מה עומד מאחורי הכרזת "מצב חירום נאצי" בדרזדן שבגרמניה?

העיר שבמזרח המדינה אישרה תקנה הקובעת כי יש לנקוט בצעדי התנגדות לעליית הימין הקיצוני. נציג המפלגה שיזמה את ההכרזה הסביר כי בחרו בכוונה בתיאור דרמטי, ורב העיר אמר: "אנחנו לא חוששים"

זמן צפייה: 01:46

העיר דרזדן שבגרמניה הכריזה בסוף השבוע האחרון על "מצב חירום נאצי" - אזהרה מפני העלייה הגוברת של הארגונים הניאו-נאציים בגרמניה ובאירופה. זו ההצרה סמלית אך דרמטית. מועצת העיר שבמזרח המדינה אישרה תקנה עירונית בתחילת השבוע שלפיה צריך לעשות יותר כדי להתנגד לעליית הימין הקיצוני באזור.

ההחלטה שעברה ברוב של 39 קולות מול 29, היא יוזמה של מפלגת השמאל הסאטירית בשם "המפלגה". לטענת נציג המפלגה, מקס אשנבך, הביטוי מוגזם בכוונה והוא מיועד להאיר בעיה רצינית ודחופה. עליית הימין הקיצוני באזור מזרח גרמניה בכלל, ובעיר דרזדן, בירת מדינת סקסוניה, בפרט.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הישראלית שפגשה את האם ל-44 ילדים: "לא רואים עליה"

אחרי 73 מקרי מוות, ארה"ב מזהירה: מסוכן להשכיב תינוקות בשיפוע

כשנה לאחר החילוץ הדרמטי של הלכודים: המערה בתאילנד נפתחה לקהל

הפגנת ימין קיצוני במזרח גרמניה
הפגנת ימין קיצוני במזרח גרמניה | צילום: חדשות 13

אשנבך אמר כי "הפוליטיקאים מסרבים להכיר בזה כבר שנים, אף שאי אפשר להתכחש לבעיה. הם מסרבים להגיב בשלילה על התופעה ולגנות אותה ולומר בצורה ברורה: 'אנחנו לא מדברים עם נאצים'. להחלטה אין שום השלכה חוקית בפועל. היא כוללת קריאה לחיזוק הדמוקרטיה בעיר וקידום הגנה על מיעוטים וזכויות אדם. כמו גם תמיכה במאבק באנטישמיות, בגזענות ובאיסלאמופוביה.

הרב שניאור הבלין, הרב האורתודוקסי של דרזדן התייחס לנושא ואמר כי "יש פה שנאת זרים. הרשויות המשטרתיות והביטחוניות לוקחות את העניין מאוד ברצינות, יש פה אבטחה טובה, אנחנו לא חוששים".

נציגי "אלטרנטיבה לגרמניה", התנגדו כצפוי להחלטה בטענה כי אין מקום לבקר אך ורק הקיצונים מימין. גם נציגי מפלגת השלטון הנוצרית-דמוקרטית התנגדו בטענה כי הכרזת "מצב חירום נאצי" היא פרובוקציה הפוגעת במוניטין הבין-לאומיים של העיר שרוב תושביה אינם תומכי הימין הקיצוני.