על הכוונת של המערב: המעצר של מייסד טלגרם - ונקודת המפנה

רשויות החוק בצרפת יצטרכו להכריע היום האם לשחרר את המיליארדר הרוסי פאבל דורוב, או להגיש נגדו אישומים שבליבם ניצבת שאלה מרחיקת לכת בנוגע לעתיד היחסים בין רשתות חברתיות וממשלות המערב: האם ראשי פלטפורמות אינטרנטיות נושאים באחריות פלילית לתוכן שמפיצים משתמשים

פאבל דורוב, מנכ"ל טלגרם
פאבל דורוב, מנכ"ל טלגרם | צילום: רויטרס

מעצרו המפתיע בפריז של מנכ"ל ומייסד טלגרם פאבל דורוב (39) לפני ארבעה ימים ממשיך לעורר הדים ברחבי העולם גם היום (רביעי), ומעלה תהיות בנוגע לעתיד הרשת החברתית השנויה במחלוקת שבראשה הוא עומד - וכן לעתיד היחסים בין כלל הרשתות החברתיות למדינות המערב.

בניגוד למתחרותיה מטא (פייסבוק לשעבר) ו-X (טוויטר לשעבר) שנעתרו לדרישות בנוגע להטלת הגבלות על תכנים, טלגרם נחשבת לרשת המקלה ביותר על משתמשיה, ובעקבות זאת היא משמשת זירה לפעילויות פליליות ולהפצת תכנים קיצוניים הכוללים סחר בסמים, קריאות לאלימות, הסתה ואף פורנוגרפיה פדופילית.

בליבו של התיק הצרפתי נגד דורוב עומדת שאלה מרחיקת לכת - האם רשתות חברתיות ופלטפורמות אינטרנטיות נושאות באחריות הפלילית לתוכן שמפרסמים משתמשיהם. ממשלות מבקשות מזה שנים לנטר את השיח והפעילות ברשתות החברתיות, אך מעצר של מייסד פלטפורמה אינטרנטית בדמוקרטיה ליברלית הוא כמעט חסר תקדים.

מייצג מחאה למען שחרורו של דורוב, מחוץ לשגרירות צרפת במוסקבה
מייצג מחאה למען שחרורו של דורוב, מחוץ לשגרירות צרפת במוסקבה | צילום: רויטרס

דורוב, שאוחז גם באזרחות צרפתית ואמירתית, מנהל אורח חיים ראוותני, מרבה לפרסם תמונות בלי חולצה ולבקר ביעדים יוקרתיים, והוא מושך תשומת לב וביקורת בינלאומית כבר שנים. עד כה המיליארדר הרוסי בן ה-39 לא הגיב להאשמות נגדו, אך אלו כונו "אבסורדיות" בתגובה הרשמית של טלגרם.

צרפת אינה המדינה היחידה שהציבה את חברתו של דורוב באופן ספציפי על המוקד, אך המעצר הדרמטי בפריז עשוי לסמן נקודת מפנה ביחס של המערב לטלגרם ולרשתות חברתיות אחרות. גורמים רשמיים בארצות הברית, בריטניה ומדינות נוספות כבר מתחו ביקורת על המדיניות המכילה של טלגרם, כשבמקביל הנציבות האירופית החלה לבחון האם תקנות האיחוד חלות על החברה.

אפילו רוסיה, שניצלה את מעצרו של דורוב כדי להתנגח במערב, שקלה לחסום את טלגרם בשטחה בעקבות מדיניות אי-העברת המידע על משתמשיה לממשלה. עם זאת, כיום הקרמלין נעזר בפלטפורמה כדי להפיץ אינפורמציה למיליוני אזרחים, ועל אף שדורוב עזב את רוסיה לפני זמן רב, מוסקבה דרשה את שחרורו מיד לאחר שנעצר.

מנכ"ל טלגרם פאבל דורוב
מנכ"ל טלגרם פאבל דורוב | צילום: shutterstock

עד היום דורוב הצליח לחמוק מבדיקות ומאישמום, בין היתר בזכות ניצול יעיל של הונו העצום, העומד לפי הערכות על כ-9 מיליארד דולר. בינתיים הרשויות בצרפת טרם הגישו אישומים נגד מנכ"ל טלגרם, והן יצטרכו להחליט עוד היום האם לעשות כן או לשחררו לחופשי.

במידה ויועמד לדין, דורוב צפוי לטעון כי הטענה לפיה ראשי חברות טכנולוגיה נושאים באחריות למעשי המשתמשים בפלטפורמות שלהם היא חסרת שחר. לדוגמה, צוות ההגנה של המיליארדר הרוסי יוכל להשוות את סוגיית הפיקוח ברשתות החברתיות למצב הקיים בנוגע לחברות מכוניות, אשר אינן אחראיות לכך שאנשים נוהגים שיכורים או משתמשים ברכבים שהן מייצרות כדי להעביר משלוחים לא חוקיים.

אילון מאסק
מנכ"ל טוויטר, טסלה ו-SpaceX - אילון מאסק | צילום: רויטרס

על כל פנים, מעצרו של דורוב עורר באופן לא מפתיע חשש בקרב בכירים בחברות הייטק גדולות, שהזהירו מההשלכות וקראו לשחרורו של מייסד טלגרם תחת ההאשטאג "שחררו את פאבל". בין הבכירים שיצאו נגד המעצר גם מנכ"ל רשת X אילון מאסק, שניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את יריביו בחברת מטא ולטעון כי מארק צוקרברג הצליח לחמוק מזעם הרשויות בזכות הסכמתו לצנזר תכנים ולשתף מידע אודות משתמשים.

בינתיים, ממשלת צרפת הודפת את הטענות כי מעצרו של דורוב נבע משיקולים פוליטיים. "צרפת מחויבת באופן מוחלט לחופש הביטוי והתקשורת, לחדשנות ולרוח היזמות. כך זה יישאר", מסר ביום שני הנשיא עמנואל מקרון, בניסיון להרגיע את הרוחות לקראת ההחלטה התקדימית שעשויה להתקבל במדינתו.