"סופר טיוזדיי" בארה"ב: ביידן ניצח בתשע מדינות; סנדרס צמוד

סגן נשיא ארה"ב לשעבר ניצח בטקסס, בוירג'יניה, בקרוליינה הצפונית, באלבמה, באוקלהומה, בטנסי, במינסוטה ובמסצ'וסטס. סנדרס ניצח בקולורדו, ביוטה, בקליפורניה ובוורמונט. בלומברג: "לא פורש"

זמן צפייה: 01:36

הבחירות המקדימות לראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב הגיעו לשיאן בהצבעות ה-"Super Tuesday", יום שלישי הגדול, שבו 14 מדינות בארה"ב (וטריטוריה מרוחקת אחת) הצביעו עבור מועמד המפלגה לנשיאות 2020. מדינות אלה מעניקות למועמדים הנבחרים 1,357 צירים מתוך 1,991 הצירים להם נדרש מועמד כלשהו כדי לזכות בתפקיד הנכסף.

החל משעות הבוקר המוקדמות (שעון ישראל) החלו להגיע תוצאות האמת: ג'ו ביידן, נציג המתונים, ניצח בטקסס, ווירג'יניה, בקרוליינה הצפונית, באלבמה, באוקלהומה, בטנסי ובארקנסו, ותפס את ההובלה על אף שכבר "הוספד" בידי מתחריו. ברני סנדרס הפרוגרסיבי ניצח בוורמונט, המדינה שבה הוא מכהן כסנאטור, בקולורדו, ביוטה ובקליפורניה. סנדרס נשא דברים ואמר כי "אני מבטיח לכם שבסופו של דבר נזכה במועמדות - ונביס את טראמפ".

מייק בלומברג ניצח בטריטוריית סמואה האמריקנית אך התקשה להתרומם במדינות האחרות. האחרון קרא בנאומו: "אני לא פורש", אך ברשת NBC דווח כי "מחר בלומברג יבצע הערכת מצב בנוגע להמשך דרכו במרוץ". גם במפלגה הרפובליקנית נערכות הבחירות המקדימות, אך שם לא נרשמו הפתעות כלל וכלל. הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, צפוי להישאר מועמד המפלגה הרפובליקנית גם בבחירות 2020.

לכתבות נוספות בנושא >>

פיט בוטג'ג' פרש מהמרוץ לבית הלבן: "אסייע בהבסת טראמפ"

הפריימריז הדמוקרטים: ניצחון ראשון לביידן – בקרוליינה הדרומית

סנדרס: "אשקול להשיב השגרירות לת"א; נתניהו – גזען וריאקציונר"

ג'ו ביידן, טולסי גבארד, ברני סנדרס, אליזבת וורן ומייקל בלומברג
ג'ו ביידן, טולסי גבארד, ברני סנדרס, אליזבת וורן ומייקל בלומברג | צילום: רויטרס

אזרחי המדינות אלבמה, ארקנסו, קליפורניה, קולרדו, מיין, מסצ'וסטס, מינסוטה, קרוליינה הצפונית, אוקלהומה, טנסי, טקסס, יוטה, ורמונט ווירג'יניה הצטרפו אל טריטוריית סמואה האמריקנית שנמצאת בדרום האוקיינוס השקט ואל אזרחי ארה"ב השוהים מחוצה לה - ונתנו את קולם למועמד המועדף עליהם. עקב סופת טורנדו קטלנית בטנסי שגרמה לשיבושים רבים ובה נהרגו 25 בני אדם, הוחלט כי הקלפיות במדינה ייסגרו מאוחר מהמתוכנן.

עד ל-"סופר טיוזדיי" הצביעו האזרחים בארבע מדינות: איווה, ניו המפשייר, נוואדה וקרוליינה הדרומית, והעניקו למתמודדים 154 צירים המהווים פחות מ־4% מסך הצירים בארה"ב כולה - 3,979 צירים. עם פרישתם של פיט בוטג'ג', איימי קלובשר ובטו או'רורק - הודיע כל אחד מהשלושה על תמיכתם של בג'ו ביידן.

בוטג'ג' החל את המרוץ כמועמד המפתיע של המפלגה, כאשר הצליח לנצח בפריימריז הראשונים שהתקיימו באיווה, והגיע למקום השני בניו המפשייר. אולם, בוטג'ג' לא הצליח למנף את ההצלחה, ובקרוליינה הדרומית הגיע רק למקום הרביעי. פרישתו עשויה לסייע לסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שהצליח ביום ראשון להשיג את ניצחונו הראשון בקמפיין שלו, בקרוליינה הדרומית, לסגור את הפער מסנדרס, המועמד המוביל כרגע.

פיט בוטג'ג'
פיט בוטג'ג' | צילום: רויטרס

1,991 צירים מתוך 3,979: כך עובדת השיטה האמריקנית

שיטת ההצבעה בפריימריז למפלגה הדמוקרטית מושתתת על חלוקת צירים, קולות שיש בידיה של כל מדינה להעביר לזכות כל מועמד. קליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב, מעניקה את כמות הצירים הגדולה ביותר - 415. טקסס, שאוכלוסייתה היא השנייה בגודלה בארה"ב, מעניקה 228 צירים, ואת השלישייה סוגרת קרוליינה הצפונית עם 110 צירים.

כתנאי מקדים לקבלת ולו ציר אחד מטעם מדינה מסוימת, על מועמד מסוים לזכות לפחות ב־15% מהקולות באותה המדינה. מבין המועמדים שעברו רף זה, מתחלקת כמות הצירים של אותה מדינה באופן יחסי לכמות הקולות שקיבלו בה.

באופן זה צוברים המועמדים כמות צירים, עד לקבלת מספר הזהב: 1,991. מועמד שיזכה במספר צירים זה, יוכתר ככל הנראה בתואר מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב 2020, בוועידה הלאומית שתתקיים בחודש יולי השנה.

עימות המפלגה הדמוקרטית
עימות המפלגה הדמוקרטית | צילום: רויטרס

סנאטורים, עו"ד, סגן נשיא וראש עירייה: המועמדים שנותרו במרוץ

ברני סנדרס: יהודי-אמריקני יליד 1941, מכהן כסנאטור מדינת ורמונט מאז שנת 2007. סנדרס ניסה ללא הצלחה להיות המועמד הדמוקרטי לנשיאות ב-2016, וכעת מסתמן כמועמד המוביל של המפלגה. סנדרס התבטא השבוע נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכינה אותו "גזען וריאקציונר". סנדרס משתייך לזרם הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית.

ג'ו ביידן: יליד 1942, עורך-דין במקצועו. ביידן כיהן כסגן נשיא ארה"ב ה-47 בין השנים 2017-2009. לפני שמונה לסגן הנשיא, כיהן ביידן כסנאטור מטעם מדינת דלאוור במשך 36 שנים. ביידן נחשב לאוהד ישראל והכריז כי "לא חייבים להיות יהודים כדי להיות ציונים" וכן "ככל שאמריקה חזקה יותר, כך ישראל בטוחה יותר". ביידן משתייך לזרם המרכזי והמתון במפלגה הדמוקרטית.

אליזבת וורן: ילידת 1949, עורכת־דין במקצועה. וורן מכהנת כסנאטורית מטעם מדינת מסצ'וסטס מאז 2013. קודם לכן שימשה כפרופסור בפקולטה למשפטים באוניברסיטת הרווארד. וורן, כמו סנדרס, משתייכת לאגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית.

מייקל בלומברג: יהודי-אמריקני יליד 1942, ראש עיריית ניו יורק לשעבר והאיש שמדורג עשירי מבין עשירי העולם, עם הון של כ־55 מיליארד דולרים. עקב ההשפעה הגדולה שיש להצבעות ביום שלישי הגדול, בחר בלומברג להשקיע את מירב המאמצים בו ולא התמודד בבחירות המקדימות שנערכו במדינות האחרות קודם לכן. בלומברג משתייך לזרם המרכזי והמתון במפלגה הדמוקרטית.

טולסי גבארד: ילידת 1981, מכהנת כנציגת הוואי בבית הנבחרים האמריקני. גבארד הייתה לצעירה ביותר שנבחרה לתפקיד זה מאז ומעולם. גבארד שירתה במשמר הלאומי האמריקני ואף נשלחה פעמיים לעיראק במסגרת מלחמת המפרץ השנייה. גבארד משתייכת לזרם המרכזי והמתון במפלגה הדמוקרטית.