דיווח בארה"ב: "בלון הריגול הסיני אסף מידע על בסיסים אמריקניים"

אמצעי הריגול הסיני הצליח לאסוף מידע רגיש מבסיסים צבאיים מסווגים כמו בסיס חיל האוויר במונטנה, המאחסן 150 ראשי נפץ גרעיניים. כך דווח בארה"ב. סין בתגובה אמרה כי הבלון היה ספינת אוויר אזרחית בלתי מאוישת שסטתה ממסלולה בטעות, וכי וושינגטון הגזימה בתגובתה

A Balloon Flies In The Sky Over Billings
בלון הריגול הסיני | צילום: רויטרס

"בלון הריגול הסיני" שאותר לפני כחודשיים בשמי ארצות הברית הצליח לאסוף מידע מודיעיני מכמה בסיסי צבא אמריקניים מסווגים - כולל בסיס חיל האוויר מאלמסטרום שבמונטנה, שבו מאוחסנים 150 ראשי נפץ גרעיניים. כך אמרו היום (שני) שני גורמים אמריקניים המעורים בפרטי הנושא. לדבריהם, "סין הצליחה לשלוט בבלון כדי שיוכל לטוס מעל חלק מהבסיסים ולהעביר את המידע שאסף לבייג'ינג בזמן אמת".

הגורמים הוסיפו כי המודיעין שסין אספה היה בעיקר מאותות אלקטרוניים שניתן לקלוט ממערכות נשק או מתקשורת של חיילים בבסיס, ולא מתמונות. עוד אמרו כי בייג'ינג הייתה יכולה לאסוף הרבה יותר מידע מודיעיני מהאתרים הרגישים, אם לא המאמצים הרבים של ממשל ביידן לטשטש את יכולת הבלון לקלוט את האותות האלקטרוניים על-ידי מניעת שידור או פליטת אותות.

בלון הריגול הסיני
בלון הריגול הסיני שהתגלה בשבוע שעבר | צילום: מתוך טוויטר

ארה"ב הפילה את הבלון, שגודלו כארבעה אוטובוסים, ב-4 בפברואר השנה, מול חופי דרום קרוליינה. מומחים אמריקנים עדיין מנתחים את החלקים שנאספו, בעוד שסין חזרה ואמרה שהבלון היה "ספינת אוויר אזרחית בלתי מאוישת" שסטתה ממסלולה בטעות, וכי וושינגטון הגיבה באופן מוגזם כשנטרלה אותו.

בעקבות המקרה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הודיע על דחיית ביקורו שתוכנן בסין. "הבלון לא מהווה איום", נמסר אז מטעם הבית הלבן. "שקלנו ליירט אותו - אך הוא לא מהווה איום ואנחנו בוחנים אפשרויות".

במשרד החוץ הסיני התנצלו על התקרית ואמרו כי הם "מקווים ששני הצדדים יטפלו בעניין בצורה רגועה ובחוכמה. מדובר בבלון אזרחי למטרות מזג אוויר. אנחנו לומדים על המקרה ועל אמינות הפרסומים, השערות והסקת מסקנות לא יועילו לפתרון עד שהעובדות יהיו ברורות. בייג'ינג ו-וושינגטון ימשיכו את שיתוף הפעולה להתמודדות עם המקרה". בארה"ב הדגישו כי הם מודעים לטענות הסיניות, אך הדפו את הטענות בנוגע לכך שמדובר בבלון אזרחי.  לפי גורמי ביטחון אמריקנים, הבלון נוטר בכמה דרכים - כולל מטוסים מאוישים. כאמצעי זהירות, הושעו הטיסות באזור המדובר.