המועמד של טראמפ לסגן הנשיא: הסנאטור מאוהיו ג'יי.די ואנס

אחרי ששמרקו רוביו מפלורידה ודאג בודגום מדקוטה הצפונית קיבלו הודעה כי לא ימשיכו הדרך לבית הלבן - הכריז טראמפ על שותפו למרוץ: הסנאטור מאוהיו ג'יי.די ואנס (39), שכינה אותו בעבר "אידיוט ו"היטלר של אמריקה" - והפך לתומכו

זמן צפייה: 05:04

אחרי ששרד ניסיון התנקשות בעצרת בפנסילבניה: המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז הלילה (שני) על מי שירוץ איתו כסגן הנשיא בבחירות שייערכו בנובמבר - הסנאטור ג'יימס דייוויד ואנס מאוהיו. כמו כן, בוועידה הרפובליקנית במילווקי בויסקונסין, המפלגה הכריזה רשמית על טראמפ כמועמד הנשיאות שלה לשנת 2024.

הסנאטור ואנס, סופר ואיש הון-סיכון לשעבר, נכנס לכהונתו הראשונה בסנאט בשנת 2023, בסיועו של טראמפ. היחסים בין השניים ידעו עליות ומורדות, שכן ואנס ביקר את טראמפ ב-2016, כינה אותו "הונאה מוחלטת" ואף "היטלר של אמריקה" - והושפל על-ידו בהמשך בתגובה.

עם זאת, כיום ואנס נחשב לתומך מובהק של הנשיא לשעבר, והוא מצביע לרוב על הצעות חוק בהתאם לאינטרסים שלו. בין היתר, אימץ את הביקורת של טראמפ על המשך הסיוע שמעניק ממשל ביידן לאוקראינה. בנוסף, הוא נחשב מקורב לדונלד טראמפ ג'וניור.

הסנאטור ג'יימס דייוויד ואנס מאוהיו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
תמונת הקמפיין המשותפת
הסנאטור ג'יימס דייוויד ואנס מאוהיו
הסנאטור ג'יימס דייוויד ואנס מאוהיו | צילום: רויטרס

הנשיא ג'ו ביידן הגיב להכרזה של טראמפ - ויצא נגד המינוי: "דונלד טראמפ בחר את ג'יי.די ואנס כמועמד שלו לסגנות הנשיא, כי ואנס יעשה מה שמייק פנס לא הסכים לעשות בפשיטה על הקפיטול ב-6 בינואר - להתכופף לאחור כדי לאפשר את האג'נדה הקיצונית של טראמפ, גם אם זה אומר להפר את החוק ולפגוע באזרחים אמריקנים".

הסנאטור ג'יימס דייוויד ואנס מאוהיו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
הסנאטור ג'יימס דייוויד ואנס מאוהיו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ

על-פי הדיווחים בארה"ב, רשימת המועמדים הפוטנציאליים הצטמצמה תחילה לשלושה, וכללה בין היתר את ואנס ואת מושל צפון דקוטה דאג בורגום והסנאטור מרקו רוביו מפלורידה. לפי דיווחים, השניים עודכנו עוד טרם הכרזת ההחלטה כי לא נבחרו לתפקיד.

Whatsapp Image 2024 06 22 At 1
הסנאטור מרקו רוביו | צילום: רויטרס

גם רוביו היה בעבר מבקר חריף של הנשיא לשעבר טראמפ, ואמר כי "טראמפ הוא נוכל" בזמן שהתמודד נגדו בפריימריז הרפובליקני לנשיאות ב-2016. בורגום התמודד נגד טראמפ בפריימריז לבחירות 2024, אך נמנע במידה רבה מביקורת ישירה על הנשיא לשעבר באותה תקופה, לעומת מועמדים אחרים כמו שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, שפרשה מהמירוץ.

מושל צפון דקוטה דאג בורגום
מושל צפון דקוטה דאג בורגום | צילום: רויטרס

בורגום, ואנס ורוביו הפכו שלושתם לתומכים קולניים של המועמד הרפובליקני לנשיאות ככל שהתקדם תהליך בחירת סגן הנשיא של טראמפ. ואנס ובורגום, למשל, הופיעו שניהם מחוץ למשפט טיוח דמי השתיקה של טראמפ לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס בניו יורק, על מנת לגנות את ההעמדה לדין של הנשיא לשעבר.

לאחר שחבר המושבעים במשפט הרשיע את טראמפ ב-34 סעיפי אישום של זיוף רישומים עסקיים, הסנאטור רוביו השווה את כל סיפור הפרשה שהתפוצצה ל"משפטים שנערכו בקובה תחת המשטר הקומוניסטי של נשיא קובה לשעבר, פידל קסטרו".

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ | צילום: רויטרס

כאמור, בלילה שבין שבת לראשון, במהלך עצרת בחירות של הנשיא לשעבר בבאטלר שבפנסילבניה, תומאס מת'יו קרוקס, בן 20 מבת'אל פארק שבפנסילבניה, עמד על גג סמוך למקום העצרת, ירה לעבר טראמפ - ונוטרל. קרוקס פגע באוזנו של הנשיא לשעבר, והביא למותו של אדם ולפציעתם של שניים נוספים.

המועמד הרפובליקני פונה במהירות מהבמה על-ידי אנשי השירות החשאי - תוך שהוא מניף אגרוף ניצחון לעבר תומכיו בקהל וצועק "תמשיכו להילחם". זמן קצר לאחר מכן, השירות החשאי מסר כי הנשיא לשעבר במצב טוב ונמצא במקום בטוח. מנהל הקמפיין של הנשיא הרפובליקני לשעבר פרסם סרטון בו נראה טראמפ יורד מהמטוס, וכתב: "חזק ונחוש. הוא לעולם לא יפסיק להילחם עבור אמריקה".

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ | צילום: רויטרס

על-פי ה-FBI, המניעים של קרוקס, שחוסל על-ידי סוכני הסוכנות החשאית, טרם התבהרו. לצד זאת, בתקשורת האמריקנית דיווחו כי הוא היה מצביע רשום במפלגה הרפובליקנית, אך גם תרם בעברו 15 דולר לארגון המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית. כמו כן, לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, הרשויות איתרו מספר מטעני חבלה ברכבו של קרוקס, בסמוך למקום העצרת.

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
סוכנים בוחנים את זירת הירי | צילום: רויטרס

יום לאחר ניסיון ההתנקשות, טראמפ כבר עשה את דרכו לוועדה הרפובליקנית הלאומית במילווקי, ויסקונסין. במהלך הטיסה סיפר לכתבי ה"ניו יורק פוסט" על הרגעים הדרמטיים בהם ניסו להתנקש בחייו. "לא הייתי אמור להיות כאן, הייתי אמור להיות מת", אמר טראמפ.

"זו חוויה מאוד סוריאליסטית", אמר הנשיא לשעבר, והוסיף: "הרופא בבית החולים אמר שהוא מעולם לא ראה דבר כזה, הוא קרא לזה נס". טראמפ, שאוזנו הימנית שנפגעה באירוע נחבשה, ביקש מצוות העיתון לא לצלם אותו במהלך הטיסה. עוד אמר טראמפ במהלך הטיסה לוועדה כי "זו הזדמנות לאחד את כל המדינה, ואולי את כל העולם", והוסיף כי "הנאום יהיה שונה, בהרבה, ממה שהיה לפני יומיים".