כשברקע המתיחות עם ארה"ב: בסעודיה חוששים ממתקפה איראנית

מזה כמה שבועות שבמשמרות המהפכה מאיימים שלא יהססו לתקוף בשטח הממלכה, על רקע תמיכתה לכאורה בערוץ האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל". בסעודיה, שם חוששים מתקיפה מסיבית נוספת כמו זו שאירעה ב-2019, מיהרו לפנות לארה"ב, גם בזמן שהמתיחות בין המדינות גבוהה מתמיד. ומה לישראל בכל זה?

מימין: המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מימין: המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתחילת החודש, דיווח העיתון האמריקני ה"וול סטריט ג'ורנל" כי סעודיה העבירה מידע מודיעיני לארצות הברית, לפיו שכנתה מצפון – איראן, מתכננת לבצע תקיפה בשטח הממלכה, או לחלופין בעיר ארביל שבצפון עיראק. לדברי הגורמים הסעודים ששוחחו עם העיתון, האיראנים מעוניינים לתקוף בסעודיה כדי להסית את הקשב העולמי מהמחאות הפוקדות את הרפובליקה האסלאמית מאז חודש ספטמבר.

מנגד, במשמרות המהפכה טוענים כי המתקפה, או כפי שכונתה באיראן, "נקמה" בסעודיה, תגיע על רקע תמיכתה הכלכלית בערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל", שלדברי האיראנים "ליבתה" את המחאות. לא זו בלבד, מפקד משמרות המהפכה בעצמו, חוסיין סלאמי, הזהיר כמה וכמה פעמים את הסעודים מפני "השלכות למעשיה", וקרא לה "לשלוט" בערוצי התקשורת שהיא מממנת.

יודגש כי לפי דיווחים זרים, שמהימנותם מוטלת בספק, לערוץ שמטהו המרכזי בבריטניה, קשרים ענפים עם בכירים בבית המלוכה הסעודי, וחלק ממימון הערוץ נעשה על ידי מקורבים לבית המלוכה.

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן
איים ב''נקמה''. חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה | צילום: טוויטר

Eezkilhucaa 3sw
בסעודיה ובארה''ב לא רוצים שמקרה כזה יחזור על עצמו. תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, שבוצעה ע''י איראן. ספטמבר 2019 | צילום: טוויטר

בסעודיה ובארה"ב נבהלו, ובכירי ממשל ביידן החלו לשגר הצהרות פומביות, בהן הם מזהירים את האיראנים מפני מהלך תוקפני נגד הסעודים, והבהירו שלא יהססו להגיב בתרחיש בו איראן תבצע תקיפה רחבה בסעודיה. כמו כן, הכוחות האמריקניים המוצבים באזור, כוחות פיקוד מרכז CENTCOM, העלו את רמת הכוננות לגבוהה ביותר, פרסו מטוסים, ולפי כמה דיווחים נוספים - אף שיגרו מטוסי קרב לשטח איראן כדי להעביר מסר ברור למשטר האייתולות.

גם בממלכה וגם בארה"ב לא רוצים שתקיפה איראנית, כמו זו שאירעה בשנת 2019, תחזור על עצמה. כזכור, בספטמבר של אותה השנה, טהרן תקפה כמה ממתקני הנפט האסטרטגיים של חברת הנפט הסעודית "ארמקו", מה שהוביל להשבתה מידית של המתקנים ולהפחתה משמעותית בייצוא הנפט הסעודי – אספקתם של 5% מסך הנפט העולמי נפגעה דרמטית.

באופן מסורתי, ולאורך כמעט תשע עשורים של יחסים דיפלומטיים, הכוחות המזוינים של סעודיה כמו גם הצמרת הביטחונית הסעודית שמרו על יחסים חמים עם מקביליהם ב-CENTCOM ובפנטגון, ושיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות נשמר, גם בעתות של משברים דיפלומטיים בין המדינות, וכזכור היו לא מעט כאלה בעבר. ראו מקרה חרם הנפט על ישראל, פיגועי התאומים, רצח העיתונאי ח'אשוקג'י ועוד.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נובמבר 2018
תיאמו את קיצוץ תפוקות הנפט. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נובמבר 2018 | צילום: רויטרס

עם זאת, מאז הודיע בחודש שעבר קרטל המדינות המייצאות נפט ובעלות בריתן, המכונה "+OPEC", שיקצץ את תפוקות הנפט בלא פחות מ-2 מיליון חביות ליום בחודש נובמבר, זאת בהובלתן של סעודיה ורוסיה שעומדות בראש הארגון. בממשל האמריקני החליטו לשבור את הכלים, והודיעו שיבחנו מחדש את היחסים עם הסעודים. היו מי שכינו את ההחלטה הסעודית כ"יריקה בפרצוף" של ארה"ב, בחבירה סעודית לרוסיה ועמידתה לצידה במלחמתה באוקראינה, שמגיעה על רקע האינפלציה הגואה בארה"ב, זינוק מחירי הדלק (טרם בחירות האמצע) וסנקציות על הנפט הרוסי בעקבות המלחמה באוקראינה.

כאמור, החלטת "+OPEC" התקבלה בשיתוף פעולה סעודי-רוסי בנושא, והיא נבעה מרצון סעודי לאזן ולייצב את שוק הנפט. בארה"ב הצהירו שינקטו בצעדי תגובה נגד הסעודים, ונשמעו איומים מצד בכירי הממשל וחברי קונגרס שקראו להקפאת שיתוף הפעולה הביטחוני עם הממלכה, איסור מכירות אמצעי לחימה, הסגת החיילים אמריקניים משטח סעודיה, נקיטה באמצעים משפטיים נגד הממלכה ונגד קרטל הנפט, ועוד רבים אחרים.

בסעודיה ניסו להסביר ולמסגר את ההחלטה כמקצועית וטכנית, בלתי נמנעת ונטולת שיקולים פוליטיים, וכזו שמשרתת את האינטרסים הסעודיים, ונאמנה להם. בנוסף, בסעודיה הרגיעו את האוקראינים והבהירו שאינם עומדים לצידם של הרוסים, גינו את הפלישה באו"ם, קראו לפתרון דיפלומטי, וגם – פתחו את הכיס, והודיעו על תרומה בסך 400 מיליון דולרים לפליטים האוקראינים.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
''ארה''ב וסעודיה הן כמו זוג זועם בעיצומו של הליך גירושין''. נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן בביקורו בסעודיה. יולי 2022 | צילום: סוכנות הידיעות הסעודית SPA

"ארה"ב וסעודיה הן כמו זוג זועם בעיצומו של הליך גירושין", כתבה העיתונאית האמריקנית קארן אליוט באחד ממאמריה. ההסכם הבלתי כתוב בין המדינות אותו נהגו לכנות לאורך השנים - נפט (סעודי) תמורת ביטחון (אמריקני) - נשבר. יחסיהם האישיים הרעים של הנשיא ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שממשיכים ללעוג ולבוז זה לזה (לרבות בשיחות סגורות), לא סייעו בשמירה על ה"סטטוס קוו" הזה, ששרד את כהונתם של 15 נשיאים אמריקניים ו-7 מלכים סעודיים.

למרות כל זאת, ולמרות ששתי המדינות ממשיכות להתלונן ולהתאכזב זו על מדיניותה של האחרת (הסכם גרעין, מדיניות מול איראן, נפט ואנרגיה, המלחמה בתימן, זכויות אדם ועוד), ולמרות שהמתיחות עדיין נמשכת, ההצהרות התוקפניות מצד המדינות, הוחלפו בשימת דגש על היחסים הביטחוניים והדגשת החשיבות האסטרטגית של יחסי המדינות, שהן בארה"ב וגם בסעודיה - חוששים מפיצוץ אפשרי, שלא ישרת אף אחד מהצדדים.

בעת הנוכחית, היחסים הביטחוניים נשמרו ולא נפגעו בעקבות המתיחות. ממשל ביידן טרם נקט בצעדים קונקרטיים משמעותיים נגד הממלכה, בניגוד להצהרותיו הרבות בנושא. כאמור, מי שבעקיפין סייעה, ולא במקצת, לשיכוך המתחים, גם אם היא לא התכוונה לכך - היא איראן, ואיומיה על סעודיה, שהמחישו לסעודיה וארה"ב שהיחסים ביניהם קונקרטיים ונחוצים מידי בכדי "לשבור" אותם.

פועלת להדק יחסים עם סין ורוסיה, מבלי ''להכעיס'' את ארה''ב. יורש העצר הסעודי בן סלמאן לצד נשיא סין שי ג'ינפינג. 2016
פועלת להדק יחסים עם סין ורוסיה, מבלי ''להכעיס'' את ארה''ב. יורש העצר הסעודי בן סלמאן לצד נשיא סין שי ג'ינפינג. 2016 | צילום: רויטרס

בעידן בו סעודיה מתרחקת מארה"ב ומהדקת את קשריה עם יריבותיה האסטרטגיות של ארה"ב, סין ורוסיה, באמריקה חוששים מהידוק שיתוף הפעולה בין המדינות, וגם מזליגת מידע ביטחוני-מודיעיני אמריקני רגיש לסין, בעקבות נוכחות סינית רחבה על אדמת סעודיה, שתתאפשר בעקבות פריסת תשתיות סיניות בממלכה.

הסעודים מבינים שסין, לפחות בינתיים, לא יכולה להוות חלופה אמיתית למשענת הביטחונית האמריקנית, ומנסים להעמיק את היחסים בתחומים שלא הצליחו לקדם מול הממשלים השונים בארה"ב. ביניהם: פיתוח גרעין אזרחי, ייצור טילים בליסטיים ומכירת אמצעי לחימה מתקדמים אחרים.

הסעודים לא מעוניינים "להיכנע" לתכתיבים האמריקניים ו"לבחור" בארה"ב או בסין. בממלכה מעוניינים לקצור את הפירות משני העולמות תוך שהם נמנעים מלהרגיז צד זה או אחר. בחודש הבא, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, צפוי נשיא סין שי ג'ינפינג לבקר בסעודיה כשמטרת ביקורו היא "להעמיק את היחסים בין המדינות, בעולם רב קוטבי שבו ארה"ב איננה הגורם הדומיננטי היחידי".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני
טקס החתימה על הסכמי הנורמליזציה. נשיא ארה''ב לשעבר טראמפ, רה''מ הנכנס נתניהו, שר החוץ של האמירויות עבדאללה בן-זאיד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני. ספטמבר 2020 | צילום: אבי אוחיון, לע''מ

האם ישראל קשורה לזה? ובכן, פקידים סעודיים ובכירים בבית המלוכה אמרו לאוזניו של אריק מנדל, כתב ה-"Jewish News Syndicate", בעת שביקר בממלכה, כי המצב הרעוע בין סעודיה וארה"ב עשוי לעכב התקדמות דיפלומטית אפשרית בין ישראל והממלכה. "הסעודים לא ממהרים לעשות טובה לממשל ביידן, שיראה בכך (נורמליזציה – א"מ) כהישג פוליטי", ציין.

"כל הסעודים שפגשתי", הוסיף, "הדגישו שהם מוכנים לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל רק אם הנושא הפלסטיני ייפתר. אם יגיעו הוראות למדיניות חדשה בנושא – ייתכן וישנו את עמדתם".