ראיסי על המהומות: "מותה של אמיני עצוב - אך לא נקבל כאוס"

נשיא איראן התראיין לערוץ טלוויזיה ממלכתי וניסה להרגיע את רוחות המחאה המשתוללות ברפובליקה האיסלאמית בעקבות מותה של הצעירה שהוכתה ומתה לאחר שלא עטתה חיג'אב כהלכה. "הקו האדום של הממשלה הוא ביטחון האנשים, אסור להפריע לשלוות האזרחים בהצתת מהומות"

מחאות נגד ראיסי מחוץ לבניין האו"ם
מחאות נגד ראיסי מחוץ לבניין האו"ם | צילום: רויטרס

נשיא איראן, אברהים ראיסי, התראיין אתמול (רביעי) לערוץ טלוויזיה מדיני ואמר כי המוות של הצעירה מהסא אמיני "העציב את כולם", אך הוסיף כי לא יסכים לקבל "כאוס" ברחובות, כהגדרתו. ראיסי גיבה את כוחות הביטחון שמתעמתים עם המפגינים בשבועיים האחרונים לאחר מותה של אמיני ואמר "הקו האדום של הממשלה הוא ביטחון האנשים, אסור להפריע לשלוות האזרחים בהצתת מהומות", כך אמר ראיסי בריאיון.

דבריו של הנשיא נאמרו על רקע המחאות האלימות שנערכות מזה שבועיים ברפובליקה האיסלאמית, שהוצתו בעקבות מותה של אמיני, צעירה בת 22 שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית על שלא עטתה חיג'אב כהלכה, ומתה מפצעיה זמן קצר לאחר מכן. המקרה הוציא את הצעירים לרחובות למה שנקרא בהתחלה "מחאת החיג'אב", אולם ההפגנות הפכו מהר מאוד לקריאה ברורה להחליף את משטר האייתוללות באיראן.

Whatsapp Image 2022 09 27 At 1
הפגנה נגד המשטר האיראני באירביל, עיראק | צילום: רויטרס

עד כה דווח על מעל 70 הרוגים בעימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון באיראן, כאשר המשטר ממשיך לקרוא לאירוע "תסיסה", ומנסה לבלום את התפשטות המחאות בין היתר דרך חסימת גישה לאינטרנט באזורים נרחבים במדינה על מנת למנוע הפצה של סרטונים מההפגנות ברשתות החברתיות.

סרטונים שפורסמו ורצים ברשתות מראים עימותים אלימים בין כוחות הביטחון והמפגינים, כשכוחות הביטחון לא מהססים להשתמש בירי חי לעבר מפגינים, ואלו מצידם - מיידים לעברם אבנים, ואף מציתים את רכביהם. מאות מפגינים מתכנסים מידי יום כשהם צועקים: "אישה, חיים, חופש" וסיסמאות נוספות בגנות ההנגה האיראנית והמנהיג העליון עלי חמינאי. כמו כן, סרטונים של נשים שגוזרות את שיערן וכאלה ששורפות כיסויי ראשן ממשיכים להתפרסם ברשת.