מחירי הנפט, המזון וביטול טיסות: כך משפיעה המלחמה במזרח אירופה על העולם

בעוד שהטיסות מרוסיה ואוקראינה בוטלו, במשרד החוץ הישראלי מעריכים כי כ-8,000 ישראלים עדיין נמצאים באוקראינה ונערכים להוציאם דרך הקרקע ממערב המדינה. מחירי הנפט זינקו למעל 100 דולר לחבית לראשונה מאז 2014, ובאו"ם מזהירים ממשבר מזון חמור, שכן אוקראינה היא מספקיות החיטה הגדולות בעולם

רוסיה בלארוס אוקראינה מסוק
כוחות רוסים ובלרוסים בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

הטיסות מתל אביב לרוסיה ולאוקראינה בוטלו הבוקר (חמישי) בעקבות הכרזת המלחמה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על אוקראינה, וסגירת המרחבים האווירים של המדינות. בעקבות כך, אמרה סימונה הלפרין, ראשת חטיבת אירו-אסיה במשרד בחוץ, כי תתקיים הערכת מצב ולאחריה יתקבלו החלטות.

עם זאת, הקריאה לישראלים שנותרו באוקראינה, כשמונה אלף במספר, היא להגיע מערבה לאיזור העיר לבוב, שם נמצאת הנציגות הישראלית. במשרד החוץ צפויים לנסות ולהוציא ישראלים בנתיבים יבשתיים, כפי שסוכם מראש.

אזרחים אוקראינים ברחובות לבוב
אזרחים אוקראינים ברחובות לבוב | צילום: רויטרס

כמו כן, בעקבות הכרזת המלחמה מחירי הנפט חוצים הבוקר את רף ה-100 דולר לחבית, לראשונה מאז 2014. כמו כן, ירידות חדות בבורסות המזרח לקראת סיום המסחר. אמש אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד, כי "מכיוון שאוקראינה היא אחת מספקיות החיטה הגדולות בעולם, פעולותיה של רוסיה עלולות לגרום לזינוק במחירי המזון ולהוביל לרעב נואש עוד יותר".

כזכור, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז הבוקר על מבצע צבאי במזרח אוקראינה באזור הדונבאס. הדי פיצוצים ואזעקות נשמעו בבירה האוקראינית קייב ובעיר השנייה בגודלה במדינה, חרקוב. בעקבות הכרזת המלחמה, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי הכריז על משטר צבאי במדינה, קרא לתושבים להישאר בבתיהם וסיפר כי רוסיה פגעה בתשתיות צבאיות.

Russian Servicemen Take Part In Military Exercises The Leningrad Region
טנקים רוסיים בתרגיל | צילום: רויטרס

מנגד, רוסיה טענה כי היא תוקפת רק מטרות צבאיות, ועל פי צבא בלארוס, ששוכנת מצפון מערב לאוקראינה, מסייע לה ואף החל לחצות את הגבול. הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, שעל עצמאותם הכריז פוטין, גם הצטרפו ללחימה במזרח המדינה.

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון מיוחד. מהבית הלבן נמסר כי "תפילות העולם כולו עם אנשי אוקראינה, שסובלים מתקיפה ללא התגרות וללא הצדקה על ידי הצבא הרוסי. הנשיא פוטין בחר בדרך המלחמה שתביא אובדן קטסטרופלי של חיי אדם וסבל אנושי - רוסיה תהיה אחראית להרס ולחורבן שהמתקפה הזו תביא. ארצות הברית ובנות בריתה יגיבו בדרך מאוחדת ומכריעה".

Wrxmdz
מסוקים של צבא רוסיה בבלארוס | צילום: רויטרס