עדויות מהשבי הרוסי: "התייחסו אלינו גרוע יותר מלכלבים"

בריאיון ל-BBC מספר איידן אסלין, אזרח בריטי שהצטרף באפריל האחרון למאמץ המלחמתי של אוקראינה במריופול והפך לשבוי בידי הצבא הרוסי, על חמשת החודשים בהם הוחזק בתא קטן עם שלושה אנשים נוספים. בשבוע שעבר הוא שוחרר במסגרת עסקת חילופי שבויים, אחרי שבמשך כל הזמן הזה הוא כמעט ולא ראה אור יום - והוכה ללא הפסקה. "ידעתי שיש סבירות גבוהה שאמות"

השבויים הזרים ששוחררו בדרכם לסעודיה
השבויים הזרים ששוחררו בדרכם לסעודיה | צילום: רויטרס

איידן אסלין, אזרח בריטי שהוחזק בשבי הרוסי במשך חמישה חודשים, סיפר היום (ראשון) לעיתון ה-BBC כי סבל מיחס מחפיר, הכאות ועונשים כבדים, וכי התייחסו אליהם "גרוע יותר מלכלבים". אסלין התנדב לעזור לאוקראינים במלחמה נגד רוסיה ולחם בקרבות באזור מריופול באפריל האחרון. הוא הועמד למשפט על ידי מחוז דונייצק, מחוז בשטח אוקראינה שהכריזו על עצמם כעצמאיים ונפרדים מהמדינה בעקבות תמיכתם ברוסיה.

ביום רביעי האחרון הוא שוחרר במסגרת עסקת חילופי שבויים שנערכה בחסות המתווך, יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שנחשב מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בעת שנשפט, כך סיפר ל-BBC, נאמר לו כי הוא עומד בפני עונש מוות, ודקרו אותו בגבו. "ידעתי שיש סבירות גבוהה שאמות", הוא סיפר בריאיון ואמר שנשאל על ידי השובה הרוסי שלו אם הוא "מעוניין במוות מהיר או מוות יפה". כשענה אסלין "מוות מהיר" השיב לו החייל הרוסי "יהיה לך מוות יפה, אני הולך לוודא את זה", כך סיפר אסלין.

שבויים אוקראינים יוצאים לחופשי, במסגרת עסקת חילופי השבויים בחסות סעודיה
שבויים אוקראינים יוצאים לחופשי, במסגרת עסקת חילופי השבויים בחסות סעודיה | צילום: רויטרס

בריאיון לאתר הבריטי סיפר אסלין על התנאים הקשים בהם הוחזק, כאשר הוא נאלץ לשהות עם עוד שלושה אסירים בתא עבור שני בני אדם, וישן על מזרון שורץ כינים. "לא יכולנו ללכת לשירותים, כי לא היו שירותים", סיפר אסלין, "השתמשנו בבקבוקים ריקים". בנוסף טען אסלין בריאיון כי במשך שלושה שבועות אכל לחם ומים בלבד.

לפי אסלין, הכו את האסירים במחנה השבויים הרוסי פעמים רבות, והוא עצמו נדקר בעת המאסר שלו והוכה עקב קעקועים פרו-אוקראינים שעל גופו. "האסירים היו חייבים לשיר את ההמנון הרוסי בכל בוקר, ואם הם לא שרו, היו עונשים. היו מכים אותם", סיפר ל-BBC. בנוסף, הוא הוכה באגרוף לאף לאחר שאמר בקול רם "בריטניה הגדולה".

השבויים הזרים ששוחררו בסעודיה
השבויים הזרים ששוחררו בסעודיה | צילום: רויטרס

ביום רביעי האחרון כאמור שוחררו כ-300 אנשים שהיו בשבי הרוסי במסגרת עסקת חילופי שבויים בחסות יורש העצר הסעודי מוחמד בין סאלאם. בין האסירים ששוחררו הרוב היו אוקראינים, ועשרה מהם היו בעלי אזרחות זרה שהגיעו במטוס לערב הסעודית, משם טסו לביתם. בנוסף שוחרר במסגרת העסקה מפקד אוקראיני שהוביל את ההתנגדות הממושכת במריופול מוקדם יותר השנה.

בתוך כך, הלחימה באוקראינה ממשיכה, כאשר בשבועות האחרונים החל נשיא רוסיה פוטין החל להתערב בצורה ישירה באסטרטגיית הלחימה של רוסיה במלחמתה באוקראינה, כך לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס". היום פיטר הנשיא את הגנרל דימיטרי בולגקוב, אחראי הלוגיסטיקה של צבא רוסיה במלחמה, וגורמים אמריקניים עלומי שם סיפרו כי פוטין דחה את בקשותיהם של מפקדיו לסגת מהעיר הדרומית חרסון, הצפונית לחצי האי קרים.

הפגנות באוקראינה נגד משאל העם של רוסיה
הפגנות באוקראינה נגד משאל העם של רוסיה | צילום: רויטרס

לטענת הגורמים האמריקניים, סירובו של פוטין לסגת מהעיר חרסון נובע מתוך רצון שלו, שלא להכיר בכשלונותיו במלחמה, וכך למעשה, להעניק "ניצחון" נוסף לאוקראינה תוך פחות מחודש. הגורמים הוסיפו כי הנסיגה מחרסון עשויה להפיק תועלת צבאית בעבור הכוחות הרוסיים בכך שתעבה את חזית הלחימה, תשמור על הציוד ותציל חיי לוחמים.

לדברי אותם גורמים, פוטין עודנו מקבל את המלצותיהם של הדרג הצבאי הבכיר, אם כי מעורבותו "מייצרת מתיחות" בין הצדדים. כמצוין בעיתון, המחלוקות סביב הנסיגה מהעיר חרסון - הן רק חילוקי הדעות "האחרונים" בין פוטין והדרג הצבאי, ברמיזה לכך שיש מתחים נוספים.