אחרי שריפת הקוראן: שגרירות שוודיה בבגדאד הועלתה באש

אחרי האישור שקיבלו מפגינים בשוודיה לשרוף ספר קוראן מחוץ לשגרירות עיראק, מאות מתומכיו של איש הדת השיעי הסתערו על השגרירות השוודית בבגדאד והציתו אותה במחאה. המוחים הם תומכיו של איש הדת הדת השיעי, מוקתדא א-סדר. תקרית דומה אירעה גם בחודש שעבר, כאשר מפגינים פרצו אל שטח השגרירות אך לא נכנסו אל הבניין עצמו

Whatsapp Image 2023 07 20 At 0
המונים הסתערו על שגרירות שוודיה בעיראק | צילום: רויטרס

מאות מוחים הסתערו הבוקר (חמישי) על שגרירות שוודיה, במרכז העיר בגדאד בעיראק והציתו אותה, במחאה על שריפת הקוראן השניה בחודש האחרון, הצפויה בשוודיה - כך על פי דיווח ברשת רויטרס. כל עובדי השגרירות בטוחים, כך נמסר ממשרד החוץ השוודי. המשרד גינה את המתקפה והדגיש את הצורך של הרשויות העיראקיות להגן על משלחות דיפלומטיות.

המוחים שהציתו את השגרירות הם תומכיו של איש הדת השיעי, מוקתדא א-סדר, ושולהבה בפוסטים בקבוצת טלגרם פופולרית שקישרו בין איש הדת רב ההשפעה לבין כלי תקשורת פרו-סאדר אחרים. סדרת הסרטונים בקבוצת הטלגרם "וואן בגדאד", הראתה אנשים מתאספים סביב השגרירות בסביבות השעה 01:00 לפנות בוקר, ביום חמישי, כשהם קוראים סיסמאות פרו א-סדר ומסתערים על מתחם השגרירות כשעה לאחר מכן.

הצתת שגרירות שוודיה בעיראק
הצתת שגרירות שוודיה בעיראק | צילום: רויטרס

כלי תקשורת דיווחו כי המשטרה בשטוקהולם אישרה הפגנה מחוץ לשגרירות עיראק בעיר, שבה מתוכננת הפגנה נוספת על רקע שריפת קוראן. בסוף החודש שעבר קרא א-סאדר להפגנות נגד שוודיה ולגירוש שגריר שוודיה לאחר שגבר עיראקי שרף קוראן מחוץ למסגד בשטוקהולם. שתי הפגנות גדולות התרחשו מחוץ לשגרירות שוודיה בבגדאד לאחר שריפת הקוראן ההיא, כאשר מפגינים פרצו אל שטחי השגרירות בהזדמנות אחת אך לא נכנסו לבניין השגרירות עצמו.

המונים הסתערו על שגרירות שוודיה בעיראק והציתו אותה
המונים הסתערו על שגרירות שוודיה בעיראק והציתו אותה | צילום: רויטרס

ממשלות של מספר מדינות מוסלמיות, בהן עיראק, טורקיה, איחוד האמירויות הערביות, ירדן ומרוקו פרסמו הצהרות נגד התקרית. גם ארצות הברית גינתה זאת, אך הוסיפה כי הוצאת ההיתר לשריפת הקוראן היא תמיכה בחופש הביטוי ואינה מהווה אישור לפעולה.

בתחילת החודש אושר לאזרחים שוודים להצית גם ספר תורה מול שגרירות ישראל בשטוקהולם, זאת לאחר אירוע שריפת הקוראן במדינה לפני כחודש.