שנה לבחירות בארה"ב: מי יתמודד מול טראמפ – ואיך מתבצעת השיטה?

בחודש יוני יוכרז המועמד הדמוקרטי שינסה לגבור על הנשיא המכהן. בין המועמדים: סגנו של אובמה והסנאטורית שממנה חוששים בוול סטריט. מי נחשב לפייבוריט - ומהי הדרך שיצטרכו לעבור המתמודדים?

זמן צפייה: 03:12

הבחירות לנשיאות ארצות הברית יתקיימו בדיוק בעוד שנה והמרוץ לבחירת המועמד הדמוקרטי שינסה להיכנס לנעליו של דונלד טראמפ בבית הלבן, נמצא בעיצומו. לקראת השנה העמוסה שבדרך הכנו לכם את המדריך המלא לבחירות: מי יכול לאיים על המשך כהונת טראמפ, מתי יתחילו הפריימריז הדמוקרטיים - ואיך פועלת השיטה?

בארצות הברית כהונת הנשיא מוגבלת לשתי קדנציות המתפרסות על פני שמונה שנים, ולכן כאשר ברק אובמה סיים את תפקידו ב-2016, והילרי קלינטון הפסידה לטראמפ - נותרה המפלגה הדמוקרטית ללא מנהיג. החל מפברואר האחרון, מספר חסר תקדים של חברי מפלגה בכירים יותר ופחות, הכריזו על התמודדותם על משבצת המועמד הדמוקרטי, כשבשיא – בטרם חלקם הספיקו לנשור – עמד מספר המתמודדים על 26. כיום לאחר שכמה מתמודדים פרשו, 17 דמוקרטים עוד מתחרים על הכרטיס – מספר שעתיד להצטמצם משמעותית עם תחילת הבחירות המקדימות.

כתבות נוספות בנושא:

"דיפלומט בכיר: טראמפ התנה סיוע כלכלי בחקירת בנו של ביידן"

וורן על התנהלות ישראל בשטחים: הפסקת סיוע כלכלי עומדת על הפרק

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס: "בישראל יש ממשלה ימנית גזענית"

טראמפ בכנס בחירות בפלורידה
טראמפ בכנס בחירות בפלורידה | צילום: רויטרס

מבחירות מקדימות ועד כינוס המפלגה: הדרך לבחירת המועמד הדמוקרטי

ביוני 2020 ייערך כנס המפלגה, שבו יוכרזו המועמד או המועמדת שיתמודדו בבחירות הכלליות בחודש נובמבר, אך הדרך לבחירת המועמד עוד ארוכה ובעיקר מסובכת – גם לבוחר האמריקני. בשלב הראשון, יתקיימו בחירות מקדימות בכל אחת מ-50 המדינות, כאשר ישנן שתי שיטות לקביעת המועמד. במרבית המדינות מתקיימים פריימריז, בחלקן הבחירה סגורה למתפקדי המפלגה בלבד, ובאחרות כל אזרח יכול להגיע לקלפי ולהצביע.

שיטה נוספת המתקיימת בעשר מדינות בלבד, היא אסיפות הבחירה. במדינות שנוהגות בשיטה זו נקבע תאריך שבו מתקיימת האסיפה, אז כל המתפקדים מתאספים ודנים במועמדים השונים. בתום ערב של דיונים, תעמולה ושכנוע – מצביעים המתפקדים בהרמת יד עבור המתמודד המועדף עליהם, ולעיתים אף מתקבצים בפינת החדר בקבוצות ויוצרים מפת הצבעה ויזואלית.

אליזבת וורן, ג'ו ביידן וברני סנדרס
אליזבת וורן, ג'ו ביידן וברני סנדרס | צילום: רויטרס

הבחירות המקדימות אינן ישירות – הן בשיטת הפריימריז והן באסיפות הבחירה, וכל בוחר נותן את קולו לבחירת אחד מתוך כ-4,000 צירי מפלגה, שיצביעו בעצמם עבור אחד המתמודדים. צירי המפלגה לרוב מצהירים מראש על המועמד שבו הם תומכים, וכך המצביעים יודעים עבור מי להצביע. מתמודד שזוכה במחצית מקולות הצירים לפחות – יוכרז כמועמד המפלגה בכנס בחודש יוני. לעיתים מתמודד אחד זוכה במחצית מקולות הצירים עוד בטרם מתקיימים ימי הפריימריז והאסיפות, ובמקרה בו המועמדים המפסידים לא פורשים מהמרוץ – תמשיך הבחירה להתקיים, באופן סמלי בלבד.

נוסף על צירי המפלגה הנבחרים, נכנסים לתהליך הבחירה גם "סופר צירים" – כ-700 בכירי מפלגה, דמויות מפתח, מושלים ונשיאים לשעבר, שאינם נבחרים על ידי הציבור ואינם נדרשים להצהיר מראש על תמיכתם באחד המועמדים. שיטה זו הפכה לשנויה במחלוקת בשנים האחרונות, ורבים מתומכי המפלגה מבקשים לשנותה.

ג'ו ביידן בפסטיבל הקיץ באיווה
ג'ו ביידן בפסטיבל הקיץ באיווה | צילום: רויטרס

הדרך לנשיאות עוברת בפסטיבל

בחודש פברואר יחלו הבחירות המקדימות: אסיפת הבחירה הראשונה תתקיים באופן מסורתי באיווה והפריימריז הראשונים בניו המפשייר. הבחירות במדינות אלו מסמנות את הכניסה לישורת האחרונה של קמפיין הבחירות המקדימות, ולכן על אף גודלן הקטן יחסית של שתי המדינות, הן נחשבות למשמעותיות במיוחד. מספר הצירים שיבחרו במדינות אלו לא יכריע את הכף, אך המועמד שיזכה בהן יצבור מומנטום – ובכ-40% ממקרי העבר, המנצח במדינות אלה היה המועמד הסופי לנשיאות.

בשל חשיבותן, מתמודדים לנשיאות מבלים זמן רב מהקמפיין במדינות אלו. אחד האירועים המתוקשרים במיוחד בהקשר זה הוא הפסטיבל שמתקיים בבירת איווה – דה מוין, בכל קיץ, ובשנת בחירות הופך למגרש המשחקים של המתמודדים. על רקע האוכל המטוגן, מתקני הלונה פארק והתחרויות השונות, המועמדים מגיעים בקיץ לראות, להיראות ולשכנע מועמדים.

במהלך האירוע מוצבת במה עליה נואמים המתמודדים, ולה חשיבות רבה בשל הסיקור בתקשורת המקומית. כך למשל, בפסטיבל ב-2015, הגיעו כאלף איש להקשיב לנאומו של המועמד ברני סנדרס, שנחשב באותם ימים למתמודד שולי שסיכויו נמוכים מאוד. ההתלהבות לה זכה מהקהל בפסטיבל לצד סיקור האירוע, עזרו לסנאטור מוורמונט לצבור מומנטום – ויש המייחסים לנאום בפסטיבל את צמצום הפער של סנדרס מול קלינטון באסיפה שהתקיימה כחצי שנה לאחר מכן באיווה.

אליזבת וורן בפסטיבל הקיץ באיווה
אליזבת וורן בפסטיבל הקיץ באיווה | צילום: רויטרס

מסגן הנשיא לשעבר ועד ראש העיר הראשון מחוץ לארון: המועמדים המובילים בקרב הדמוקרטים

ג'ו ביידן

הפוליטיקאי הוותיק וסגנו של הנשיא לשעבר אובמה, נחשב למועמד המוביל עוד בטרם הכריז על התמודדותו. ביידן הוא מהפוליטיקאים הוותיקים במרוץ, אשר שירת בסנאט האמריקני מאז 1973. ביידן נחשב למועמד האהוב ביותר על הציבור הרחב ובעל סיכויי זכייה גבוהים – זאת על אף שהתמודד פעמיים על התפקיד בעבר, ופרש עוד לפני הפריימריז. בפעם הראשונה, ב-1988 נאלץ לפרוש בעקבות דיווחים על גניבת נאומים ועבודות אקדמיות בעת שהיה סטודנט למשפטים, ובפעם השנייה ב-2008 לאחר שזכה באחוז אחד מהקולות בלבד באסיפה באיווה.

בין ביידן לנשיא טראמפ קיימת יריבות מרה, במסגרתה אמר בעבר הראשון על הנשיא: "אילו היינו בתיכון הייתי מנצח אותו במכות". היריבות בין השניים הגיעה לשיא חדש כאשר חושף שחיתויות טען כי בשיחה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התנה טראמפ את המשך הסיוע הכלכלי לאוקראינה בחקירת סגן הנשיא לשעבר ובנו – עדות שהובילה לפתיחה בהליך הדחת הנשיא.

סגן נשיא ארה''ב לשעבר, ג'ו ביידן
סגן נשיא ארה''ב לשעבר, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

אליזבת וורן

הסנאטורית ממסצ'וסטס נחשבת לאחת המחוקקות החרוצות ביותר בבית הנבחרים, והמתנגדת הבולטת לקשר בין וול סטריט לפוליטיקה. בטרם נבחרה לסנאט ב-2013, שימשה וורן מרצה למשפטים, ובמקביל פעלה רבות בייעוץ כלכלי למחוקקים. בשנת 2008 מונתה לראש ועדת הפיקוח בקונגרס, שתפקידה היה לפקח על חוק שיקום הכלכלה האמריקנית לאחר המשבר הכלכלי העמוק שחל באותה שנה.

בשל מאמציה להחליש את כוחו של וול סטריט על מהלכי החקיקה בסנאט, הודיעו בחודש שעבר תורמים דמוקרטים מוול סטריט כי אם תיבחר – יתרמו לקמפיין טראמפ כדי להחליש את כוחה. עם זאת, וורן היא המועמדת היחידה, לצד ברני סנדרס, שהצהירה כי לא תקבל תרומות מארגונים גדולים, ותבסס את תקציב הקמפיין שלה על תרומות קטנות ופרטיות.

אליזבת וורן
אליזבת וורן | צילום: רויטרס

ברני סנדרס

הסנאטור היהודי מוורמונט הוא המחוקק העצמאי שכיהן את פרק הזמן הארוך ביותר בבית המחוקקים האמריקני. סנדרס, המגדיר עצמו סוציאליסט-דמוקרטי, מהווה את הסמן השמאלי של מערכת הבחירות – ושל הסנאט כולו.

סנדרס התמודד לראשונה לנשיאות ב-2016, אך הפסיד לבסוף לקלינטון. בתחילת הקמפיין, כאמור, נחשב סנדרס למועמד שוליים שהציג עמדות רדיקליות יחסית לעמדת המפלגה – מתמיכתו בביטוח בריאות חינמי לכל האזרחים, דרך סבסוד מלא של לימודים אקדמיים ועד המאבק להאטת ההתחממות הגלובלית. עם זאת, לאחרונה חל שינוי ניכר באופי המפלגה, ועמדותיו אומצו על ידי רבים מהדמוקרטים – ומרבית המתמודדים נגדו על משבצת המועמד.

ברני סנדרס, מועמד דמוקרטי לנשיאות ארצות הברית
ברני סנדרס, מועמד דמוקרטי לנשיאות ארצות הברית | צילום: גטיאימג'בנק/GettyImages

פיט בוטיג'ג'

ראש עיריית סאות בנד, אינדיאנה, עיר המונה כ-100 אלף תושבים במערב התיכון, הוא אחד המועמדים המפתיעים של סבב הבחירות הנוכחי. הרזומה של בוטיג'ג' מכיל שילובים מפתיעים: מלבד היותו ראש העיר והמתמודד הדמוקרטי הגאה הראשון, הוא מגיע מבית קתולי, ושירת כקצין בצבא האמריקני – תכונות המוערכות במיוחד דווקא בעיני הצד השמרני של המפה הפוליטית.

בוטיג'ג' בן ה-37 הוא המתמודד הצעיר ביותר במערכת הבחירות, ובולט במיוחד על רקע גילם המבוגר של שלושת הפוליטיקאים הוותיקים שמובילים עליו. בין העקרונות שמנסה ראש העיר הצעיר לקדם – ביטול השיטה האלקטורלית ומעבר לשיטת הבחירה הישירה, תמיכה בהתארגנויות עובדים ועיגון איסור אפליה על רקע להט"בי בחוק.

פיט בוטיג'ג'

בסופו של דבר, ללא קשר לזהות המועמד שיצליח להשיג את הכרטיס לקרב על הנשיאות מול טראמפ, אין ספק שהשנה הקרובה תהיה עמוסה בדרמות, שיתנקזו ליום המכריע - 3 בנובמבר 2020 - כשמיליוני אמריקנים יכריעו כיצד יראו ארבע השנים הבאות.