ביידן באו"ם: "אסור לשכוח את 7.10. הגיע הזמן לסיים את המלחמה"

בפעם האחרונה כנשיא ארה"ב, על רקע ההסלמה במזרח התיכון והמלחמה הנמשכת באוקראינה, ביידן נאם בפני העצרת ה-79 של האו"ם, שנפתחה בניו יורק. בהתייחסות למו"מ בין ישראל לחמאס, אמר: "החטופים עוברים גיהנום, יש לממש את המגעים לעסקה ולהחזיר אותם הביתה. אסור לשכוח את זוועות 7 באוקטובר". על איראן: "חייבים לוודא שלעולם לא יהיה לה נשק גרעיני"

זמן צפייה: 03:10

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם היום (שלישי) בפעם האחרונה כמנהיג העולם החופשי בפני העצרת הכללית של האו"ם, שנפתחה בניו יורק בפעם ה-79 ברקע שלל אתגרים גלובליים, והתייחס לחזונו עבור עתידה של ארצות הברית, למשבר האקלים, למלחמה באוקראינה, המלחמה ברצועת עזה - וההסלמה במערכה בין ישראל לחיזבאללה.

במהלך הנאום, אחד האחרונים שלו בכלל על הבמה הבינלאומית בטרם יעזוב את תפקידו בחודש ינואר הקרוב, הנשיא ביידן התייחס בהרחבה למתיחות הנמשכת במזרח התיכון, ולמתקפת הטרור שהביאה לפתיחת המלחמה ברצועת עזה. "למדינות העולם אסור להתעלם מהזוועות שבוצעו ב-7 באוקטובר", אמר, ופירט: "מחבלי חמאס פלשו לישראל ושחטו 1200 אנשים, ביניהם אנשים שרקדו במסיבה, וביצעו מעשי אונס ואלימות מינית. אני פגשתי משפחות חטופים והן עוברות סבל בלתי יתואר".

ביידן קרא לסיום המלחמה ברצועה, והוסיף בהתייחסות למו"מ התקוע בין ישראל לחמאס: "חטופים חפים משפע עוברים גיהנום. הגיע הזמן לממש את המגעים לעסקת הפסקת אש שתחזיר אותם לבתיהם". עוד אמר: "גם תושבי עזה עוברים גיהנום, בגלל החלטת חמאס ולא בגלל משהו שהם ביקשו. אני קורא להפסקת אש והחזרת החטופים, ואני קורא למועצת הביטחון לקדם את העסקה".

הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום
צילום: רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום
צילום: רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום
צילום: רויטרס

בנוגע לחזית הצפונית, הוסיף: "ב-7 באוקטובר מנענו מלחמה נרחבת, אחרי שחיזבאללה ניסה להיכנס למערכה ולתקוף את ישראל. עד היום החזית הזו פתוחה, וחיזבאללה ממשיך לירות על ישראל וליצור בעיית פליטים בשני הצדדים. אנחנו מאמינים בפתרון דיפלומטי שיחזיר את התושבים לבתיהם - ועדיין ניתן להשיג אותו".

"איראן היא המקור של המתיחות במזרח התיכון, אנחנו נמנע ממנה לממש את יעדה - לבצע עוד מתקפת 7 באקוטובר", הכריז ביידן בהמשך, "כולנו חייבים לעבוד ביחד כדי לוודא שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני".

הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום
צילום: רויטרס

ברגע אישי יותר בנאום, הנשיא האמריקני התייחס להחלטתו שלא לרוץ לכהונה נוספת בבית הלבן. "להיות נשיא זה הכבוד של חיי, אבל החלטתי שהגיע הזמן שדור חדש יוביל. יש דברים חשובים יותר מלהשאר בעמדת כוח", אמר, "אנחנו כאן כדי לשרת את האנשים, לא להפך".

לסיום ביידן סיכם את הקריירה הציברות הארוכה שלו, שנמשכה כ-50 שנים, וקרא לאחדות עולמית: "ראיתי את סיום האפרטהייד ואת נפילת חומת ברלין, ככה נראה שינוי ואנחנו צריכים להוביל עוד שינויים כאלו ברחבי העולם. הכוח של האנשים הוא זה שמשאיר אותי אופטימי. לכל גיל יש את האתגרים שלו, ראיתי זאת כשהייתי צעיר ואני רואה זאת עכשיו - אנחנו חזקים יותר כשאנחנו ביחד, וחלשים יותר כשאנחנו לבד. אין דבר כזה 'בלתי אפשרי', כפי שאמר נלסון מנדלה. בואו נעבוד ביחד כדי לקדם את השלום".

הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום
צילום: רויטרס

בתגובה לנאום הנשיא, שגריר ישראל לאו"ם דני דנון מסר: "אנו מעריכים את התמיכה של ארה״ב בישראל בשעה זו בה אנחנו נלחמים מול כוחות הרשע. מהלך דיפלומטי תמיד עדיף על עימות אך לאחר שנה בה החטופים נמקים במנהרות ותושבי הצפון לא יכולים לשוב לבתיהם אנו נחושים להשיב את הבטחון לאזרחינו בכל דרך אפשרית".

Whatsapp Image 2024 09 24 At 1
צילום: רויטרס

לאחר הנשיא ביידן, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נשא נאום בו תקף את ישראל, וחזר על השוואתו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לצורר הנאצי אדולף היטלר, אותה כבר השמיע במספר הזדמנויות מאז החלה המלחמה. "צריך לעצור את רשת הפשעים של נתניהו – כמו שעצרו את היטלר", אמר ארדואן.

בתגובה לנאומו של הנשיא הטורקי, מהשגריר דנון נמסר: "יש מחבלים שחוטפים אזרחים למנהרות בעזה, יש מחבלים שיורים טילים מלבנון ויש את ארדואן שמגיע כל שנה לאו"ם ומפיץ שנאה טהורה נגד מדינת ישראל. ארדואן הוא מחבל בחליפה. אולי כדאי שנזכיר לו את הפעולות של טורקיה מול טרור קיצוני".

נשיא טורקיה ר'גפ טאיפ ארדואן, באו"ם
נשיא טורקיה ר'גפ טאיפ ארדואן, באו"ם | צילום: רויטרס
דני דנון במהלך נאום הנשיא ג'ו ביידן
דני דנון במהלך נאום הנשיא ג'ו ביידן

בפתח העצרת, נאם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שהתייחס למלחמות ברצועת עזה, אוקראינה וסודאן. גוטרש טען כי ממשלות רבות וארגונים אחרים חשים כי הם יכולים לצאת למלחמות מבלי לשלם על כך מחיר. "הם יכולים לערער על החוק הבינלאומי, להפר את אמנת האו"ם, לפלוש למדינות אחרות, להרוס חברות שלמות או פשוט להתעלם לחלוטין משלומם של אנשים אחרים - ושום דבר לא יקרה להם בעקבות זאת", אמר המזכ"ל.

"רמת הפטור מאחריות בעולם בלתי ניתנת להגנה מבחינה פוליטית ובלתי ניתנת להצדקה מבחינה מוסרית", המשיך גוטרש, שהוסיף בהתייחסות ישירה למלחמה במזרח התיכון: "לבנון על סף פיצוץ, אנשי לבנון, אנשי ישראל ואנשי העולם כולו לא יכולים להרשות לכך שלבנון תהפוך לרצועת עזה נוספת".

"אזרחים הם אלו שמשלמים את המחיר, מספר המתים עולה, חיים וקהילות מתפרקות", הוסיף המזכ"ל, שקרא למדינות המעורבות בסכסוכים להתקדם לשלום צודק, על בסיס אמנת האו"ם והחוק הבינלאומי. לסיום, הוסיף בטון קודר: "סכסוכים גאו-פוליטיים הולכים ומעמיקים, הכוכב ממשיך להתחמם, מלחמות ממשיכות לפרוץ ללא כל סימן לסיום, ונשק גרעיני ונשק חדש מטילים צל כבד. אנחנו מתקדמים לעבר מצב שלא ניתן לדמיין, חבית נפץ מאיימת להתפוצץ על העולם".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נואם בפני העצרת הכללית, היום
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נואם בפני העצרת הכללית, היום | צילום: רויטרס
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נואם בפני העצרת הכללית, היום
צילום: רויטרס
העצרת הכללית של האו"ם, היום
העצרת הכללית של האו"ם, היום | צילום: רויטרס

העצרת הכללית של האו"ם מושכת אליה בכל שנה את מנהיגי מדינות העולם, שנפגשים בניו יורק. ראש הממשלה נתניהו תכנן לנאום בפני העצרת ביום שישי בשעה 16:00 (שעון ישראל), אך בעקבות התלהטות הגזרה הצפונית ייתכן כי נסיעתו לא תצא לפועל. בלשכת ראש הממשלה נשקלת כעת האפשרות כי נתניהו יטוס לזמן קצר יותר משתוכנן תחילה, או ששר החוץ ישראל כ"ץ ייצא במקומו כנציג ישראל.

אם נתניהו בכל זאת יטוס לארצות הברית הוא לא צפוי להיפגש עם ביידן, והוא יגיע לניו יורק לאחר שהנשיא כבר יעזוב את העיר. מקורבים לראש הממשלה מבהירים כי הוא נחוש לנאום בפני העצרת הכללית, ואין בכוונתו לבטל את הטיסה חרף התלהטות החזית הצפונית והעובדה כי דחיית הגעתו לניו יורק לא תפאשר לו להיפגש עם מנהיגים משמעותיים, שכבר לא ינכחו בעיר ביום שישי.