רוסיה כינתה חברי ממשל אוקראינים "נאצים"; ארה"ב: "ממציאים עילה לתקיפה"

בדיון סוער במועצת הביטחון של האו"ם סביב נושא האגרסיה הרוסית בגבולות אוקראינה הוטחו האשמות קשות בין נציג הקרמלין ונציגת המערב, שהאשים כי "המערב מגביר את המתיחות". בתגובה, השיבה לו השגרירה האמריקנית: "רוסיה מפיצה מידע כוזב ומנסה לצייר את אוקראינה והמערב כתוקפניים"

טנקים אוקראינים בגבול עם רוסיה
טנקים אוקראינים בגבול עם רוסיה | צילום: רויטרס

דיון סוער התקיים הלילה (שלישי) במועצת הביטחון של האו"ם סביב נושא האגרסיה הרוסית בגבולות אוקראינה, כאשר הנציג של הקרמלין האשים את המערב ב"העלאת המתיחות" סביב אוקראינה ואף הטיח כי ארה"ב העלתה לשלטון האוקראיני "נאצים טהורים".

בתגובה, השגרירה האמריקנית לנידה תומאס-גרינפילד השיבה כי "העברת כוחות רוסיים בסדר גודל של 100 אלף חיילים ליד גבול אוקראינה היא הגיוס הנרחב ביותר של חיילים מזה עשורים באירופה". עוד הוסיפה לומר גרינפילד כי "התקפות הסייבר הרוסיות והפצת מידע כוזב היא ניסיון חסר בסיס של הקרמלין לצייר את אוקראינה והמערב כתוקפים וכדי להמציא עילה לתקיפה. יש לציין כי מועצת הביטחון לא נקטה נכון להיום באף צעד בנוגע לסכסוך בין רוסיה ואוקראינה.

Service Members Of The Ukrainian Armed Forces Stand Guard At Combat Positions In The Luhansk Region
חיילים אוקראינים במוצב במחוז הפרו-רוסי לוהנסק | צילום: רויטרס

בתוך כך, נמשך התסכול של מדינות המערב עקב חוסר הבהירות סביב המהלכים של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שמצד אחד ממשיך להתעצם צבאית מול גבולות אוקראינה, ומצד שני משאיר פתח לפיתרון דיפלומטי למשבר שהוא יצר במזרח אירופה.

בינתיים מדינות המערב, בעיקר בריטניה, ארה"ב ונאט"ו, מבינות כי הרוסים מעדיפים עוינות על פני דיפלומטיה ומשא ומתן. לכן, בהחלטה משותפת, הן מחמשות את אוקראינה ומעבות את כוחות נאט"ו באזור ומגייסות לצדן את המדינות הבלטיות - שחוששות לא פחות מאוקראינה מפני האגרסיה הרוסית שעלולה לזלוג גם לשטחן.

כמו כן, בתגובה לצעדים החד צדדיים של הקרמלין, האיחוד האירופי עובד כעת על "קשת רחבה מאוד של סנקציות אישיות וכלליות" אם האגרסיה הרוסית תימשך, אך בדומה לנשיא האמריקני ג'ו ביידן שהחליט להמתין עם חבילת הסנקציות הרוסית, גם באירופה טרם הופעלו סנקציות נגד אישים וחברות רוסיות. בין המדינות שמגבשות סנקציות נגד הרוסים: ארה"ב, בריטניה, איטליה, צרפת, גרמניה ופולין.

זלנסקי, ביידן, אוקראינה, ארה''ב
זלנסקי וביידן | צילום: רויטרס

במקביל, עקב חוסר התיאום בתגובה בין מדינות המערב, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים בימים האחרונים את המערב ביצירת "פאניקה" באמצעות האזהרות מפני תקיפה ופלישה צבאית ודאית ובלתי נמנעת מצד הרוסים - מהלכים שדווקא פוגעים באוקראינים ובכלכלת המדינה שלהם.