העליון בארה"ב קבע: לא ניתן לפסול את טראמפ בשל אירועי הקפיטול

שופטי בית המשפט העליון בוושינגטון קבעו כי הנשיא לשעבר יוכל להתמודד בבחירות לנשיאות - ובכך קיבלו את העתירה שלו נגד החלטת בית המשפט בקולורדו, שקבע כי שמו לא יופיע על טפסי הצבעה במדינה, בעקבות חלקו בפשיטה על בניין הקפיטול בשנת 2021. כעת, נסללה דרכו של טראפ להתמודדות חוזרת נגד הנשיא ביידן בנובמבר

טראמפ נואם באייווה
טראמפ נואם בעצרת בחירות באייווה | צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בארצות הברית קבע היום (שני) פה אחד כי לא ניתן לפסול את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהתמודדות בבחירות לנשיאות בשל חלקו בפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021. בכך קיבלו השופטים את הערעור שהגיש טראמפ נגד החלטת בית המשפט העליון של קולורדו, שקבע בדצמבר כי שמו לא יופיע בטפסי ההצבעה במדינה - בטענה כי מעשיו מצדיקים את פסילתו על בסיס התיקון ה-14 לחוקה, האוסר על המרדה.

מדובר בניצחון גדול מבחינת טראמפ, אשר סולל את דרכו להתמודדות חוזרת נגד הנשיא ג'ו ביידן בבחירות שיערכו ב-5 בנובמבר השנה. הנשיא לשעבר מוביל בבטחה בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית, בזמן שירביתו האחרונה במרוץ, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, משתרכת הרחק מאחוריו.

טראמפ נפסל מהתמודדות בבחירות גם במדינות מיין ואילינוי על בסיס התיקון ה-14 לחוקה, אך ההחלטות הוקפאו עד לפסיקת בית המשפט העליון. הפסיקה הדרמטית היום מתקבלת ערב "יום שלישי הגדול" (Super Tuesday), שיחול מחר - ובמסגרתו יצביעו 15 מדינות במקביל בפריימריז הרפובליקניים. מכיוון שתביעות דומות נגד טראמפ הוגשו במספר רב של מדינות ברחבי ארצות הברית, צוות הקמפיין של הנשיא לשעבר קיווה לפנות במהירות כל מכשול שעשוי היה למנוע את חזרתו לבית הלבן.

Whatsapp Image 2022 05 03 בית המשפט העליון בוושינגטון, ארצות הבריתAt 0
בית המשפט העליון בוושינגטון, ארצות הברית | צילום: רויטרס

בניגוד להחלטה המהירה שסיפקו בסכסוך סביב ההצבעה בקולורדו, שופטי בית המשפט העליון מתעכבים בדיון על הסוגייה השנייה שנידונה בנוגע לטראמפ - הטוען כי הוא זכאי לחסינות מוחלטת מהעמדה לדין בתיק הפדרלי שנפתח נגדו בעקבות נסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות בשנת 2020. לטענתו של הנשיא לשעבר, כל מעשה שעשה במהלך כהונתו בבית הלבן חוסה תחת החסינות שמוענקת לנשיא ארצות הברית - גם כעת כשהוא נשיא לשעבר.

החלטת העליון לדון בתיק הציבה את תשעת שופטיו במרכז הבחירות הגורליות שיתקיימו בנובמבר השנה, והיא מסתמנת כהתערבות המשפטית המשמעותית ביותר בבחירות נשיאותיות מאז הפסיקה שהעניקה לג'ורג' בוש הבן את הנשיאות במסגרת המרוץ לבית הלבן בשנת 2000.

יש לציין כי בבית המשפט העליון בארה"ב מכהנים כיום שישה שופטים שמרנים, ובהם שלושה שמונו על ידי טראמפ לאורך כהונתו, לעומת שלושה שופטים ליברליים בלבד.

טראמפ בעצרת הניצחון בפריימריז בניו המפשייר
טראמפ בעצרת בניו המפשייר | צילום: רויטרס

בפסיקתו נגד טראמפ לפני כחודשיים וחצי, בית המשפט העליון של קולורדו התייחס ל"אווירה כללית של אלימות פוליטית" שטראמפ יצר, והשופטים ציינו כי הנשיא לשעבר סייע להוציא לפועל את "המטרה הבלתי חוקית של המתפרעים בבניין הקפיטול", שביקשו למנוע את העברת השלטון בהתאם לתוצאות הבחירות.

הסעיף ה-3 בתיקון ה-14 לחוקה, על בסיסו פסקו השופטים בדנוור, התקבל בארצות הברית לאחר מלחמת האזרחים האמריקנית. על פי התיקון, נושא בתפקיד רשמי במדינה, שנשבע אמונים לחוקה, לא יוכל לשוב ולהתמנות במידה ותמך או סייע ל"התקוממות" או "המרדה". הצוות המשפטי של טראמפ טען מצדו כי התיקון בכל אופן לא נוגע לנשיאים, אלא לבעלי תפקידים זוטרים יותר.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

אתמול לפנות בוקר, טראמפ רשם שלושה ניצחונות נוספים בפריימריז הרפובליקניים, לאחר שזכה בבחירות שנערכו במיזורי ובאיידהו, וקיבל את כל הצירים שמחולקים על ידי ועדת המפלגה הרפובליקנית במישיגן.

"אנחנו באים לנצח אתכם ב-5 בנובמבר תומכי ג'ו", אמר טראמפ בנאום הניצחון שלו אתמול, בו שב וכינה את הנשיא ביידן "מושחת" ו-"ישנוני". עוד הוסיף: "אנחנו טסים כמו טיל לעבר המועמדות הרפובליקנית לנשיאות, התוצאות שהשגנו הן מדהימות". בהתייחסות ל"יום שלישי הגדול", הנשיא לשעבר קרא לתומכיו: "צאו להצביע, אנחנו רוצים להעביר מסר ברור".