תחקיר: "מעצבת התכשיטים" מאיטליה נחשפה כמרגלת רוסייה

לפי תחקיר בריטי, "מריה אדלה קוהפלדט ריברה" עבדה בנאפולי תחת שם בדוי וטיפחה קשרים עם המעגל הקרוב של נאט"ו. חודשיים לאחר שעזבה באופן פתאומי לרוסיה, היא פרסמה פוסט בפייסבוק שבו כתבה: "השיער צומח עכשיו אחרי כימותרפיה, מתגעגעת לכולם"

"מריה אדלה קוהפלדט ריברה" החשודה כמרגלת רוסית
"מריה אדלה קוהפלדט ריברה" החשודה כמרגלת רוסית | צילום: bellingcat

קצינת המנהל הראשית של המטה הכללי הרוסי, התחזתה במשך כעשור למעצבת תכשיטים פרואנית בנאפולי שבאיטליה, ויצרה קשרים עם צוות של נאט"ו - כך לפי דיווח שפורסם אתמול (שישי) בעיתון "הגרדיאן" הבריטי.

צוות תחקירנים עצמאי שבדק את הפרשיה, טוען שחשף סיפור כיסוי עמוק של סוכנות הביון הצבאית של רוסיה, ה-GRU, במסגרתו אישה שכינתה את עצמה "מריה אדלה קוהפלדט ריברה" למעשה נשלחה בידי רוסיה כדי לטפח קשרים עם צוות נאט”ו שבסיסו בנאפולי.

לדברי התחקירנים, "מריה" סיפרה לאנשים שהיא פגשה כי היא בתו של אזרח גרמני ואישה פרואנית, ושהיא נולדה בעיר קאלאו שבפרו. בזמן שהיא מתחזה לדמות זו, היא התיישבה בנאפולי בסביבות 2013 והקימה בוטיק לתכשיטים בשם "Serein", ובמקביל ניהלה חיי חברה פעילים. מכריה סיפרו כי היא קיבלה על עצמה את תפקיד המזכירה של מועדון "הליונס" הבינלאומי בסניף נאפולי, ובכך הצליחה להתיידד עם צוות נאט"ו ושלוחות אחרות שלו. אחד מעובדי נאט"ו אף סיפר לחוקרים כי היה לו קשר רומנטי קצר איתה.

''מריה אדלה קוהפלדט ריברה'' החשודה כמרגלת רוסית
''מריה אדלה קוהפלדט ריברה'' החשודה כמרגלת רוסית | צילום: bellingcat

כריסטו גרוזב, המנכ"ל והחוקר הראשי של הפרשיה, אמר בראיון לעיתון הבריטי כי הוא איתר לראשונה את עקבותיה של המרגלת כאשר הביט במסד נתונים של מעברי גבול, שנרשמו על ידי משמר הגבול הבלארוסי. גרוזב חיפש בהמשך לכך מספרי דרכון רוסיים בטווח שידוע כי שימש פעילי GRU, ואכן מצא שם את שמה.

כשבחן זאת לעומק, גילה גרוזב ש"מריה" עברה בין מקומות תוך שהיא משתמשת במספר דרכונים רוסיים עם מספרים סידוריים בטווח שבו השתמשו גם כן פעילי GRU מוכרים אחרים. ביניהם היה גם קצין שהוגש נגדו כתב אישום בגין הרעלת נוביצ'וק, לכאורה, ועל פי הדיווחים גם קצין GRU נוסף שהיה מעורב בהתקפה על סרגיי סקריפל ובתו ב-2018.

גרוזב גם גילה שב-15 בספטמבר 2018, "מריה" קנתה כרטיס מנאפולי למוסקבה. יום קודם לכן, פורסם מאמר על שני המרעילים של סולסברי, שנסעו תחת שמות הכיסוי "רוסלן בושירוב" ו"אלכסנדר פטרוב", אך בתחקיר מצוינים אי-סדרים בנתוני הדרכונים שלהם, המצביעים על בעיות בשירותי האבטחה.

כחודשיים לאחר עזיבתה הפתאומית את נאפולי, היא פרסמה סטטוס בפייסבוק באיטלקית, ככל הנראה כדרך להסביר את היעלמותה ואת שתיקתה. "זו האמת שאני חייב לחשוף סוף סוף... השיער צומח עכשיו אחרי כימותרפיה, הוא קצר מאוד - אבל עדיין שם. אני מתגעגעת לכולם, אבל מנסה לנשום", כתבה. חלק מהמרגלים של ה-GRU נוסעים לחו"ל רק למשימות מהירות וקצרות טווח, ומחליפים זהות באופן קבוע - בעוד שאחרים, לכאורה כמו "מריה", מבלים במשך שנים תחת אותה זהות בדויה.

הדבר יוצא הדופן לגבי "מריה" הוא שנסיעתה הייתה עם דרכון רוסי, כאשר בדרך כלל מרגלים מסווים את הקשרים שלהם לרוסיה או לברית המועצות. נראה שבניסיון קודם להעביר אותה כאזרחית פרו,  הדבר נכשל: מסמך פרואני רשמי משנת 2006 מציין כי בקשתה לאזרחות נדחתה בשל מרמה. לכן, לפי החוקרים, היא נרשמה מחדש עם דרכון רוסי.

אנשים רבים שפגשו אותה סיפרו כי אמה הפרואנית לקחה אותה לברית המועצות ב-1980 והשאירה אותה שם. היא ככל הנראה ניסתה בדרכים שונות להשיג דרכון מערב אירופי במהלך השנים. כמו כן, המחקר התבסס על התאמת נתונים ותמונות ממאגרי מידע שונים, לצד בדיקות שבוצעו בקוד פתוח. "מריה" לא השיבה לבקשות לתגובה בנושא מצד עיתון "הגרדיאן".

סוכנויות הביון של מוסקבה השתמשו בצורה לא חוקית במרגלים עוד מאז התקופה הסובייטית המוקדמת. לפעמים, אותם המרגלים היו נשארים לחיות תחת זהותם הבדויה כאמור במשך עשרות שנים. באופן מסורתי, לסוכנויות המודיעין המקומיות היה קשה מאוד לאתר מרגלים בלתי חוקיים מסוג זה, אבל בעולם הנוכחי, שבו יש נתונים ביומטריים, תוכנות לזיהוי פנים ואפשרויות חקירה בקוד פתוח, הדבר הפך לקשה יותר עבור רוסיה - שאמורה לדאוג לכך שמרגליה יישארו תחת הרדאר.