שר החוץ הסיני: "בדרך לסכסוך בלתי נמנע עם ארה"ב"

צ'ין גאנג נאם במסיבת העיתונאים הראשונה שלו בתפקיד, והציג את מדיניות החוץ של סין לשנים הקרובות. השר התייחס להתנהלותם של האמריקנים מול טאיוואן ולפרשת הבלון, ותקף: "מדינות מערביות בראשות ארה"ב פעלו באופן של דיכוי וכיתור כלפי סין". במקביל, גאנג שיבח את מערכת היחסים של מדינתו עם רוסיה: "כשאנחנו פועלים ביחד - לעולם יש כוח מניע"

שר החוץ הסיני צ'ין גאנג סין
שר החוץ הסיני צ'ין גאנג | צילום: רויטרס

במסיבת עיתונאים שבשולי מפגש "שני מושבים" בפרלמנט הסיני שהתקיים היום (שלישי), שר החוץ צ'ין גאנג ביקר את ארצות הברית על התנהלותה בטאיוואן, ועל תקרית הבלון, תוך שהוא משבח את מערכת היחסים של מדינתו עם רוסיה. "ארה"ב וסין בדרך לעימות בלתי נמנע, במידה ואינה תשנה את גישתה", אמר גאנג לתקשורת.

בהופעתו התקשורתית הראשונה כשר החוץ, הציג גאנג את מדיניות החוץ של סין לשנים הקרובות, והציג את היחסים עם מוסקבה כמקור של כוח ויציבות, בעוד שאת היחסים עם וושינגטון ובנות בריתה כמקור למתיחות. "אם ארה"ב לא תלחץ על הבלמים, אלא תמשיך להאיץ בנתיב הלא נכון, אף מעקה בטיחות לא יוכל למנוע ירידה מהפסים, ובוודאי שיהיו סכסוכים ועימותים", אמר גאנג.

שר החוץ הסיני צ'ין גאנג
שר החוץ הסיני צ'ין גאנג | צילום: רויטרס

שר החוץ כאמור הגן על הידידות הקרובה עם רוסיה, אשר "הוצגה" בפניו מדינות המערב בתקופת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לדבריו, היחסים בין שתי המדינות "היוו דוגמא ליחסי חוץ גלובליים". גאנג הוסיף: "כשסין ורוסיה עובדות ביחד - לעולם יש כוח מניע". לדבריו קיים קשר הדוק בין ההנהגה של שתי המדינות, "השותפות האסטרטגית תגדל ותצמח", אמר.

"מדינות מערביות בראשות ארצות הברית פעלו באופן של דיכוי ושל כיתור כלפי סין, מה שהביא לאתגרים חסרי תקדים בפיתוח בארצינו", אמר גאנג, והאשים את ארה"ב בהחמרת היחסים, תוך שהוא שם דגש כאמור על פרשת הבלון הסיני שהצבא האמריקני הפיל, על התנהלות האמריקנים עם טאיוואן ועל המדיניות כלפי המלחמה באוקראינה, שם טען כי הפעילה "יד בלתי נראית, תוך שימוש באג'נדות גיאופוליטיות מסוימות", אשר דוחפת להמשך הסכסוך.

A Balloon Flies In The Sky Over Billings
בלון הריגול הסיני | צילום: רויטרס

סין הציגה את עצמה כשוחרת שלום ביחס למלחמה, אך בפועל תמכה ברוסיה. השר טען כי מערכת היחסים עם הרוסים לא הייתה מוכוונת לטובתו של אף צד שלישי, ואינה מהווה איום על אף מדינה. עוד הוא האשים את ארה"ב כזאת שמגנה על עצמאותה של אוקראינה, אך לא על תביעתה של סין לגבי טאיוואן: "שאלת טאיוואן היא בסיס היסודות הפוליטיים של יחסי סין-ארה"ב, והקו האדום הראשון שאסור לחצות ביחסים אלה".