בריטניה תתעורר למציאות חדשה? החלה ספירת הקולות במשאל העם

תחת גשם בלתי פוסק, יצאו מיליוני בריטים להכריע על עתיד הממלכה באיחוד האירופי. במחנה התומך בהישארות חוששים שמזג האוויר ישאיר את אנשיהם בבית. ללא מדגמי טלוויזיה, הבריטים והעולם כולו ייאלצו להמתין עד שעות הבוקר כדי להבין לאן פניה של בריטניה

שלטי תמיכה בהישארות בריטניה באיחוד האירופי
שלטי תמיכה בהישארות בריטניה באיחוד האירופי | צילום: Getty Images

לילה של מתח צפוי לעבור על בכירי ההנהגה בבריטניה בהמתנה דרוכה לפרסום תוצאות משאל העם ההיסטורי על עתיד הממלכה המאוחדת באיחוד האירופי. בחצות יסגרו הקלפיות ברחבי בריטניה והחלה ספירה ידינית של הקולות. ללא מדגמי טלוויזיה, ייאלצו הבריטים להמתין באיפוק לפרסום התוצאות בכל אחת מ-40 אלף הקלפיות. תמונה כוללת עתידה להיות ברורה רק בשעות הבוקר (שישי) עם פרסום התוצאות בערים הגדולות.

עוד על משאל העם בבריטניה:

46 מיליון בעלי זכות הצבעה בבריטניה מילאו היום את הקלפיות ברחבי המדינה כדי להצביע במשאל העם הגורלי ביותר של העת המודרנית בממלכ. עד אתמול הצביעו הסקרים השונים על קרב צמוד ביותר, בטווח הטעות הסטטיסטית, בין שני המחנות, אולם סקרים שפורסמו במהלך יום ההצבעה הפיחו תקווה במחנה התומך בהישארות באיחוד, לאור הטייה קלה של הכף לטובתם.

אם להסתמך על הסקרים של היום, הם חוזים ניצחון מזהיר למחנה התומך בהישארות. סקר של מכון "איפסוס מורי" חזה תוצאה של 48% ל-52% לטובת מחנה ההישארות ואילו סקר של "YouGov" חזה בין 49% ל-51% לטובת הנשארים.

מצביעים במשאל העם
מצביעים במשאל העם | צילום: רויטרס
הטופס במשאל העם בבריטניה
הטופס במשאל העם בבריטניה | צילום: רויטרס
מצביעים במשאל העם
מצביעים במשאל העם | צילום: רויטרס
שלט בבריטניה בעד עזיבת האיחוד האירופי
שלט בבריטניה בעד עזיבת האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

עם זאת, במחנה ההישארות לא ממהרים לשמוח. ענני סערה התקדרו בשמי הממלכה המאוחדת בלילה שלפני פתיחת הקלפיות במשאל העם ההיסטורי על עתידה של בריטניה באיחוד האירופי. גשם בלתי פוסק ליווה את המצביעים ושתי קלפיות אף נאלצו להעתיק את מקומן אחרי שהוצפו. מזג האוויר, חוששים התומכים בהישארות באיחוד, ימנע מאנשי המחנה שלהם לצאת ולהצביע, לעומת תומכי ההיפרדות האידאליסטים שאף מזג אוויר, כנראה, לא ימנע מהם להשמיע את עמדתם הלעומתית.

החלטה להיפרד מהאיחוד האירופי תהיה לא רק למורת רוחן של 27 החברות האחרות בארגון, אלא גם של ההנהגה הבריטית כולה. למרות הפיצול במפלגה השמרנית השלטת, הרי שמרבית המפלגות הגדולות בבריטניה מתנגדות להיפרדות שמקודמת על ידי גורמים קיצוניים ושוליים יחסית במפה הפוליטית של הממלכה. לאור זאת, תוצאות ההצבעה עלולות להשפיע גם על גורלו של ראש הממשלה, דיוויד קמרון, שאמנם יזם את משאל העם בשל לחץ במפלגתו, אולם תמך בהישארות.

החשש העיקרי שנשמע בימים האחרונים באיחוד האירופי הוא כי החלטה של הבריטים לעזוב את האיחוד האירופי שלושה עשורים לאחר הצטרפותם, תוביל לאפקט דומינו ברחבי האיחוד האירופי כולו. עם זאת, גורמים באיחוד ביקשו בימים האחרונים להשמיע עמדה מרגיעה יותר לפיה לאור העובדה שהבריטים מהרהרים בפרישה כבר שנים ארוכות, להחלטה ברוח דומה לא יהיו השלכות משמעותיות - זאת, במיוחד לאור העובדה שבקרב שתי החברות המרכזיות, צרפת וגרמניה, אין כל כוונה לפרוש ולהביא לפירוק האיחוד.