"צונאמי רדיואקטיבי": צפון קוריאה עובדת על נשק גרעיני תת-ימי

בעקבות המתיחות הגוברת מול דרום קוריאה, המדינה הדיקטטורית שבשליטתו של קים ג'ונג און שחררה הצהרה כי היא נמצאת בעיצומו של ניסוי הבודק נשק תת-ימי קטלני במיוחד. מדרום קוריאה נמסר כי היא רואה בהודעה זו "פרובוקציה פזיזה" - אך יש מי שטוען שמדובר בשקר למטרות הרתעה

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און | צילום: רויטרס

צפון קוריאה הודיעה כי היא נמצאת בעיצומם של ניסויים במזל"ט תת ימי בעל יכולל לשחרר "צונאמי רדיואקטיבי" - כך מסרה סוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה. "הנשק הסודי" של המדינה נוסה ביום שלישי שעבר, כשהוא הוכנס אל מימיו של החוף המזרחי במדינה ושייט בהם כ-59 שעות בעומק של כ-80 עד 150 מטרים.

הרקע לשחרור ההצהרה הוא המתיחות הגוברת בחצי האי הקוראיני ותרגילי השטח הגדולים שביצעו במשותף ארצות הברית ודרום קוריאה ביום רביעי. נשיא דרום קוריאה, יון סוק-יאול, אמר היום (שישי) כי הוא "יוודא שצפון קוריאה תשלם את המחיר על הפרובוקציות הפזיזות שלה". אנקית פנדה, מומחית לנשק גרעיני בקרן קרנגי לשלום בינלאומי, אמרה כי: "אני לוקחת את צפון קוריאה ברצינות, אבל לא יכולה לשלול את האפשרות שמדובר בניסיון הונאה שמטרתו לוחמה פסיכולוגית".

הנשק החדש של צפון קוריאה, המכונה "הייל" ("צונאמי" בקוראינית) נועד לתקוף ספינות ונמלים של אויבי המדינה על ידי הפעלת גל רדיואקטיבי בקנה מידה גדול. "הוא יכול להיות מוצב בכל חוף ונמל", נמסר על ידי ממשלת צפון קוריאה.

קים ג'ונג און, בתו ובכירים בצבא הצפון הקוריאני צופים בשיגור טילים
קים ג'ונג און, בתו ובכירים בצבא הצפון הקוריאני צופים בשיגור טילים | צילום: רויטרס

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און, שפיקח על הניסוי, אמר שהוא צריך לשמש אזהרה עבור ארה"ב ודרום קוריאה "שצריכות להבין את ההתקדמות המהירה של היכולות הגרעיניות של קוריאה הצפונית" - כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית AFP. נראה כי הנשק החדש מחקה את כלי השיט הרוסי "פוסידון", שנאמר עליו כי מסוגל ליצור גלי אוקיינוס רדיואקטיביים וצונאמי גרעיני בעלי יכולת פוטנציאלית להרוס ערי חוף בארה"ב.

נזכיר כי בשנת 2022, צפון קוריאה שיגרה יותר מ-90 טילים, וזו למרות שהייתה כפופה לשורה של סנקציות של האו"ם, ארה"ב, האיחוד האירופי והמדינות השכנות לה. צפון קוריאה הפכה לאסרטיבית יותר באסטרטגיה הגרעינית שלה תחת שלטונו של קים ג'ונג און, שפיקח על חלק ניכר מהפיתוח האחרון של תוכנית הנשק שלה ועל ארבעה מתוך ששת הניסויים הגרעיניים עד כה.