מלך סעודיה: "תומכים בפתרון שתי המדינות על בסיס קווי 67'"

סלמאן בן עבד אל-עזיז נשא נאום בפני מועצת השורא הסעודית, במהלכו התייחס גם לסוגיה הפסלטינית: "יש למצוא פתרון צודק ומקיף לסוגיה הפלסטינית בהתאם להחלטות הבינ"ל ויוזמת השלום הערבית לפיהן, תוקם מדינה פלסטינית שמזרח ירושלים בירתה"

מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז | צילום: רויטרס

מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז נשא אמש (ראשון) נאום בפני מועצת השורא הסעודית, במהלכו התייחס למספר סוגיות מרכזיות במדיניות החוץ והפנים של הממלכה. בהתאם, המלך סלמאן התייחס גם לסוגיה הפלסטינית והביע את תמיכתה של הממלכה בפתרון שתי מדינות לשני העמים.

"כדי להגיע לביטחון וליציבות במזרח התיכון יש למצוא פתרון צודק ומקיף לסוגיה הפלסטינית בהתאם להחלטות הבינלאומיות וליוזמת השלום הערבי, לפיהן, תוקם מדינה פלסטינית בגבולות 67' שמזרח ירושלים תהיה בירתה". עוד הוסיף המלך כי "הממלכה מגנה את כל הצעדים המערערים את פתרון שתי המדינות וקוראת לעצור אותם במידית".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה

קודם לכן, המלך התייחס למתיחות ביחסים עם ארצות הברית, על רקע החלטת קרטל הנפט "אופ"ק+", שהתקבלה בהובלתה של סעודיה, לקצץ את תפוקות הנפט לחודש נובמבר ב-2 מיליון חביות, מהלך שהוביל לביקורת קשה מצד בכירים בארה"ב ביניהם גם מצד הנשיא ביידן, שהצהיר כי יבצע "הערכה מחדש" ליחסי המדינות. בתוך כך, המלך טען כי הממלכה "עובדת קשה" על מנת לייצה ולאזן את שוק הנפט העולמי, בין היתר על ידי שימור ברית "אופ"ק+".

בהמשך, המלך התייחס גם ליחסים עם איראן ולאיום הגרעין שהיא מציבה בפני סעודיה ובפני האזור כולו. המלך קרא לרפובליקה האיסלאמית "למלא את התחייבויותיה הגרעיניות ולשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א)". לדבריו של המלך, "לא ניתן להשיג שלום אזורי באמצעות מירוץ חימוש ופיתוח של נשק להשמדה המונית".

באשר למלחמה באוקראינה, המלך ציין כי "הממלכה תומכת במאמצים לפתרון המשבר בין רוסיה ואוקראינה בדרכים דיפלומטיות". לדבריו, הממלכה תמשיך לפעול בנושא, והוא ציין בהקשר זה, את עסקת חילופי השבויים שנערכה בין רוסיה ואוקראינה ונעשתה בתיווך סעודי.