המשטר האיראני על 2 צעירות שנהרגו בהפגנות: "הן קפצו מגג והתאבדו"

סרינה איסמעיל-זאדה בת ה-16 וניקה שהקראמי בת ה-17 נהרגו ככל הנראה כתוצאה מירי של כוחות הביטחון לעברן בעת שהן שהו בהפגנות. השלטונות הכחישו את נסיבות מותן וטענו כי השתיים "נטלו את חייהן"

זמן צפייה: 01:37

במהלך ההפגנות הפוקדות את איראן על רקע מותה של הצעירה מהסא אמיני, בשבוע החולף נחשפו שני מקרים נוספים בהם נהרגו 2 צעירות איראניות נוספות, ככל הנראה מירי של כוחות הביטחון לעברן. לפי הדיווחים, ב-23 בספטמבר, סרינה איסמעיל-זאדה בת ה-16 נהרגה כשכוחות הביטחון הכו אותה באמצעות אלות במהלך הפגנה.

שלושה ימים קודם לכן, ניקה שהקראמי בת ה-17 נהרגה גם היא, לאחר ש"נחטפה" על ידי כוחות הביטחון שהכו אותה, עינו ואנסו אותה. לא זאת בלבד, לטענת משפחתה, גופתה נלקחה מהם כדי למנוע מהם לקיים הלוויה מחשש שהיא תלבה את ההתפרעויות וההפגנות נגד המשטר.

נמשכות ההפגנות בבירה טהרן
ההפגנות בבירה טהרן | צילום: רויטרס

כשהתפשטו הידיעות בדבר מותן של הצעירות, הרשויות בטהרן מיהרו לפרסם הצהרות לפיהן השתיים קפצו מגגות וככל הנראה התאבדו. לפי פרסומי המשטר מאתמול (שישי), אסמעיל-זאדה סבלה מבעיות נפשיות והיא מצאה את מותה לאחר שקפצה מגג בניין בן 5 קומות. לפני שנהרגה, אסמעיל-זאדה הרבתה לפרסם סרטונים בהם היא שרה ומדברת על המצב במדינה: זכויות נשים, המצב הכלכלי הקשה ועוד.

באשר למותה של שהקראמי, שאימה האשימה את המשטר ברצח שלה, השלטונות מיהרו לפרסם כי היא "נטלה את חייה" בעת שהיא קפצה מגג.

מחסה אמיני בת ה-22
מהסא אמיני בת ה-22, שמתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

בהקשר זה, יצוין כי אתמול, רשות הרפואה המשפטית באיראן פרסמה הודעה לפיה מותה של הצעירה בת ה-22, מהסא אמיני, שנהרגה בחודש שעבר לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות באיראן מכיוון שלא עטתה חיג'אב כנדרש - כלל אינו קשור לפגיעה הפיזית שספגה, אלא לבעיות רפואיות במוחה. כך לפי ערוץ אלעאלם האיראני.

בהודעה נמסר כי אמיני עברה ניתוח עקב גידול מוחי בגיל 8, ולאחריו סבלה מהפרעה באזור בלוטת יותרת המוח ובבלוטות קשורות נוספות. עוד נאמר כי הצעירה השתמשה בעבר בתרופות מסוגים שונים לטיפול במחלה ממנה סבלה, ושלאחר מכן חוותה נזק מוחי עקב בעיה בדופק, בעיות בלחץ הדם וירידה בהכרתה.

תלמידות איראניות בבתי הספר מפגינות נגד המשטר
תלמידות איראניות בבית ספר מוחות נגד המשטר | צילום: מתוך טוויטר

על פי רשות הרפואה המשפטית, סיבת המוות הרשמית של אמיני היא קריסת מערכות עקב בעיות אספקת חמצן למוח. ההודעה הדגישה כי מותה אינו קשור לפגיעה בראש או בגוף, זכר לתקרית עם משטרת הצניעות, וזאת על-פי הבדיקות הרפואיות השונות שביצעו בה, בדיקת רנטגן של המוח ושל הריאות, ניתוח הגופה לאחר המוות והבדיקות הפתולוגיות.

יצוין כי מותה של אמיני הוביל להפגנות משמעותיות ברחבי איראן, שהפכו בסופו של דבר לגל מחאה נגד משטר הרפובליקה האסלאמית. המפגינים, ברובם צעירים שמתוסכלים מהאכיפה הקשה של משטרת צניעות, מחוסר חירויות חברתיות וחופש, וסובלים ממצב כלכלי עגום, ממשיכים לפקוד את הרחובות כבר מעל שלושה שבועות.