פוטין: השלום ברמת הגולן הוא מטרה משותפת של רוסיה וארה"ב

בתום פגישתו עם טראמפ, התייחס הנשיא הרוסי למצב בסוריה ואמר כי "המצב צריך לחזור להיות לפי הסכם הפרדת הכוחות מ-1974", והוסיף ש"טראמפ שם דגש מיוחד על ביטחון ישראל"

טראמפ ופוטין
טראמפ ופוטין | צילום: רויטרס, Getty Images

פסגת הלסינקי: בתום הפגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, התייחס היום (שני) פוטין למצב בסוריה ולנוכחות האיראנית במזרח התיכון, ואמר כי "השלום ברמת הגולן הוא מטרה משותפת של רוסיה וארה"ב. עוד הוסיף כי "המצב ברמת הגולן צריך לחזור להיות בהתאם לעקרונות שעליהם התחייבו שני הצדדים בהסכם הפרדת הכוחות משנת 1974", וכי "אם נצליח לפתור את המצב ברמה זה יסייע ליציבות ישראל".

פוטין, שהתייחס לישראל באופן מפורש, אמר כי "הנשיא טראמפ שם דגש מיוחד על ביטחון ישראל". טראמפ, שדיבר אחריו אמר כי "שני המנהיגים דיברו עם רה"מ נתניהו ואנחנו רוצים לעזור מאוד לישראל". עוד הוסיף כי "העבודה עם ישראל היא דבר נהדר" וכי "ביטחון עבור ישראל הוא משהו ששנינו רוצים ליישם".

הנשיא הרוסי התייחס ליחסים עם ארצות הברית, ואמר כי "המלחמה הקרה היא דבר העבר. היום שתי המדינות עומדות בפני אתגרים חדשים. נוכל להתמודד איתם רק בעזרת השותפים שלנו". עוד הוסיף כי "חיוני לשני הצדדים לחזור ליחסים טובים. השיחות שהתקיימו היום מוכיחות את הרצון המשותף לשקם את האמון בין המדינות". פוטין ציין כי "בשלו התנאים לשיתוף פעולה בנושא הסורי", וכי "סוריה יכולה להיות הדוגמה הראשונה לשיתוף פעולה אמריקני-רוסי".

נשיא ארה
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין לפני מסיבת העיתונאים המשותפת | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני אמר כי "הדיאלוג עם פוטין היה פורה מאוד והוא חשוב לכולנו". טראמפ הוסיף כי "חוסר ההסכמה בינינו ידוע", וכי "אפילו בזמן המלחמה הקרה שתי המדינות שמרו על הדיאלוג ביניהן". טראמפ אמר כי "הדיאלוג בין שתי המדינות יבסס סיכוי משמעותי לשלום וביטחון עולמי".

פוטין התייחס לתוכן המפגש בין שני המנהיגים ואמר כי "לא הסכמנו בכל הסוגיות שבהן דנו". על החשד למעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016, אמר פוטין כי "רוסיה מעולם לא התערבה בבחירות". גם טראמפ שדיבר אחריו אמר כי "לא הייתה התערבות רוסית", ופוטין הוסיף כי "אין לכם (לאמריקנים) עובדה אחת שמוכיחה שהייתה התערבות". טראמפ נשאל ע"י אחד הכתבים למי הוא מאמין - לפוטין שמכחיש את ההתערבות או לסוכנות המודיעין האמריקנית?. טראמפ אמר כי "יש לי ביטחון רב בשירותי הביטחון, אך פוטין היה נחרץ מאוד בהכחשתו".

טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין עם איראן לפני כחודשיים, אמר כי במהלך הפגישה "הדגשתי בפני פוטין את החשיבות בלחץ על איראן". הנשיא האמריקני התייחס לנושא הגרעין ואמר כי הוא "משוכנע שפוטין ורוסיה רוצה להוביל לסיום הבעיה הגרעינית בעולם". הנשיא הוסיף כי "המפגש היום הוא התחלה של תהליך ארוך ודיאלוג חזק עם רוסיה". הנשיא הוסיף כי "הוא ופוטין ייפגשו בעתיד פעמים רבות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לאחר הפגישה כי הוא "מברך על המחויבות העמוקה של ארה"ב והנשיא טראמפ לביטחון ישראל, כפי שבאו לידי ביטוי בפגישתם של הנשיא טראמפ והנשיא פוטין. הידידות בין ישראל לארה"ב מעולם לא הייתה איתנה יותר". עוד מסר כי הוא "מעריך מאוד את התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה ואת העמדה הברורה שהביע הנשיא פוטין על הצורך בקיום הסכמי ההפרדה בין ישראל לסוריה מ-1974".

טראמפ ופוטין בפגישתם בהלסינקי
טראמפ ופוטין בפגישתם בהלסינקי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, בפתח פגישתם הרשמית הראשונה, אמר טראמפ כי "לא היו לנו יחסים טובים בשנים האחרונות וזו הזדמנות לתקן אותם". טראמפ הוסיף: "יש לנו הזדמנויות אדירות יחד".

"לא הסתדרנו במשך שנים", הוסיף טראמפ בפתח הפסגה בהלסינקי, בירת פינלנד, "להסתדר זה עם זה, זה לא דבר רע. העולם רוצה לראות אותנו מסתדרים". טראמפ עוד ציין כי הוא מעוניין לשוחח עם מקבילו על שלל נושאים, כולל "חברנו המשותף נשיא סין שי", ובירך את פוטין על אירוח המונדיאל.

הנשיא פוטין, מצדו, אמר כי "יש הרבה סוגיות בעולם, זה הזמן לדבר על היחסים שלנו ועל סוגיות רב-לאומיות מורכבות בעולם". לפני שנכנסו לפגישה בארבע עיניים שצפויה להימשך כשעה וחצי, השניים לחצו ידיים למשך כשלוש שניות.

נפגשים גם כעת. ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישה בנובמבר 2017 (רויטרס)
נפגשים גם כעת. ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישה בנובמבר 2017 (רויטרס) | צילום: רויטרס

הפגישה בין שני המנהיגים נערכה ללא רשמים שיכתבו פרוטוקול. מדובר באותה המתכונת שהייתה לטראמפ בפגישתו עם שליט קוריאה הצפונית, קים ז'ונג און. לאחר הפגישה האישית, במהלכה דנו השניים גם במצב בסוריה ובנוכחות האיראנית באזור, ובהמשך צפיה להתקיים פגישה עם צוות מורחב.

דובר הקרמלין מסר מוקדם יותר היום כי הדיונים בין שני המנהיגים בנוגע לסוריה "יהיו קשים", בהינתן העמדה האמריקנית בנוגע לאיראן ולמעורבותה של טהראן, המקורבת לשלטון במוסקבה, בלחימה בסוריה. הדובר דמיטרי פסקוב הוסיף כי הוא מקווה שפסגת הלסינקי תייצג שלב חיובי בהתמודדות עם מה שהגדיר כמשבר נוכחי ביחסים בין מוסקבה לוושינגטון, וציין גם כי הגדלת תקציב נאט"ו, כפי שדרש טראמפ מעמיתיו בברית הצבאית, "תכריח את רוסיה לשמור על דריכות".

טראמפ, מצדו, פרסם גם שורת ציוצים שעות ספורות לפני הפגישה, וטען כי "היחסים שלנו עם רוסיה מעולם לא היו גרועים יותר, הודות לשנים של טיפשות אמריקנית, וכעת - ציד המכשפות!", בהתייחסות לחקירה בנוגע לקשרים של אנשי הקמפיין שלו עם גורמים בקרמלין. מוקדם יותר טען טראמפ בריאיון כי הוא מגיע לפגישה "עם ציפיות נמוכות".

במדינות רבות, ביניהן ישראל, עקבו בדריכות אחרי המפגש בעיקר בגלל הציפייה לפריצת דרך בנושא הסורי-איראני. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף שוחח עם הנשיא האמריקני טרם הפסגה.

במסיבת עיתונאים שערך בפסגת נאט"ו בשבוע שעבר טען טראמפ כי פגישתו עם פוטין תהיה "הקלה ביותר במסעי לאירופה". הנשיא האמריקני נשאל אם פוטין הוא איום, וענה: "אני לא רוצה שיהיה כזה, וזו הסיבה לקיומה של נאט"ו". בהמשך הרחיב טראמפ לגבי יחסיו עם מקבילו הרוסי: "פוטין לא אויב שלי, הוא מתחרה. אני מקווה שיום אחד הוא יהיה חבר. אני עדיין לא מכיר אותו כל כך טוב".

בתוך כך, כ-2,500 בני אדם הפגינו אתמול בהלסינקי נגד טראמפ ופוטין. המפגינים נשאו שלטים עם הכיתובים "עשו את זכויות האדם נהדרות שוב", "עשו שלום, לא מלחמה" ו"פליטים מתקבלים בברכה". חלק מהמפגינים אף הניפו דגלי גאווה כדי למחות על מה שהם מכנים חוקים וגישה הומופוביים ברוסיה.