פוטין פתח במלחמה באוקראינה: משטר צבאי הוכרז במדינה

הנשיא הרוסי הודיע כי פתח במלחמה נגד שכנתו. הדי פיצוצים נשמעו ואזעקות באזור קייב והעיר השנייה בגודלה במדינה. לפי דיווחים, גם בלארוס והבדלנים הפרו-רוסים הצטרפו למלחמה. ביידן גינה את החלטת פוטין: "המלחמה תביא אובדן קטסטרופלי של חיי אדם וסבל אנושי" • משדר מיוחד

זמן צפייה: 05:21

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז הבוקר (חמישי) על מבצע צבאי באוקראינה. הדי פיצוצים ואזעקות נשמעו בבירה האוקראינית קייב ובעיר השנייה בגודלה במדינה, חרקוב. בעקבות הכרזת המלחמה, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי הכריז על משטר צבאי במדינה, קרא לתושבים להישאר בבתיהם וסיפר כי רוסיה פגעה בתשתיות צבאיות. תושבי הבירה האוקראיני החלו להימלט לכיוון מערב המדינה.

מנגד, רוסיה טענה כי היא תוקפת רק מטרות צבאיות, ועל פי דיווחים, צבא בלארוס, ששוכנת מצפון מערב לאוקראינה, מסייע לה ואף החל לחצות את הגבול. הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, שעל עצמאותם הכריז פוטין, גם הצטרפו ללחימה במזרח המדינה. משרד הפנים האוקראיני עדכן כי טנקים רוסיים החלו לחצות את הגבול מאזור בלארוס.

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון מיוחד. מהבית הלבן נמסר כי "תפילות העולם כולו עם אנשי אוקראינה, שסובלים מתקיפה ללא התגרות וללא הצדקה על ידי הצבא הרוסי. הנשיא פוטין בחר בדרך המלחמה שתביא אובדן קטסטרופלי של חיי אדם וסבל אנושי - רוסיה תהיה אחראית להרס ולחורבן שהמתקפה הזו תביא. ארצות הברית ובנות בריתה יגיבו בדרך מאוחדת ומכריעה".

Yceyau
נשיא רוסיה פוטין | צילום: רויטרס

אתמול הוציא הצבא האוקראיני, בהנחייתו של זלנסקי, קריאה רשמית לגיוס אנשי מילואים בגילאי 18 עד 60, כאשר אורך השירות המקסימלי יעמוד על שנה אחת. במקביל, כבר ביומו הראשון של הגיוס למילואים נרשמו תורים ארוכים של בלשכות הגיוס ברחבי אוקראינה. בד בבד, משרד החוץ האוקראיני קרא היום לאזרחי המדינה שלא לטוס יותר לרוסיה, זאת עקב החשש שלא יהיה ניתן לספק לאזרחים סיוע אם יחוו בעיות כלשהן. כמו כן, קרא משרד החוץ לאוקראינים שנמצאים ברוסיה "לעזוב מייד".

מוקדם יותר השבוע נשא פוטין נאום לאומה, במסגרתו הכיר בעצמאותם של החבלים הפורשים מאוקראינה - הרפובליקה העממית של דונייצק והרפובליקה העממית של לוהנסק. בנוסף, קרא פוטין למנהיגי אירופה להכיר בעמצאותם של שני המחוזות הבדלניים והפרו-רוסיים, וכן הודיע לנשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ כי הוא יחתום על עמצאותם.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם על המצב באוקראינה
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם על המצב באוקראינה | צילום: רויטרס

בעקבות הצהרת פוטין, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז על סנקציות כספיות נגד רוסיה ונגד אנשי האליטה הרוסית ובני משפחותיהם. בנוסף הכריז ביידן על סנקציות חסימה מלאות על שני בנקים רוסיים, ואמר: "אם רוסיה תמשיך בתוקפנות, היא תשלם מחיר גבוה יותר".