איראן הודחה מהוועדה למעמד האישה של האו"ם: "צעד קטן אבל חשוב"

בעקבות "מחאת החיג'אב" הנרחבת, המועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם הצביעה בעד הדחתה של הרפובליקה האיסלאמית מהוועדה. השגריר ארדן השווה בין משטר האייתוללות באיראן והמשטר הנאצי: "משטר האיראני הוא התגלמות הרוע המוחלט בדיוק כמו שהיה המשטר הנאצי"

אישה באיראן
אישה באיראן | צילום: רויטרס

בעקבות "מחאת החיג'אב" הנרחבת באיראן, המועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם הצביעה הערב (רביעי) בעד הדחתה של הרפובליקה האיסלאמית מהוועדה למעמד האישה, ברוב של 29 שהצביעו בעד מול 8 שהתנגדו ו-16 נמנעים.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שהצביע בעד הדחת איראן, אמר במהלך הדיון: "העובדה שמדכאת הנשים הגדולה בעולם היתה חברה בוועדה הזו היא עוד עיוות מטורף שהוביל לאימפוטנציה של האו"ם".

"הצעד היום הוא צעד קטן אבל חשוב", הוסיף ארדן, "אך הצעד המשמעותי באמת חייב להיות שהמדינות שחתמו על הסכם הגרעין יודיעו כבר היום שהסכם הגרעין עם משטר הרשע באיראן - בטל ומבוטל. הסכם כזה סולל לאיראן את הדרך לנשק להשמדה המונית, ויזרים לה מיליארדי דולרים להמשיך לרצוח עוד מפגינים ונשים".

בהמשך השווה ארדן בין משטר האייתוללות באיראן והמשטר הנאצי ואמר: "המשטר האיראני הוא התגלמות הרוע המוחלט בדיוק כמו שהמשטר הנאצי היה התגלמות הרוע המוחלט. ההחלטה להדיח את איראן צריכה לזכות לתמיכה מכולנו ומי שלא תומך בה משתף פעולה עם דיכוי ורצח נשים".

שגריר ישראל באו''ם, גלעד ארדן
שגריר ישראל באו''ם, גלעד ארדן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד בירך על ההחלטה: "ישראל מברכת על החלטת המועצה הכלכלית החברתית של האו"ם לסלק את איראן מחברותה בוועדה לזכויות נשים. ישראל תמכה בהחלטה. הריגתה של מהסא אמיני וההפרות הבוטות של זכויות הנשים באיראן, פוסלות אותה מלהיות חברה בוועדה שעוסקת בזכויות נשים".

"ההצבעה היום היא עדות לכך שהקהילה הבינ"ל מתחילה להבין יותר ויותר את טבעו המסוכן של המשטר האיראני, המסכן את היציבות האזורית והעולמית באמצעות הפצת טרור, חתירה להשגת נשק גרעיני, תוך דיכוי אזרחיו ושלילת זכויותיהם הבסיסיות. זה הזמן של הקהיליה הבינ"ל לשלוח מסר ברור למשטר הרצחני הזה".

מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני
מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני | צילום: רויטרס

המחאות הנרחבות באיראן החלו באמצע ספטמבר, בעקבות מותה של מחסה אמיני בת ה-22 במעצר, כמה ימים אחרי שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית, שעצרה אותה כי לא עטתה את החיג'אב כנדרש. בתגובה למותה, המוני בני אדם יצאו אמש לרחובות איראן להפגין נגד מדיניות משטרת הצניעות והכוח שהיא מפעילה.

השבוע הודיעה איראן על הוצאתו להורג של אסיר שני שנעצר על רקע השתתפות בהפגנות. הרשויות ברפובליקה האיסלאמית שידרו בטלוויזיה הממלכתית צילומים של המפגין, שלטענתן הראו אותו דוקר אדם אחר ובורח. מדובר בפעם השנייה בתוך פחות משבוע בה מפגין מוצא להורג באיראן.