דרמה בממלכה: בריטניה עוזבת את האיחוד האירופי

בממלכה המאוחדת הלכו לישון עם סקרים אופטימיים על הישארות באיחוד והתעוררו עם הערכות גורפות בכלי התקשורת על ניצחון למחנה ההיפרדות. חשש מטלטלה כלכלית: הליש"ט צנח לשפל הנמוך ביותר מאז 1985. מפולת גם בשוקי העולם

תומכים בעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי חוגגים
תומכים בעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי חוגגים | צילום: רויטרס

אירופה מתעוררת למציאות חדשה: מחנה ההיפרדות מהאיחוד האירופי צפוי לזכות במשאל העם ההיסטורי בממלכה המאוחדת - כך העריכו הבוקר (שישי) כלי התקשורת בבריטניה. בתום מירוץ צמוד ביותר עולה כי מחנה התמיכה בהישארות, בהובלת המפלגות הגדולות במדינה, ספג מפלה. מספירת הקולות עולה כי 52% תמכו בעזיבה, ואילו 48% בלבד הצביעו הישארות.

עוד על משאל העם בבריטניה:

בראשית הלילה, מיד לאחר סגירת הקלפיות, עוד האמינו בבריטניה כי מה שהיה הוא שיהיה. סקר ראשון של Yougov, שהעלה כי 52% מהבריטים רוצים להישאר באיחוד האירופי ו-48% רוצים להיפרד. סקר נוסף של מכון הסקרים Ipsos Mori העניק גם כן יתרון למחנה ההישארות. "תודה לכל מי שהצביע כדי לשמור את בריטניה חזקה, בטוחה וטובה יותר בתוך אירופה", מיהר ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, לצייץ בחשבון הטוויטר שלו.

אכזבה מתוצאות משאל העם בקרב תומכי ההישארות באיחוד האירופי
אכזבה מתוצאות משאל העם בקרב תומכי ההישארות באיחוד האירופי | צילום: Getty Images
צילום: רויטרס
שער ה
שער ה"סאן" הבריטי לאחר משאל העם | צילום: ללא
שער ה
שער ה"מירור" הבריטי לאחר משאל העם | צילום: ללא

בניגוד לשיטת הבחירות במדינה ולמשאל העם שנערך בשנה שעברה בסקוטלנד, הפעם כל קול השפיע. 72.1% מבעלי זכות הבחירה התייצבו אתמול בקלפיות כדי להכריע במשאל העם ההיסטורי שפיצל הלכה למעשה את הממלכה המאוחדת: בעוד באנגליה ובווילס נרשם רוב מוחלט למחנה ההיפרדות, בסקוטלנד ובצפון אירלנד מחנה ההישארות זכה לתמיכה גורפת.

מנהיג מפלגת העצמאות הבריטית (UKIP), נייג'ל פראג', רשם הלילה את הניצחון הגדול והמשמעותי ביותר שלו אחרי שהתחזקות המפלגה הובילה את קמרון להכריז על משאל העם. כבר בשעות המוקדמות הכריז פראג' על ניצחון ועם התבהרות התמונה הכריז: "עשינו זאת. זה יום העצמאות של בריטניה".

להכרעה על עתיד בריטניה תהיה השפעה על הכלכלה העולמית כולה - הפרישה שעשויה להביא לטלטלה הרבה מעבר לגבולות האיחוד האירופי. לפי ההערכות, השווקים האירופיים צפויים לפתוח את יום העסקים בירידה חדה. כבר עתה, בעקבות החששות מטלטלה כלכלית ופוליטית בעקבות העזיבה צנח הלילה הליש"ט ב-11% לערכו הנמוך ביותר מול הדולר מאז ספטמבר 1985. זו הירידה הגדולה בהיסטוריה ביום אחד של המטבע הבריטי.  במקביל החלה מפולת בשווקי בעולם בעקבות ההכרעה הבריטית. מדד ניקיי היפני ירד ביותר מ-6% ומדד האנג סנג בהונג קונג בכמעט 5%. מנגד התחזק הזהב ביותר מ-6%.