניטיביות. בנוסף, הסקרים מצביעים על כך שהנשיא המכהן נתפס בעייני המצביעים כמועמד חלש יותר בהשוואה ליריבו הרפובליקני בשלל נושאי מפתח כגון הכלכלה, משבר ההגירה, מדיניות החוץ - ואף ההתנהלות האמריקנית בעקבות המלחמה בעזה. על כל פנים, לנוכח האתגרים והסקרים הצמודים, לא נותר אלא להמתין עד ל-5 בנובמבר כדי לגלות כיצד יסתיים המרוץ שמרתק את העולם כולו.