ביפן נערכים למלחמה בקוריאה: "מעבירים סוללות לעמדות ספציפיות"

השבוע דווח כי טוקיו מעבירה את טילי הפטריוט שלה לעמדות חדשות, כחלק מהיערכות לקראת מתקפה על האי גואם. בריאיון ל"שישי" סיפרה כתבת CNN בטוקיו על המתח ברחוב לאור הצעדים החריגים: "אנשים בוחנים את מעשי הממשלה". נשיא סין קורא לצדדים להפגין איפוק

סוללת "פטריוט" להגנה מירי טילים שהוצבה במרכז טוקיו, יפן
סוללת "פטריוט" להגנה מירי טילים שהוצבה במרכז טוקיו, יפן | צילום: רויטרס

המתיחות בחצי האי הקוריאני: כשברקע המהלומות ההולכות ומחריפות בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית, גם ביפן נערכים למצב שבו העימות המילולי יהפוך לעימות של ממש. השבוע דווח, כי הממשלה היפנית הציבה מערכת טילי פטריוט מסוג 'פאק 3', על מנת להיערך למתקפה.

"בעודנו מדברים, מעביר משרד ההגנה היפני את המערכות, שמטרתן ליירט כל דבר שיתקרב ליפן", כך אמרה אתמול (שישי) כתבת CNN בטוקיו, קיאנג להא, בריאיון ל"שישי", "הימצאותן במרכז טוקיו אינו דבר חריג, אך כעת מעבירים אותן לעמדות ספציפיות שקוריאה הצפונית נקבה בשמותיהן, עמדות שהטילים ישוגרו מעליהן בדרך לגואם".

 

>> המתיחות בחצי האי הקוריאני - כתבות נוספות:
שיר של אש וזעם: 70 שנים של איבה בין שני צדי האוקיינוס
האופציות של טראמפ מצטמצמות: האם יבחר במלחמה?
זונח את הקו של אובמה: האיום של טראמפ - חסר תקדים

להא התייחסה גם למעורבות האמריקנית באזור, וליחס לממשל טראמפ במקרה של צורך בהגנה בהתקפה גרעינית. "בכל הנוגע לאמון, האנשים פה רוצים לראות מה הממשלה שלהם עושה", טענה, "עם זאת כאשר רואים את מלחמת המילים בין קוריאה הצפונית לארה"ב, בהחלט קיים החשש".

בתוך כך נשיא סין, שי ג'ינפינג, ניסה להרגיע את המתיחות. על פי כלי תקשורת בסין, שי אמר לטראמפ בטלפון כי דרוש פתרון בדרכי שלום, וקרא לצדדים "הרלוונטיים" להפגין איפוק. "שמירה על מצב של שלום בחצי האי הקוריאני היא אינטרס משותף של סין וארצות הברית", הוסיף שי.

אתמול גם צייץ הנשיא טרמפ כי "האמצעים הצבאיים מוכנים", והוסיף כי הוא מקווה ש"קים ג'ונג און יתעשת ויפנה לדרך אחרת". ההתבטאות החריגה הזו מצטרפת לאמירות חריגות רבות בשבוע האחרון, ובהן "האש והזעם" שהבטיח. בעולם מיהרו להסתייג מהרטוריקה הלוחמנית. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה אחרי הצהריים, כי "אינה רואה שפתרון צבאי מול קוריאה הצפונית הוא הדרך, וכי הסלמת הרטוריקה בין הצדדים אינה ההתמודדות הנכונה במשבר".

ברוסיה, המקיימת קשרים עם המדינה המבודדת, אמרו כי "טראמפ חצה כל גבול". "רוסיה לא תקבל מצב שבו קוריאה הצפונית מחזיקה בנשק גרעיני", אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, "אנחנו המומים מהשיח הלוחמני ומתוכניות הגרעין של שני הצדדים, וושינגטון ופיונגיאנג. אנחנו מאוד מקווים שההיגיון יגבר".

מוקדם יותר הודיעה סין, כי במקרה של תוקפנות מצד המערב, וניסיון להפיל את שלטונו של קים, היא צפויה להתערב באופן אקטיבי. במאמר מערכת של העיתון מטעם מפלגת השלטון נאמר: "אם ארצות הברית וקוריאה הדרומית יתקפו את פיונגיאנג וינסו להפיל את המשטר, סין תמנע זאת, ורק אם קוריאה הצפונית תתקוף ראשונה, אזי בייג'ינג תישאר ניטרלית".

ובהצהרה שנשא הערב, שב טראמפ וחזר על המסרים אותם נשא לאורך הימים האחרונים. "אם קים ג'ונג און יעשה משהו לגואם או לכל שטח אמריקני אחר, הוא יצטער על כך", אמר, "אני מקווה שפיונגיאנג מבינה עד כמה אני ריציני בהצהרותיי על כל תקיפה מצדם". בנוסף סרב טראמפ להתייחס לדיווחים לפיהם ארה"ב מנהלת ערוץ דיפלומטי חשאי עם קוריאה הצפונית.