לילה שלישי של מהומות בצרפת: מאות נעצרו, מקרון יכנס ישיבת חירום

הנשיא הורה על כינוס ישיבת ממשלה מיוחדת, לאחר שיותר מ-650 איש נעצרו ברחבי המדינה, במהלך המחאה שהוצתה בעקבות הריגתו של נער בן 17 ממוצא אלג'יראי-מרוקאי ע"י שוטר שירה בו בכביש. המוחים ירו זיקוקים אל עבר השוטרים, הציתו בנק בפריז, ונשאו שלטים בהם נכתב "נקמה לנאהל" ו"המשטרה הורגת"

זמן צפייה: 01:29

יותר מ-650 איש נעצרו ברחבי צרפת הלילה (שישי) בעימותים הסוערים שפקדו את המדינה, בעקבות המקרה בו שוטר ירה למוות בנער בן 17. שירותי התחבורה הציבורית הושבתו בעקבות המחאה, כאשר שרי הממשלה התבקשו לדחות נסיעות לא דחופות ולהישאר בפריז, והנשיא עמנואל מקרון הודיע כי יכנס ישיבת חירום.

יותר מ-200 מעצרים בוצעו בעיר פריז בלבד. עיקר העימותים נרשמו בפרבר הפריזאי נאנטר - שם נהרג הנער נאהל מספר ימים קודם לכן, כשמפגינים הציתו בנק במקום. גם במרסיי ההפגנות הפכו לאלימות, כשהמוחים ירו זיקוקים אל עבר שוטרים. המתפרעים נשאו שלטים שעליהם כתוב "נקמה לנאהל" ו"המשטרה הורגת". ההפגנות מאופינות באלימות והצתה של מבני ציבור.

מוחים נושאים שלט עליו כתוב המשטרה הורגת'' | צילום: רויטרס

המחאות פרצו ביום שלישי, לאחר שנער בן 17 ממוצא אליג'ראי-מרוקאי נורה למוות על ידי שוטר, בטענה שניסה לברוח בעת בדיקה משטרתית. השוטר טוען ש"חש מאוים", אך לפי עדויות, השוטר אמר לצעיר שניות לפני הירי הקטלני: "אירה לך בראש". עוברי אורח שהיו עדים לאירוע תיארו אותו כ"הוצאה להורג", ותיעודים רבים של המקרה נפוצו ברשתות החברתיות. במשטרת פריז טוענים כי הירי בוצע לאחר שהקורבן ניסה להתנגש בשוטרים עם רכבו. השוטר נחקר ושוהה במעצר.

שוטרים מגיעים להפגנות הגדולות בננטר | צילום: רויטרס

בזמן המהומות אמש, הנשיא מקרון תועד מבלה בהופעה של הזמר אלטון ג'ון עם אשתו, והדבר עורר סערה ברשתות החברתיות.

זו לא הפעם הראשונה שפורצת מחאה אלימה בקרב קהילת המהגרים הצרפתית. ב-2005, רציחתם של שני נערים מתבגרים על ידי המשטרה הובילה למחאה שארכה כשלושה שבועות, והוגדרה על ידי הממשלה הצרפתית כ"מצב חירום". המהגרים הצרפתית הצעירים זועמים על האלימות המשטרתית המופנית כלפיהם - מחקר משנת 2017 על ידי ארגון זכויות אדם במדינה, מצא כי לצעירים ערבים או אפריקנים יש סיכוי גבוה פי 20 להיעצר על ידי המשטרה לעומת בני גילם. ההערכה היא שההפגנות ימשכו גם בלילות הקרובים.