תיעוד מטורקיה: המחבלת בורחת שניות לפני הפיגוע, עם טלפון בידה

החשודה כמחבלת שרצחה 6 ופצעה 81 בפיגוע בשדרות איסתיקלאל תועדה נמלטת מהזירה - שניות לפני הפיצוץ. זמן קצר לאחר מכן פורסם תיעוד של רגעי מעצרה. ישראליות שתועדו צועדות לידה לפני הפיגוע וניצלו אמרו: "קרה לנו נס גדול". טורקיה: החשודה - אזרחית סורית שאומנה על-ידי המחתרת הכורדית

זמן צפייה: 01:40

כלי תקשורת בטורקיה פרסמו הבוקר (שני) סרטונים שתיעדו את בריחת החשודה כמחבלת שביצעה אתמול את הפיגוע שבו נרצחו 6 בני אדם ונפצעו 81 - ואת רגעי המעצר שלה. בטורקיה הודיעו כי החשודה היא אחלאם אל-באשיר - אזרחית סורית שאומנה על-ידי המחתרת הכורדית. בנוסף, 46 בני אדם נוספים נעצרו.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2211140940' autoplay='0' credit='Sabah' desc='תיעוד הבריחה' poster='' kid='1_00dmtkg1' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2214110940' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד רגעי המעצר' poster='' kid='1_kverahpo' duration='']

מוקדם יותר דווח על התקדמות בחקירת פיגוע התופת: כוחות מיוחדים עצרו לפנות בוקר "דמות חשודה" השייכת למחתרת הכורדית (PKK, או "מפלגת הפועלים של כורדיסטן"). עם זאת, לא נאמר אם מדובר במחבלת שהניחה את המטען, כפי שנטען מיד לאחר הפיצוץ. בנוסף, גורמים טורקיים אומרים כי כל כיווני החקירה נבדקים - כולל מעורבות של ג'יהאד עולמי והמודיעין במדינה מחפש אחר מחבלים נוספים.

אתמול אמר שר המשפטים הטורקי, בקיר בוזדג, כי לפני הפיצוץ "אישה ישבה על ספסל במשך 40, 45 דקות" מול המקום שבו התרחש הפיגוע. "אחרי שהיא קמה, הפיצוץ התרחש. כרגע כל הנתונים לגבי האישה הזו נחקרים וזהותה טרם התבררה". במשרד החוץ מסרו הבוקר כי "לאחר שעות של פעילות אינטנסיבית של המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי, מרכז מצב והקונסוליה הישראלית באיסטנבול, אותרו כלל מנותקי הקשר שהיה חשש לשלומם. אין נפגעים ישראלים באירוע".

גורם ביטחוני בישראל אמר אמש כי "ההמלצה היא כרגע להישאר במלון עד שדברים יתבהרו, ולהקשיב להמלצות ולהנחיות של גורמי הביטחון הטורקים". בישראל, בין היתר גם מצד שר הביטחון בני גנץ, העבירו מסר לטורקים שישראל נכונה לסייע בחקירת האירוע הזה.

עוד אמר הגורם כי יש "לעדכן קרובי משפחה על מיקום בטיול, להימנע מפרסום ברשתות החברתיות על מיקום, להתרחק מהפגנות והתקהלויות, לשמור על עירנות, להסתיר זהות ישראלית, לא לעלות על רכבים לא מזוהים וכו'. אנו מחדדים כי אזהרת המסע לטורקיה מוגדרת ברמה 3, שזו רמה בינונית, וכנגזרת מומלץ להימנע מנסיעות שאינן חיוניות".

אור אטדגי ונטליה סוויסה, תושבות אשדוד, תועדו כשהן הולכות לצעד החשודה כמחבלת. זמן קצר לאחר מכן הן עצרו ליד חנות - וחייהן ניצלו. סוויה שחזרה: "הבום הזה לא עוזב אותי. זה היה טראומתי. אלוהים היה איתנו. זו השגחה פרטית".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אישר אתמול כי מדובר באירוע טרור, והוא הוסיף כי מדובר באישה שהייתה חלק מרכזי באירוע שככל הנראה פעלה בשתי זירות - ונמלטה.

She is wearing camouflaged pants and a headscarf but her neck is visible.

The earlier footage showed a bag exploded. Not a suicide bomb pic.twitter.com/CZwTsnG82W

— Ragıp Soylu (@ragipsoylu) November 13, 2022

זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול | צילום: רויטרס

זירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה
זירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה | צילום: רויטרס

זירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה
זירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה | צילום: רויטרס

הפיצוץ התרחש בכניסה לרחוב עדנאן, בשדרת הקניות המרכזית. עיקר הנפגעים נמצאו בסמוך לחנות "מנגו", ולפי שעה פצועים בדרגות פציעה שונות, רובם תיירים. לפי דיווחים ברשתות החברתיות בטורקיה, מושל איסטנבול היה הראשון לאשר שישנם הרוגים בזירה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211131537' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_vjbfirie' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-221131542' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_lupb8ora' duration='']

כוחות הצלה בזירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה
כוחות הצלה בזירת הפיצוץ באיסטנבול, טורקיה | צילום: רויטרס

בשנת 2016 אירע פיגוע התאבדות בשדרות איסתיקלאל. באותו אירוע, שבוצע על ידי פעיל דאעש, נהרגו ארבעה בני אדם ונפצעו 36 נוספים. שלושה מההרוגים ועשרה מהפצועים היו ישראלים.