"התגובה החלה": ארה"ב תקפה עשרות מטרות פרו-איראניות במזה"ת

אחרי שבוושינגטון הבטיחו להגיב בעוצמה על הרג שלושת החיילים בבסיס האמריקני בירדן - צבא ארה"ב תקף 85 יעדים של משמרות המהפכה בסוריה ובעיראק. לפחות 40 בני אדם נהרגו. טהרן גינתה, אך טענה: "המטרות לא קשורות לאיראן". ביידן: "זוהי רק ההתחלה, נתקוף בזמן ובמקום שנבחר", אך בארה"ב הבהירו: לא מעוניינים במלחמה אזורית

זמן צפייה: 03:19

צבא ארצות הברית הודיע הלילה (בין שישי לשבת) כי תקף 85 מטרות של המיליציות הפרו-איראניות במזרח סוריה ובעיראק, בתגובה על מתקפת הכטב"מים על בסיס אמריקני בירדן בתחילת השבוע, בה נהרגו שלושה חיילי צבא ארה"ב. ההערכה היא כי בתקיפה נהרגו לפחות 40 בני אדם; המרכז הסורי למעקב אחרי זכויות אדם דיווח על 23 הרוגים בשטח המדינה, ומיליציה שיעית הנתמכת בידי ממשלת עיראק דיווחה על 16 הרוגים משורותיה.

צבא ארה"ב מסר כי התקיפות בוצעו נגד 'כוח קודס' של משמרות המהפכה ומיליציות הקשורות לאיראן, וכוונו למרכזי פיקוד ושליטה, מחסני טילים ורחפנים ומצבורי תחמושת. מנגד, שר הפנים של איראן אמר לרשת הלבנונית אל-מנאר, המזוהה עם חיזבאללה, כי המטרות שהותקפו כלל לא היו קשורות למשמרות המהפכה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בהצהרה כי זו רק תחילת התגובה האמרקנית, אשר "תימשך בזמן ובמקום שנבחר". מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר כי מדינתו לא מעוניינת בסכסוך במזה"ת, אך הבהיר: "הנשיא ואני לא נסבול התקפות על כוחות ארה"ב". מאז התקיפה בירדן, גורמים בוושינגטון אותתו כי התגובה האמריקנית בוא תבוא - ותהיה עוצמתית וממושכת. והתגובה אכן הגיעה, כאשר במסגרת התקיפה הלילית נעשה שימוש במפציצי B-1, שטסו כל הדרך מארה"ב למזרח התיכון.

ג'ו ביידן עם חיילים אמריקנים. ארצות הברית
ג'ו ביידן עם חיילים אמריקנים בדלאוור, אתמול | צילום: רויטרס

משרד החוץ של איראן גינה בחריפות את הפעולה האמריקנית וכינה אותה "טעות אסטרטגית שתגביר את המתיחות ואת אי-היציבות באזור". משרד החוץ של עיראק זימן לשיחה את הממונה על היחסים בשגרירות ארה"ב בבגדד. גם רוסיה גינתה את המתקפה: "תקיפות המטרות הפרו-איראניות, לכאורה, נועדו ללבות את הסכסוך עוד יותר - ולנסות לגרור לתוכו את המדינות באזור", אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה.

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל הזהיר מפני הסלמה אזורית: "המזרח התיכון הוא סיר לחץ שעלול להתפוצץ", אמר בפגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל, והוסיף: "יש תקיפות בגבולות הצפוניים והדרומיים של לבנון, בסוריה, בעיראק ובים האדום. אני קורא לכל הצדדים לפעול למניעת הסלמה".

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי מסר: "תהיה תגובה נוספת בהמשך, אך אנחנו לא מחפשים מלחמה עם איראן". הוא הוסיף כי "ארה"ב התריעה את ממשלת עיראק לפני המתקפה", אך בעיראק הכחישו זאת. ממשלת סוריה מסרה בהצהרה: "כיבוש השטחים הסורים בידי צבא ארה"ב לא יכול להימשך".

כאמור, במתקפה על הבסיס "טאוור 22" של צבא ארה"ב בירדן בתחילת השבוע, נהרגו 3 חיילים אמריקניים ונפצעו מעל 40. הבית הלבן הטיל את האחריות על המתקפה הקטלנית ביותר מאז פרוץ המלחמה בעזה - על איראן, והבטיח "תגובה משמעותית". איראן הכחישה את מעורבותה, כינתה את ההאשמות "חסרות בסיס" ומסרה כי "אין לה מעורבות בקבלת החלטות של קבוצות התנגדות". מאז 7 באוקטובר, כוחות ארה"ב בעיראק, סוריה וירדן ספגו יותר מ-160 תקיפות.