דיווח: עקב הפסדים בשטח - פוטין החל להתערב בהחלטות הצבאיות

לפי ה"ניו יורק טיימס", נשיא רוסיה החל לעסוק בצורה ישירה באסטרטגיית הלחימה של הצבא במלחמת באוקראינה, ואף דחה את בקשותיהם של מפקדיו לסגת מהעיר הדרומית חרסון. בה בעת, הרוסים החלו במשאל העם באזורים הכבושים, והאוקראינים חוששים שאם יסרבו לענות - החיילים הרוסים יתנכלו להם

הנשיא פוטין על רקע ההריסות בזפוריז'יה
הנשיא פוטין על רקע ההריסות בזפוריז'יה | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים החל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין החל להתערב בצורה ישירה באסטרטגיית הלחימה של רוסיה במלחמתה באוקראינה, כך דווח היום (שבת) ב"ניו יורק טיימס", שציטט גורמים אמריקניים עלומי שם. לדבריהם, הנשיא אף דחה את בקשותיהם של מפקדיו לסגת מהעיר הדרומית חרסון, הצפונית לחצי האי קרים.

לטענת הגורמים האמריקניים, סירובו של פוטין לסגת מהעיר חרסון נובע מתוך רצון שלו, שלא להכיר בכשלונותיו במלחמה, וכך למעשה, להעניק "ניצחון" נוסף לאוקראינה תוך פחות מחודש. הגורמים הוסיפו כי הנסיגה מחרסון עשויה להפיק תועלת צבאית בעבור הכוחות הרוסיים בכך שתעבה את חזית הלחימה, תשמור על הציוד ותציל חיי לוחמים.

משוריינים רוסיים נוסעים בעיר חרסון הדרומית
משוריינים רוסיים נוסעים בעיר חרסון הדרומית. 3 במרץ 2022 | צילום: רויטרס

יצוין כי חרסון היא העיר הגדולה הראשונה שנפלה בידי הרוסים בתחילת הפלישה, והיא נותרה הבירה המחוזית היחידה בשליטת מוסקבה. כיבושה מחדש על ידי אוקראינה יהיה להישג גדול עבור הנשיא זלנסקי ואוקראינה כולה. גורמים אמריקנים נוספים, שעל פי העיתון "תודרכו במידע מודיעיני רגיש" טענו כי פוטין לוקח על עצמו תפקיד משמעותי עוד יותר במלחמה עצמה - המלחמה הטקטית, ובתוך כך, הוא מוריד פקודות ישירות למפקדים בשטח.

לדברי אותם הגורמים, פוטין עודנו מקבל את המלצותיהם של הדרג הצבאי הבכיר, אם כי מעורבותו "מייצרת מתיחות" בין הצדדים. כמצוין בעיתון, המחלוקות סביב הנסיגה מהעיר חרסון - הן רק חילוקי הדעות "האחרונים" בין פוטין והדרג הצבאי, ברמיזה לכך שיש מתחים נוספים.

הפגנות באוקראינה נגד משאל העם של רוסיה
הפגנות באוקראינה נגד משאל העם של רוסיה | צילום: רויטרס

בימים האחרונים, אוקראינים תושבי השטחים שנכבשו על ידי רוסיה, סיפרו כי החיילים הרוסים החלו לעבור מדלת לדלת כדי לאסוף קולות למשאל העם, על הצטרפות מחוז דונצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה לרוסיה. "אתה צריך לענות מילולית והחייל מסמן את התשובה על הגיליון ושומר אותה", אמרה אישה תושבת אחת מהאזורים הלה לרשת הבריטית ה-BBC.

בתוך כך, בדרום חרסון עמדו שומרים רוסים עם קלפי באמצע העיר כדי לאסוף קולות של אנשים. ההצבעה מדלת לדלת היא למען "ביטחון", אמרו בתקשורת הממלכתית הרוסית. "הצבעה אישית תתקיים באופן בלעדי ב-27 בספטמבר", דווח. "בשאר הימים ההצבעה תתקיים בקהילות ומדלת לדלת". כמה מתושבי אותם השטחים סיפרו כי הם חוששים שאם יסרבו בפני החיילים ויגידו שהם אינם מעוניינים להסתפח לרוסיה, החיילים יתנכלו להם בעתיד.

משאל עם באזורים הכבושים, האוקראינים טוענים שהוא מכור מראש
משאל עם באזורים הכבושים, האוקראינים טוענים שהוא מכור מראש | צילום: רויטרס

כזכור, ביום רביעי האחרון הכריז פוטין על גיוס חלקי של מאות אלפי איש, משירות המילואים והכשירים לגיוס, לטובת המלחמה מול אוקראינה. פוטין הכריז על כך בנאום שנשא לאומה מלשכתו, ובו איים על המערב, ש"עבר את הגבול בתוקפנות שלו כלפי רוסיה", ורמז כי בכוונתו להשתמש בנשק לא-קונבציונלי: "יש לנו הרבה נשקים להגיב - זה לא בלוף. נשתמש בכל המשאבים שיש לנו כדי להגן על אנשינו".

היום, סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב, הכחיש את הדברים הללו וטען כי "רוסיה אינה מאיימת על אף מדינה בנשק גרעיני". עם זאת, הוא הזהיר את ארה"ב ואת מדינות המערב מפני "הסכנות של התערבות מערבית במבצע הצבאי המיוחד של רוסיה באוקראינה. אנחנו קוראים לממשל האמריקני להימנע ממצב שעלול להוביל להתנגשות צבאית ישירה עם רוסיה".

"עימות גלוי עם ארה"ב ונאט"ו, שעלול להפוך להתנגשות צבאית ישירה, איננו האינטרס שלנו", הדגיש ריאבקוב, שאת יחסי רוסיה-אמריקאים כ"מצערים" וטען שהם "כמעט ולא קיימים, בדומה לרגעים הגרועים ביותר של המלחמה הקרה".

תור של מכוניות בגבול רוסיה פינלנד, גברים מועמדים לגיוס בורחים מהמדינה
תור של מכוניות בגבול רוסיה פינלנד, גברים מועמדים לגיוס בורחים מהמדינה | צילום: רויטרס

במקביל, בימים האחרונים, הורגשה תנועה ערה בגבולות רוסיה עם פינלנד וגיאורגיה, בשעה שאנשים רבים מנסים להימלט מהמדינה לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הכריז על גיוס חלקי של חיילים. בישראל צופים גל עלייה של יהודי רוסיה. בקרמלין כמובן מכחישים את הדברים, כאשר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר לכתבים שהשמועות על בריחה המונית הן מוגזמות.

בעקבות כך, בישראל גיבשו בשבועות האחרונים תוכנית לחילוצם של יהודי רוסיה וגם נערכו לאפשרות של החמרה במצב במדינה. התוכנית גובשה עוד לפני הודעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס חלקי לצבא, אך כעת הדחיפות גוברת.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209222214' autoplay='0' credit='' desc='בעקבות המלחמה: התוכנית לחילוץ יהודים מרוסיה' poster='' kid='1_dp5e7pd7' duration='']

לפי התוכנית, שגובשה במשרד העלייה, החוץ וראש הממשלה - ישראל תגדיל את כמות הטיסות מרוסיה וממדינות סמוכות לה. בנוסף, ישנה היערכות לתרחיש קיצון, שבו ייסגר הקו האווירי בין מוסקבה לתל אביב, ויקום מעבר יבשתי דרך ליטא ופינלנד. עוד לפי התכנית, במידה וזרם התנועה מרוסיה יגדל משמעותית, תתבצע הסבה של טיסות מנתב"ג לנמל התעופה רמון.

בנוסף לחילוץ עצמו, בישראל מנסים גם לפתור את הבעיה הפיננסית של אלו המתכוונים לעלות מרוסיה. במדינתו של פוטין לא מאפשרים להוציא סכומים משמעותיים מהמדינה, מה שעלול לייצר קושי כלכלי. בישראל חושבים על אפשרויות שהמפקח על הבנקים יבחן, כמו העברת כספים ופתיחת קרן הלוואות.