הרג הצעירה שלא עטתה חיג'אב: קריאות "מוות לחמינאי" באיראן

ההפגנות שהחלו ביום שבת במחאה על מותה של מהסא אמיני, שהוכתה על ידי משטרת הצניעות באיראן משום שלא עטתה חיג'אב, נמשכות זה היום השלישי. הכוחות האיראניים משתמשים בירי חי כדי לדכא את ההפגנות

זמן צפייה: 00:15

בימים אלו, נמשכות הפגנות הענק בכמה מוקדים ברחבי איראן, ביניהם גם בבירה טהרן ובמחוז כורדיסטן (שם נולדה וגדלה אמיני), כאות מחאה על מותה של מהסא אמיני שמתה ביום שישי בעת שהיא שוהה במעצר, לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית, שעצרה אותה כמה ימים קודם לכן כי לא עטתה את החיג'אב כנדרש. זהו היום השלישי להפגנות במדינה שהחלו ביום שבת.

משטרת איראן פרסמה היום הודעה רשמית ובה כינתה את התקרית שבה נהרגה אמיני "מצערת", תוך שהיא מכחישה את הדיווחים לפיהם המשטרה המקומית התעללה בה והכתה אותה בעת מעצרה. מפקד משטרת טהרן  הכחיש גם הוא את ההאשמות האלו וטען כי כוחות המשטרה עשו כל שביכולתם כדי לשמור על אמיני בחיים.

מחסה אמיני בת ה-22
מהסא אמיני בת ה-22, מתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

בינתיים, המחאות ברחבי טהרן ובמחוז כורדיסטן (מערב איראן, גבול עיראק) נמשכות. מותה של אמיני עשוי לעורר את הסכסוך האתני הפוליטי של תושבי המחוז, בו מתגוררים לפי ההערכות בין 8 ל-10 מיליון בני אדם, עם המשטר בטהרן - סכסוך בדלני שנמשך מזה 104 שנים. לפי כמה דיווחים, המחאה התפשטה גם לעיר משהד (העיר השנייה בגודלה במדינה), אם כי באופן מצומצם מזה שבטהרן ובחבל כורדיסטן.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות - ניתן לראות עימותים אלימים בין כוחות הביטחון והמפגינים, כשכוחות הביטחון לא מהססים להשתמש בירי חי לעבר מפגינים. כמו כן, אתמול והיום התכנסו מאות מפגינים באוניברסיטת טהרן כשהם צועקים: "אישה, חיים, חופש".

בהקשר זה, יצוין כי אתמול נשיא איראן איבראהים ראיסי שוחח עם בני משפחתה של אמיני. במהלך השיחה, הנשיא הדגיש בפניהם: "הבת שלכם - בתי. בנות איראן כולן - בנותיי". הנשיא הוסיף כי הוא מרגיש כאילו שהדבר קרה לאחד מיקיריו שלו, וביקש מהמשפחה שתראה בו כשותף לצערם. יצוין כי ביום שבת, הרשויות במדינה פתחו בחקירה על מותה של אמיני בעקבות דרישה של הנשיא ראיסי.

אתמול, דודה של אמיני התראיין לערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל". בתוך כך, דודה שיתף כי הוא ויתר חברי משפחתה של אמיני אינם יודעים את פרטי המקרה: היכן נפגעה? מדוע השתמשו בכוח נגדה? האם היא הייתה סובלת משבץ (כך טענו במשטרה שנגרם מותה) גם אם לא הייתה מתעמתת עם משטרת הצניעות?

לא זאת בלבד, דודה של אמיני ציין גורמים רשמיים מטעם המשטר לא טרחו להסביר למשפחה על האירוע המוחי שלטענתם סבלה ממנו ועל כן נפטרה. "אף רופא לא שוחח איתנו ברצינות. הם אמרו לנו שהיא לא הרגישה טוב. אנו דורשים מהמשטרה לצפות בכל הסרטונים שלה בתחנת המשטרה ובאזורים בהם שהתה", הוסיף.

זו אינה הפעם הראשונה בה אישה איראנית מוכה באלימות שכזו בגלל שלא עטתה את החיג'אב כראוי, ובעת האחרונה, התפרסמו עשרות סרטונים בהן ניתן לראות את משטרת הצניעות משתמשת באלימות קשה נגד נשים שהסירו את החיג'אב שלהן או לא עטתו אותו כראוי.

יצוין כי על פי חוק השריעה האיסלאמי של איראן, נשים מחויבות לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ורפויים. אלו שיפרו את החוק צפויות לעמוד בפני מאסר או קנסות. עשרות שנים לאחר המהפכה האיסלאמית, ואנשי הדת האיראניים והמערכת האיראנית נאבקים לאכוף את החוק, ועדיין - יש נשים שלא מוכנות להיכנע לתכתיבי המשטר בטהרן.

איור לשהופץ באיראן לזכרה של מחסה אמיני בת ה-22
איור שהופץ באיראן לזכרה של מחסה אמיני בת ה-22 | צילום: מתוך טוויטר

איור שהופץ באיראן לזכרה של מהסא אמיני בת ה-22
צילום: מתוך טוויטר

איור שהופץ באיראן לזכרה של מחסה אמיני בת ה-22
צילום: מתוך טוויטר

איור שהופץ באיראן לזכרה של מהסא אמיני בת ה-22
צילום: מתוך טוויטר

איור שהופץ באיראן לזכרה של מהסא אמיני בת ה-22
צילום: מתוך טוויטר