הבית הלבן: איראן שלחה מומחים לקרים כדי לעזור בתפעול מל"טים

על פי דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, מומחי צבא איראנים נמצאים בחצי האי על מנת לעזור בתפעול מל"טים ולספק תמיכה טכנית. במקביל, בריטניה הודיעה כי תטיל סנקציות על גורמים מעורבים באספקת אמל"ח מהרפובליקה האיסלאמית

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

דובר הבית הלבן הצהיר כי איראן שלחה מומחי צבא לחצי האי קרים על מנת לעזור לרוסיה בתפעול המל"טים שהיא מספקת לה. כך מדווחת היום (שישי) רשת "BBC" הבריטית. ביום שני הותקפה בירת אוקראינה, קייב, על ידי מל"טים מסוג "קמיקזה" ששוגרו על ידי רוסיה, אך ככל הנראה מיוצרים באיראן.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר: "אנו מעריכים שאנשי צבא איראנים הגיעו לקרים על מנת לעזור לרוסים מהבחינה הזאת". לפי דבריו, מספר קטן יחסית של מומחים מהרפובליקה האיסלמאית הגיעו לאזור, על מנת לספק תמיכה טכנית בתפעול המל"טים.

עוד הוסיף קירבי כי איראן "מעורבת באופן ישיר במה שקורה בשטח" באמצעות אספקת אמל"ח לצבאו של פוטין, שמשפיעה על אזרחים ועל תשתיות אזרחיות באוקראינה. לבסוף הצהיר הדובר כי מדינתו תפעל בכל האמצעים על מנת לחשוף ולהיבאבק באספקת הנשק האיראני, שפוגעת באזרחי אוקראינה.

עוד על פי הדיווח, בבריטניה כבר הודיעו כי יטילו סנקציות על שלושה אנשי צבא איראנים וחברת נשק אחת, שמעורבים באספקת האמל"ח לרוסיה. שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, האשים את גורמים אלה בהפקת רווח מהתקיפות "המתועבות" של מוסקבה. בנוסף, הבריטים יטילו סנקציות על עסקים ואנשים איראנים נוספים שמעורבים באספקת הנשק.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

בתוך כך, רוסיה הזהירה אמש את האומות המאוחדות מפני חקירת השימוש שלה במל"טים איראניים במלחמה באוקראינה, לאחר ישיבת מועצת הביטחון אתמול. סגן שגריר רוסיה באו"ם, דמיטרי פוליאנסקי, התעקש כי הנשק יוצר ברוסיה וגינה: "האשמות חסרות בסיס ותיאוריות קונספירציה", זאת לאחר שהאוקראינים טענו שהפילו 220 מל"טים תוך חודש והזמינו את האו"ם לבחון אותם.

הוא קרא למזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש ולצוותו "להימנע מלהשתתף בכל חקירה לא לגיטימית. אחרת, נצטרך להעריך מחדש את שיתוף הפעולה שלנו איתם, וזה כמעט לא אינטרס של אף אחד", אמר לכתבים.

בהקשר זה, יצוין כי אתמול בערב, התראיין ראש המרכז למחקר אסטרטגיות וטכנולוגיות וחבר במועצה בציבורית במשרד ההגנה הרוסי באחד מערוצי הטלוויזיה בפדרציה. טרם החל להתראיין באופן רשמי, הוא נתפס אומר למראיינים: "אל תשאלו אותי יותר מדי לגבי המל"טים האיראנים. כולנו יודעים שהם איראנים אבל הרשויות לא רוצות להודות בכך".

כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 שיורט בשמי חרסון
כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 שיורט בשמי חרסון | צילום: רויטרס

האיראנים והרוסים אמנם דחו השבוע את את הטענות על הסחר באמצעי לחימה בין המדינות, אך הרשויות באוקראינה טוענות כי המל"טים ששימשו בהתקפות היו בעיקר מדגם "שאהד 136" האיראני. מאוחר יותר סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי איראן הבטיחה טילים וכטב"מים נוספים לרוסיה, זאת לאחר שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס מוקדם יותר לדיווחים השונים, הכחיש את הטענות, והצהיר כי רוסיה משתמשת אך ורק באמצעי לחימה ובכטב"מים מייצור מקומי.

המל"טים באורך של כ-3.3 מטרים, מונעי מדחף, ועל אף שהם יחסית לא מתוחכמים, לדברי מומחי הגנה הם עדיין מהווים איום רציני, במיוחד אם רוסיה תקבל אותם במספרים גדולים. הם מסתמכים על מנוע אזרחי קטן ומערכות GPS זמינות מסחרית, מה שהופך אותו לפגיעים לחסימות וקלים יחסית להפלה, טוען סמואל בנדט, מומחה למערכות צבאיות בלתי מאוישות רוסיות ב-CNA, קבוצת מחקר ביטחונית מווירג'יניה.